Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Pinksterwonder.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Pinksterwonder.

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

III. En als de dag van het Pinksterfeest vervuld vrerd, viraren zij allen eendrachtiglijk bijéén. En daar geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen ge-: dreven wind, en vervulde het geheele huis waar zij zaten; en van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk van hen: n zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zooals de Geest hun gaf uit te spreken. Hand. 2 : 1—4.

III.

Tenslotte bepalen wij onze aandacht bij het

Pinksterwonder, zooals dit is de vervulling van de harten der uitverkorenen.

De al-vervullende bediening des Heiligen Geestes in de harten van Zijn volk wordt kenbaar in de teekenen, waaronder de Geest wordt uitgestort. Die teekenen zijn tweeërlei, n.l. het teeken van een geweldigen gedreven wind en •dat van verdeelde tongen als van vuur. Deze beide teekenen leeren ons den aard van het werk des Heiligen Geestes, de harten verwinnend en louterend van de zonde. Ten eerste dan het teeken van den geweldigen gedreven wind.

„Daar geschiedde, zoo meldt onze tekst, , haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldig gedreven wind en vervulde het geheele huis, waar zij zaten".

Op den Pinksterdag dus geen donder en bliksem als op Sinaï; geen zonsverduistering als toen Christus aan het kruis hing, noch een aardbeving, gelijk geschiedde in den morgen Zijner opstanding. De Heilige Geest kwam neder en daar geschiedde haastelijk uit den hemel een geiveldig gedreven wind. Drukt die geweldige wind in zijn drijven niet, nevens de vrijmaohtige, de onwederstandelijke werking des Heiligen Geestes uit?

Ohristus Zelf heeft tot Nioodemus gezegd: „De wind 'blaast waarhenen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar weet niet van waar hij komt en waar hij henengaat; alzoo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is". In dat woord leerde de Heere Jezus de souvereine werking van den Heiligen Geest. Hij ziet niet aan wat voor oogen is, maar wederbaart hen, die van den Vader zijn gekend en met het bloed des Zoons zijn gekocht. En in die vrijmachtige werking is de Heilige Geest onwederstandelijk gelijk een geweldige gedreven wind. Wie zal ziulk een wind keeren. Ik héb in Amerika de verwoestingen gezien, door den wind aangericht. Huizen waren in de lucht geslingerd en versplinterd; fooomen waren ontworteld en mijlen ver weggevoerd en weder neergesmakt. In één woord de wind is niet te keeren. En zulk een gedreven wind is zoo onnoemelijk snel. Er is geen verbergen voor en geen ^ontkomen aan. En zie in den wind nu is de openbaring van de werking des Heiligen Geestes. De Geest werkt onwederstandelijk in de harten der uitverkorenen. Hij velt den zondaar neder; hij ontwortelt hem; hij rukt hem uit zijn doodstaat en • zonde-leven; hij trekt hem uit satans klauw en uit de tegenwoordige booze wereld. Met welke geweldige banden de uitverkoren doode zondaar ook gebonden is, de Heilige Geest werkt onwederstandelijk. Manasse moet dan kennen, dat de Heere God is; de moordenaar aan het kruis om genade bidden; Saulus op den weg naar Damascus de wapenen tegen God nederleggen; Lydia buigen onder de prediking van Paulus; ja elk, die in waarheid tot God bekeerd wordt ervaart het, dat de Heilige Geest tot zaligheid onwederstandelijk werkt. Wij allen houden het in onzen eigen weg tegen God vol, zoo lang wij kunnen, hetzij wij uiterlijk vroom of goddeloos zijn. Zijn roepstemmen versmaden wij; Zijn Woord weerstaan wy; de indrukken in de consciëntie smoren wij en dat alles tot het de tijd is van Gods welbehagen en des Heeren pijl ons in het hart treft en ons vallen doet aan Zijne voeten als een ellendig en verloren zondaar, die zijn Rechter om genade bidden leert. Neen de Geest raadt niet alleen ons aan, om zalig te worden, gelijk de Remonstranten leeren, maar Hij werkt krachtdadig, onwederstandelijk, ons als een vuurbrand rukkend uit het vuur. Niets en niemand kan dien Geest keeren. De duivel en de wereld en de zonde moeten hun prooi loslaten. God eischt Zijn eigendom op. De vijandschap des harten breekt. Wat de dood was, wordt di, en zondaar het leven; wat hem het leven was - wordt hem de dood.

O ! wonder van genade!

