Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Nederlandsche belijdenisschriften

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Nederlandsche belijdenisschriften

B. De Nederlandsche Geloofsbelijdenis

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE INHOUD DIER BELIJDENIS

Nog eens vraagt Art. 22 onze aandacnt. De belijdenis heeft verklaard op grond der Heilige Schrift, dat wij door het geloof alleen worden gerechtvaardigd. Maar dan gaat ze voort en zegt: doch wij verstaan niet, dat het, om eigenlijk te spreken, het geloof zelf is, dat ons rechtvaardigt; want het is maar een instrument, waarmede wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen.
Zegt de belijdenis: het is maar een instrument, dan is het dat niet om het geloof gering te achten. O neen. Het is en blijft een dierbaar geloof, onmisbaar ter zaligheid. Immers zonder geloof kan niemand deel hebben, kan niemand deel verkrijgen aan Christus en Zijne weldaden. Maar de belijdenis spreekt aldus om de tegensprekers te weerstaan, en dat we van het geloof niet iets maken, wat het niet is en ook niet zijn kan, namelijk een verdienstelijk werk. Dan zou het de heerlijkheid van Christus verduisteren. Dan zou aan het geloof toegekend worden, wat alleen Christus toebehoort. Dan zou een zondaar om zijn geloof gerechtvaardigd worden. Dan zou het verbond der genade krachteloos zijn. Dan zou waarlijk onze gerechtigheid uit de wet zijn. Maar uit de werken der wet, ook niet door het geloof als een goed werk, zal geen vleesch gerechtvaardigd worden. Christus en Zijne gerechtigheid is de eenige verdienende oorzaak der rechtvaardigmaking eens zondaars voor God. Hier geldt een nauwkeurige onderscheiding. En dat wel daarom, omdat de tegenstrevers van de vrije genadeleer dezelfde uitdrukking gebruiken. Ook zij spreken met dezelfde woorden van de rechtvaardigmaking door het geloof. Zij doen een bedriegelijk momaangezicht voor om de zielen der menschen te verderven. Zij laten den schoonen klank der woorden hooren, maar verloochenen inderdaad Christus als de Eenige verdienende oorzaak.
Dat doet Rome's kerk. Het geloof bestaat in liefde, waardoor een mensch zou bekwaamd om gerechtigheid te doen en alzoo door zijn geloof rechtvaardig is. Dat doet de remonstrant. Christus heeft door Zijn lijden en sterven de zaligheid mogelijk gemaakt voor allen en nu eischt God niets meer van den mensch dan geloof als een daad van gehoorzaamheid. Maar die allen verderven zichzelven en doen de leer der vrije rechtvaardigmaking eens zondaars voor God op grond van de eenig geldende gerechtigheid van Christus smaadheid aan.
Daarom spreekt de belijdenis aldus. Neen, het geloof, dat een dierbaar geloof is, dat geloof rechtvaardigt ons niet, alsof het een daad of werk van rechtvaardigheid zou zijn, waardoor onze rechtvaardigmaking zou worden bevorderd. Het geloof zelf rechtvaardigt ons niet. Ware het dit, dan zou waarlijk een mensch gerechtvaardigd worden uit de werken. Daarom allen die als zoodanig eenige waardigheid of verdienstelijkheid aan het geloof toekennen, verloochenen Christus als de eenige grond onzer zaligheid. „Wij worden", zegt Urzinus in zijn schatboek, „door het geloof gerechtvaardigd correlative, dat is niet eigenlijk door het geloof zelf, maar door hetgeen waar het geloof op ziet, namelijk door de verdiensten van Chritsus, tot welke het geloof zich uitstrekt en aanneemt. Want het geloof en de voldoening van Christus staan tot elkander in verband, als hetgeen dat ontvangt en hetgeen ontvangen wordt. — De verdiensten van Christus maken ons rechtvaardig en niet het geloof. De rechtvaardigmaking wordt eenvoudig aan het geloof toegerekend als instrument of werktuig".
Daarom geen grooter list van satan dan om verdienstelijkheid aan het geloof toe te kennen. Neen, wij worden niet gerechtvaardigd door de werken, niet door verdienen, niet door gelooven of door gelooven en doen tezamen. Neen, de grond en het fundament waarop de Vader Zelf den armen, uitverkoren zondaar vrijspreekt van schuld en straf en hem een recht geeft ten eeuwigen leven is uit louter gena op grond van de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. En nu is het geloof een aannemen van hetgeen God uit loutere gena schenkt. Neen, nooit ligt daarin iets verdienstelijks.
En daarom spreekt de belijdenis aldus en voegt er ten slotte aan toe: maar Jezus Christus, ons toerekenende alle Zijne verdiensten en zoovele heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan, is onze rechtvaardigheid: en het geloof is een instrument, dat ons met Hem in de gemeenschap aller Zijner goederen houdt, dewelke, onze geworden zijnde, ons meer dan genoegzaam zijn tot onze vrijspreking van onze zonden.
Treffelijke woorden. Door Zijne lijdelijke gehoorzaamheid heeft Christus den vloek der wet gedragen en verdragen, de schuld Zijns volks betaald, aan het gerichte Gods genoeg gedaan. Door Zijne dadelijke gehoorzaamheid heeft Hij de wet verhoogd en verheerlijkt en het leven der rechtvaardigheid verworven. Daarom zullen door de gehoorzaamheid van dien Eenen, velen tot rechtvaardigen gesteld worden. Sion is door recht verlost en hare wederkeerenden door gerechtigheid. God maakt Zijn volk wettig zalig. Nooit zal iemand wettisch behouden worden. Die weg is afgesneden. „Het is een wettige zaligheid, in overeenstemming met het heiligst recht des hemels. Mocht de Heere Zijn gena verheerlijken om Zijn volk meer en meer te leeren van Zijne wegen, dat de grond onzer zaligheid alleen ligt in Christus en in Zijn volbracht werk, door het geloof omhelsd tot onze gerechtigheid.

Ds. J. D. Barth

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1932

De Saambinder | 4 Pagina's

De Nederlandsche belijdenisschriften

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1932

De Saambinder | 4 Pagina's