Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Nederlandsche Belijdenisschriften

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Nederlandsche Belijdenisschriften

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

B.
De Nederlandsche Geloofsbelijdenis.
DE INHOUD DIER BELIJDENIS.
Zeer beknopt hebben we getracht de leer van Calvijn omtrent het Heilig Avondmaal voor te stellen. Gelijk Gods volk door de verborgen genadekracht des Heiligen Geestes gemeenschap heeft aan Christus in het H. Avondmaal, zoo versterkt Hij ook het geloof in hen, door hetwelk die gemeenschap bemiddeld wordt. Met klem spreekt Calvijn uit, dat de Sacramenten schenken wat zij afbeelden. Daaraan mag de ware geloovige op grond van de beloften Gods niet twijfelen. En wat beelden zij af, met name het H. Avondmaal? Is het niet Christus Zelf als gekruist, als in den dood overgegeven voor Zijn volk? En al is Christus nu niet lichamelijk en plaatselijk in de teekenen besloten, gelijk Luther leerde, toch bestaat er krachtens de instelling Gods zulk een nauw en onlosmakelijk verband tusschen het uitwendig teeken en de beteekende zaak, dat met het eerste ook het tweede, namelijk Christus Zelf met Zijne weldaden, geschonken wordt. We zeggen: Christus Zelf met Zijne weldaden. Ook hier maakt Calvijn nauwkeurig onderscheid. Door de gemeenschap met Christus Zelf worden 's Heeren dierbare gunstgenooten de zoete vruchten van Zijn lijden en sterven deelachtig. En onder die vruchten is er één, waarop Calvijn alle aandacht vestigt als zijnde tot bijzondere verkwikking en vertroosting van 's Heeren strijdend erfdeel hier op aarde, namelijk dat de ware geloovige in 't H. Avondmaal door de gemeenschap aan Christus' lichaam en bloed verzekering ontvangt van Zijne zalige opstanding ten jongsten dage en aan het heerlijk lichaam van Christus' gelijkvormig zal zijn.
Vergelijk nu met deze leer van Calvijn onze belijdenisschriften, alsook onze Liturgische geschriften, met name het Formulier van het Heilig Avondmaal. Hoe treffelijk wordt daarin gezegd: zoo dikwijls als gij van dit brood eet en van dezen drinkbeker drinkt, zult gij daardoor, als door eene gewisse gedachtenis en pand, vermaand en verzekerd worden van deze Mijne hartelijke liefde en trouw jegens u, dat Ik voor u (daar gij anders den eeuwigen dood had moeten sterven) Mijn lichaam aan het hout des kruises in den dood geve, en Mijn bloed vergiete, en uwe hongerige en dorstige zielen met dit Mijn gekruisigde lichaam en vergoten bloed tot het eeuwige leven spijze en lave, even zekerlijk, als een iegelijk dit brood voor zijne oogen gebroken, en deze beker hem gegeven wordt, en gij die tot Mijne gedachtenis met uwen mond eet en drinkt.
En nog eens: door Zijnen dood heeft Hij de oorzaak van onzen eeuwigen honger en kommer, namelijk de zonde, weggenomen en ons den levendmakenden Geest verworven; opdat wij door dien Geest (Die in Christus, als in het Hoofd, en in ons als Zijne lidmaten woont) met Hem (dus met Christus Zelf) waarachtige gemeenschap zouden hebben, en alle Zijne goederen, het eeuwige leven, de gerechtigheid en de heerlijkheid, deelachtig worden.
En vestig dan nog uwe aandacht op het gebed, en we merken maar deze ééne regel op: opdat onze bezwaarde en verslagen harten met Zijn waarachtig lichaam en bloed, ja met Hem, waarachtig God en mensch, het eenige hemelsche brood, door de kracht des Heiligen Geestes gespijzigd en gelaafd worden.
Als we deze uitdrukkingen in ons Formulier vergelijken met hetgeen Calvijn leert aangaande het H. Avondmaal, dan is het of we zijn eigene woorden beluisteren. Nu is dit niet te verwonderen, als we opmerken, dat de samensteller van onze Formulieren niemand anders is dan de zoozeer verguisde en door een verbasterd Christendom zoo fel gehate en versmade Petrus Datheen, de fiere Calvinist van onvervalschten bloede.
Maar vestig uwe aandacht op den Catechismus. In het antwoord op de 75e vraag wordt gezegd: en ten andere, dat Hij Zelf mijne ziele met Zijn gekruisigd lichaam en vergoten bloed zoo zekerlijk tot het eeuwige leven spijst en laaft, als ik het brood en den drinkbeker des Heeren (als zekere waarteekenen des lichaams en bloeds van Christus) uit des dienaars hand ontvang en met den mond geniet. En nu wordt het eten van Christus' lichaam en het drinken van Zijn bloed in antwoord 76 duidelijk verklaard: het is niet alleen met een geloovig hart het gansche lijden en sterven van Christus aannemen en alzoo deel krijgen aan de weldaden, die daaruit voortvloeien. De onderwijzer gaat verder. Het eten en drinken van het lichaam en bloed des Heeren in het H. Avondmaal is meer. Leest dat tweede gedeelte. Wat veelbeteekenende woorden, waarin geleerd wordt, geheel op het voetspoor van Calvijn, hoe er in het H. Avondmaal door de werking des Heiligen Geestes eene ware, geestelijke gemeenschap met Christus wordt geoefend. „Daarbenevens", zoo luidt 't antwoord, „door den Heiligen Geest, die èn in Christus èn in ons woont, alzoo met Zijn heilig lichaam hoe langer hoe meer vereenigd worden", enz.
En hiermede stemt nu onze Nederlandsche Geloofsbelijdenis, ons Art. 35 geheel overeen. De opstellers onzer belijdenis hebben zich moeite gegeven om met de sterkste bewoordingen uit te drukken, geheel in de lijn van Calvijn, de innigste gemeenschapsoefening van Gods volk met Christus door de allesbewerkende gena des Heiligen Geestes.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 1934

De Saambinder | 4 Pagina's

De Nederlandsche Belijdenisschriften

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 1934

De Saambinder | 4 Pagina's