En die onwederstandelijke werking kenmerkt de bedieninig des Heiligen Geestes steeds in al Zijn arbeid in het volk Gods. Hij stoot van alle rustplaatsen af en ontdekt met groote kracht opdat het dooiend volk tot Christus komen zal, om in Hem alleen gezaligd te worden. Dien Geest begeerde de Bruid, toen zij uitriep: Trek mij en wij zullen U naloopen". Dat trekken is niet te wederstaan en daardoor alleen zaligmakend en behoudend. Want gewis, Gods volk zou van den Heere na al de ontvangen weldaden nog afwijken en ten verderve keeren, indien niet de Geest hen met onwederstandelijke kracht behield. Door deze bediening zal Gods volk geleid worden op den weg des levens, waarop de dwaas niet dwalen kan. O, velen denken bij hun historisch licht en in de kracht van hun doop en opvoeding en belijdenis den weg ter zaligheid te kunnen bewandelen en volbrengen. Hoe bedrogen zullen zij uitkomen. Gods volk daarentegen is een machteloos volk, doch het wordt door den Heiligen Geest geleid en zal niet dwalen. Hun voet zal niet wankelen ten verderve. In deze onwederstandelijke bediening des Geestes ligt dan ook de volharding der heiligen. De Heere heeft het Zelf beloofd in Ezech. 36 : 27, zeggende: En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u, en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn rechten zult bewaren en doen". Omdat God het maken zal, daarom zal Zijn volk in Zijn inzettingen wandelen en Zijn rechten doen tot den einde toe, zoo vast als Zijn verbond is. Al dooien zij soms als een schaap in het rond, dat onbedacht zijn herder heeft verloren, de krachtdadige bediening des Heiligen Geestes zal hen voor afval bewaren. Hoe onuitsprekelijk groot is deze werking van den Heiligen Geest, volk van God. Hij brengt niet alleen tot de zaligheid, doch bewaart de Zijnen ook op den weg des levens tot den einde toe.

Daarenboven wordt de voor ons zoo verrassende werking van den Heiligen Geest in onzen tekst beschreven. Er geschiedde haastelijk een geluid als van een geweldigen gedreven wind. Hoe verrassend was de uitstorting des Heiligen Geestes voor de wachtende discipelen in de opperzaal! Haastig geschiedde de vervulling van de belofte des Vaders. En hoe ongedacht, als de ziele zelfs er niet Oip heeft durven hopen, komt de Heilige Geest in het harte en vervult Hij met Zichzelf alle zieleleegten. Het is zoo menigmaal • als bij Jacob te Bethel, toen hij zeide: „Gewisselijk is de Heere aan deze plaats en ik heb het j'ie^ eweten". O, het moet in onze allerdroévigste en donkerste toestanden ons bemoedigen en sterken, dat de Heere komt op Zijn tijd, doch voor ons dikwerf onverwacht, verrassend en haastelijk. Zoo zal Hij ook Zijn Kerk vrij maken als het Hem behaagt, uit alle banden.

Het teeken geschiedde voorts uit den hemel. „Drupt gij hemelen van boven af, en dat de wolken vloeien van gerechtigheid". Zoo had Jesaja geprofeteerd en zoo is thans geschied. Het Pinksterwonder is het wonder Gods. Hij is de volvoering van het welbehagen Gods op aarde. De gemeenschap tusschen God en Zijn uitverkorenen, die verbroken is door de zonde, is hersteld. Eerst is het wonder van Goids liefde gewrocht in het geven van den Eeniggeboren Zoon des Vaders; eerst is de grond gelegd in de voldoening aan het geschonden recht door den dood des Zoons Gods; eerst is het gansohe werk tot verwerving der zaligheid volbracht en bekroond met de heerlijkheid, die den Middelaar gegeven is en waarin Zijn volle Goddelijke heerlijkheid eeuwig uitblinkt aan de rechterhand des Vaders in den hemel. En nu, nadat dit werk Gods buiten ons in Christus is gewrocht, werkt de Heere, van den hemel het werk i n Zijn uitverkoren Kerk. De Heilige Geest daalt neder; de hemelen druppen van boven af.

Er is alzoo ter zaligheid een werk Gods in Christus, buiten ons ter voldoening van de geschonden deugden Gods, en een werk in de harten, waardoor wij de verworven zaligheid deelachtig worden. Zullen wij Christus en Zijne weldaden deelachtig worden, dan moet een wonder Gods i n ons worden verheerlijkt. Een zoo groot wonder, dat het in Gods Woord genoemd wordt levendmaken van dooden. Dat is het werk des Heiligen Geestes, Die in de harten intrek neemt; Die de gekochten met Christus' bloed trekt uit de tegenwoordige booze wereld en in een staat der verzoennig stelt met Goid. Hij werkt een staatsverwisseling en lijft Christus in. Buiten dit wonder Gods in ons, blijven wij met alles wat wij hebben, dood. Men moge de bevinding der heiligen onder den naam van een gezond geloof, als ziekelijk bespotten, een ieder hebbe wel te bedenken, dat zonder de wonderen des Heiligen Geestes in ons wij voorwerpen van Gods toorn blijven en dat Gods volk door dit wonder de zaligheid deelachtig wordt. Ja, het Pinksterwonder is de volle verheerlijking Gods in de Zijnen; het volle welbehagen des Vaders gaat door - de hand van Christus gelukkiglijk voort. Hier zijn niet alleen de druppelen des Ouden Verbonds, doch thans heeft God water gegoten op den dorstige en stroomen op het droge. God Drieëenig verheerlijkt Zich in Zijn Kerk en Zijne Kerk verheugt zich in Hem. Het

Pinksterwonder stelt de harten vrij van schuld en zonde en draagt de vrucht in de blijdschap des geloofs. Die Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn. De dag is gekomen, dat de schaduwen vloden.

