Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De natuurlijke Godskennis.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De natuurlijke Godskennis.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vervolg.

En wel is die kennis vaag en donker, zóó vaag zelfs, dat zij niet doet verstaan, dat er slechts één God is. De Heidenen zijn dan ook veelgodenldienaars (poljditieïsten) niettegenstaande ook in hun hart die kennis is ingeschapen. Maar hoe vaag die kennis ook wezen moge, elk m: ensdh heeft een bewusifczijn van een Godsibestaan. Daarin ligt de verklaring, dat op aarde geen volk gevonden wondt zonder godsdienst; idit ingesöhapen toewiustzijn noopt tot Gods-erkenninig en vereering.

Geen godloochenaar wordt dan ook geboren; een atheïst wondt gemaakt. Moedwillig, teigen de sprake zijner consciëntie in, loochent hij het bestaan van God. Hij wenscht^ om onigestoord zijn zondeipad te kunnen wandelen, dat er geen 'Gold zij en dus geen redhter, Die eenis, in den dag der dagen, oordeelen zal. Maar de onrust in het hart van. duizenden, die God loochenen; hun altijd weer gedrongen worden, om over God en godsidienst te spreken; hun simalen, hun spotten, vloeken bewijzen wel, dat God-loochenen meer een wensidhen is dan een dadelijk geuooven, dat er geen God is. Bovendien aanbidden velen, die den God der Schriften verwerpen, de natuur als hun God. Wel kan de verdorven menisdh de kennis Gods in zich verstompen, en geeft God hem soms aan de verharding van zijn hart tot volslagen atheïsme over, maar toch vindt hij ook in deze overgave aan ziöhizölf geen rust. Calvijn wijst in diens Institutie op Keizer Caliqula, een groot godloocihenaar, die van 12—41 n. Chr. regeerde. Bij elk onweder kromp hij echter ineen van vreeze voor de betooning van Gods majesteit. De atlheïst is de dwaas^ die in zijn hart zegit: „Er is geen God". Elk mensch heeft IberwustziJTi van een Gods-^bestaan. God Zelf heeft in ieder mensch bewezen, dat Hij is, ook in den atheïst. Hij, die moedwillig het getuigenis zijner consciëntie dienaangaanide smoort, zal eens in den dag des oondeels ervaren, dat GoiA is, als hij zal roepen: Bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons.

Profijt der natuurlijke Godskennis.

Al is echter de natuurlijke Godskennis ongenoegzaam ter zaligheid, toch is ztj niet zonder beteekenis. Wij wijzen slechts op het volgende.

A. Zij beneemt den mensch alle onschuld.

In Rom. 1 : 20, schrijft de Apostel nadat hij in vers 19 van dez.e kennis heeft gesproken, dat God Zich alzoo aan de menschen openbaarde: Opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn". Niemand zal zich voor God kunnen verontschuldigen; zelfs de blindste Heiden niet; zijn eigen consciëntie zal tegen hem getuigen wijl niemand zal kunnen zeggen: Ik wist niet, dat er een God was".

B. Door die natuurlijke Godskennis is er een jagen naar rechtsoefening.

De Heidenen zelfs, die de wet niet hebben, maken onderscheid tusschen goed en kwaad en beschuldigen en verontschuldigen elkander (Rom. 2 : 14, 15). Zonder deze kennis zou de wereld niet kunnen bestaan welk bestaan noodzakelijk is, tot de laatste uitverkorene zal zijn ingezameld.

C. Als derde vrucht der natuurlijke Godskennis noemen wij: het besef van afhankelijkheid en daaruit vloeiende onderdanigheid^ waardoor de regeering der wereld mogelijk is. Hoe zouden millioenen menschen gehoorzamen, zelfs op het oorlogsveld tot in den dood, aan het bevel van een eenig gebieder, zoo God het besef niet had ingeschapen, dat boven ons een Hooger Wezen is, en ons dus in het besef onzer onafhankelijkheid deed geboren worden?

D. De natuurlijke Godskennis opent de mogelijkheid voor den mensch om door de prediking des Woords in de bediening des Heiligen Geestes zalig te worden.

Aan redelooze schepselen wordt het Evangelie niet verkondigd maar aan menschen in wier hart de Heere zelf een bewustzijn van een Gods-bestaan inschiep. (Calvijn Inst. I 5).

Met het bewustzijn, dat er een hooger Wezen is hetwelk wij God noemen, wordt dus elk mensch geboren. Niemand behoeft het bestaan van God bewezen te worden. De pog'ing om te bewijzen^ dat er een Grod is, heeft geen zin voor wie gelooft en zij mislukt als men iemand den atheïst, wil dwingen tot de erkentenis van het Godsbestaan. Tegen den God-loochenaar is slechts te getuigen, niet te bewijzen; hij moet bestraft, omdat hij tegen beter weten in het Godsibestaan loochent. Hij eischt in droeven overmoed te bewijzen dat er een God is, doch negeert alle Godsopenbaring. De menschelijke rede wil God maken tot voorwerp van zijn bevatting, zich stellend boven God, gelijk toch door den mensch alleen datgene te bewijzen is, waar hij boven staat. Daarom reeds is elke poging tot bewijs van God in zichzelf veroordeeld. God is groot en wij begrijpen het niet. Tegen den Atheï.st betaamt ons slechts het gedrag van Christus tegen de Hem verwerpende Farizeërs, wien de Helere slechts één teeken gaf, het teeken van Jona, den profeet. Drie dagen en drie nachten zou de Zoon des menschen zijn in den schoot der aarde en dan in overwinnende kracht opstaan, om over al Zijn vijanden te triumpheeren. Die triumph zou den Farizeën bewijzen, dat Christus is de over Sion gezalfde Koning. Zoo zal de nederwerping der goddeloozen in het helsche vuur eenmaal den Atheïst bewijzen dat er een God is. De erkenning van en het g'eloof in God is geen zaak, bloot van het verstand en de bewijzen, die het verstand des menschen moeten overreden hebben daarom dan ook geen bewijskracht voor den Godloochenaar die halsstarrig weigert te gelooven, dat God is.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1941

De Saambinder | 4 Pagina's

De natuurlijke Godskennis.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1941

De Saambinder | 4 Pagina's