O, gelukkig volk, dat door het geloof komen mag tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. Want toch de vrijheid in Christus is niet een vrijheid om te zondigen, maar een vrijheid der heerlijkheid. De Heilige Geest brandt de zonde uit. Hij is gekomen onder het teeken van vuur. Zijn werk is verlichtend en verwarmend en heiligend. Hij verlicht het door de zonde verduisterde verstand, om God in Zijn algenoegzaamheid; zichzelf in zijn vloekwaardigheid; Christus in Zijn dierbaarheid te kennen. Hij verwarmt het koude hart; Hij neemt het steenen hart weg en geeft een vleeschen hart in deszelfs plaats. En Hij reinigt van de zonde. Gelijk een vuur de stoppels verteert, alzoo verbrandt de Heilige Geest de ongerechtigheid. Hij brandt de zonden uit in Zijn volk. Dat gaat dikwerf door smartelijke wegen, waarin bevestigd wordt, dat vleesch en bloed het Koninkrijk der hemelen niet zullen beërven, maar de zielevrucht is Gode verheerlijkend en zalig. Die vuur-branderigen zijn in den dikwerf smartelijken strijd, die al Gods volk, klein en groot, tot den laatsten ademsnik te strijden heeft, tot dooding van het vleesch; zij zijm in de zielbedroevende verbergingen Gods voor de Zijnen, waarvan David uitriep: „Als Gij Uw aangezicht verbergt, word ik verschrikt"; die uitbrandingen zijn in de bange aanvallen des satans, wiens listen Gods kinderen niet onbekend zijn; zij zijn in de soms zeer zware verdrukkingen en kastijdingen des Heeren. In al deze wegen brengt de Heilige Geest het volk in het vuur der loutering, „opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan des gouds, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid in de openbaring van Jezus Christus". Paulus sprak van een sterven alle dagen en zoo de Heilige Geest in ons woont zullen wij om in de vrijheid des Geestes te wandelen, dagelijks moeten sterven. Het moge Gods volk in de wegen van de hiergenoemde beproevingen sterken, dat alzoo de G^est des Heeren leidt, opdat Hij ons reinige van de doode werken om den levenden God te dienen.

Als een middel om Zich te verheerlijken heeft het God behaagd de verkondiging Zijns Woords te stellen.

De verdeelde tongen als van vuur zaten op een iegelijk der vergaderde discipelen. Het waren tongen. De Heilige Geest gaf hun te spreken. Verdeelde tongen, want zij „begonnen te spreken met andere talen, zooals de Geest hun gaf uit te spreken". En wat op den Pinksterdag begonnen is, zal voortgezet worden tot aan het einde der wereld. In alle talen zullen de werken Gods verkondigd worden. Uit alle talen zal de Heere Zijn volk trekken. O, hoe moest Gods Kerk wel ijveren, om onder alle volken het Woord des Heeren te brengen en den Heidenen de groote werken Gods te verkondigen. Wat zijn wij toch slap en traag in betrekking de dure roeping, die in dezen op Gods Kerk ligt.

Op den Pinksterdag is alzoo het oordeel der spraakverwarring hersteld. Bij Babels torenbouw werden de spraken verzward; maar hier spreken de discipelen in vele talen dergenen, dde te Jeruzalem uit alle oorden der wereld vergaderd zijn. Gods Woord zal in den mond van 's Heeren dienaren een brandend vuur zijn, tot vertering van alle banden, waarmede de uitverkorenen gebonden zijn. Uit de kaken der hel zullen zij worden opgehaald; uit wereld en zonden zullen zij worden getrokken door de prediking van het Woord, dat in de bediening des Geestes sciherpsnijdender is dan eenig tweesnijdend zwaard, dat doo'rgaat tot de verdeeling der ziel en des geestes en der samenvoegselen en des mergs.

Och, of de vrucht van het Pinksterfeest in veler harten moge gegeven worden. Het Woord Gods worde ons een kracht Gods ter zaligheid, opdat het ons niet zij een reuk des doods ten doode.

En de Heere bereide Zijn volk een Pinksteren van hun vrijmaking in Christus door den Heiligen Geest, opdat het staan moge in de vrijheid, waarmede Christus het heeft vrijgemaakt en niet weder met het juk der dienstbaarheid bevangen worde.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1937

De Saambinder | 4 Pagina's

Het Pinksterwonder.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1937

De Saambinder | 4 Pagina's