Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Secten en Stroomingen van angen tijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Secten en Stroomingen van angen tijd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Apostolischen

In verband met een vraag, die werd ingezonden over de Apostoiischen, willen we onder deze rubriek daar wat nader op ingaan.

Deze secte is van Engelschen oorsprong en kenmerkt zich door de verwachting van een spoedige wederkomst van Christus, waarbij zij zich door de vernieuwing van 't apostelambt op die komst van Christus wil voorbereiden. Deze secte wordt ook wel met den naam Irvingianisme betiteld, hoewel de Apostoiischen zelf zich daar erg tegen verzetten. De naam van Irving is echter-zoo nauw met het ontstaan dez; er secte verbonden, dat we in korte trekken iets van hem hier zullen mededeelen.

Edward Irving werd 4 Augustus 1792 te Annan in Schotland geboren, als zoon van een weigestelden leerlooier. Op de hoogeschool te Edinburg werd hij tot leeraar in de wiskunde gevormd, in welk studievak hij reeds op 18-jarigen leeftijd doceerde, terwijl hij, nog slechts 2Ö jaar oud, reeds benoemd werd tot rector Van het pas opgerichte gymnasium te Kirkcaldy. Ondertusschen studeerde hij in de theologie aan de universiteit te Edinburg, waarna hij in 1819 te Glasgow prediker werd. Hier wist hij aanhang te verkrijgen, waardoor hij versterkt werd in het bewustzijn, dat God wat bijzonders met hem voor had. Ja, hij ging gelpoven, dat God hem tot profeet Zijns volks geroepen had. Tegenover het lauwe rationalisme zijner dagen ging zijn streven zich richten op het beschouwen van de teekenen der tijden en op de wederkomst van Christus. Nu was er in Engeland en Schotland in die dagen, na de .beroering van de Fransche omwenteling en den val van Napoleon, een gelijksoortige geestesstrooming ontstaan. En men geloofde, dat de voleinding van het rijk Gods niet lang meer zou toeven, en dat vlak voor de komst van ^ Christus ook de Heilige Geest Zich weer zou openbaren als ten tijde van Zijn uitstorting op den Pinksterdag. In verband hiermede kwam Irving in aanraking met Henry Drummond, op wiens landgoed te AlbtSry, niet ver van Londen, bijeenkomsten werden gehouden tot onderzoek van de prol^i^tische geschril'ten van iiet .0. Testament en de Openbaring va a Johannes.

Irving werd de ziel van de Albury-samenkomsten in woord en geschrift. Intusschen gaven reizen naar Schotland nieuw voedsel aan zijn verwachting' van een aanstaande komst van Christus om het duizendjarig rijk op te richten. En steeds meer w#rd het ook zijn verlangen, dat aan Christus' komst vooraf zou gaan een vernieuwde uitstorting van den Heiligen Geest en een herhaling van de Apostolische Geestesgaven, Daar vernam men plotseling in Maart 1830, dat in het Schotsche dorpje Fernicarry, een zekere Mary Campbel door den Geest aangegrepen in andere talen gesproken had. Kort daarop kwamen in een ander huis opzienbarende gezondmakingen op het gebed voor. Thans had men dan de zoolang verbeide apostolische Geestesgaven, Aanvankelijk geschiedde het spreken in tongen nog slechts in de huisgodsdienstoefeningen. Straks echter liet Ivring de profetische stemmen ook in de kerkelijke samenkomsten aan het woord komen. Nu ontbraken de apostelen nog, ^^Stormachtig bad men om hen, en in 1832 kwamen ook deze te voorschijn in Londen, Intusschen was Irving reeds uit de Schotsche Kerk uitgezet wegens ordeverstoring door het laten optreden van de profetenstemmen in de kerkelijke samenkomsten en ook wegens onrechtzinnigheid. Hij predikte namelijk een algemeene verzoening. Ook leerde hij dat Christus naar Zijn menschelijke natuur niet vrij , was van de erfzonde, doch slechts van dadelijke zonde door de inwoning van den Heiligen Geest in Hem, en dat Hij daarom ook een wedergeboorte noodig had voor Zichzelf, Voorts stond hij een wedergeboorte door den Doop voor en kende hij aan het geestelijk ambt een priesterlijk karakter toe,

In Mei 1832 afgezet, werd een aparte gemeente gesticht, die den naam kreeg van Catholieke Apostolische Kerk. Instede dat nu echter Irving, en dat nog wel in zijn eigen kerk, tot apostel werd uitgeroepen, wees een , , profetenstem" in de samenkomst in den herfst van 1832 den advocaat Cardale tot „Apostel" aan, wat direct erkenning vond bij Irving en zijne gemeente. Drummond werd in het volgende jaar tot , , apostel" gepromoveerd, Irving zelf verkreeg door de aanwijzing van de profetenstem slechts de waardigheid van „engel" van zijn Londensche gemeente. ,

Men had n, l. het vijfvoudig ambt van apostelen, profeten, evangelisten, herders en leeraars, naar men voorgaf volgens Ef. 4:11, weer ingesteld, welke laatste nog onderscheiden werden in den engel of bisschop der gemeente, de priesters en- de diakenen. Irving nam genoegen met de profetische aanwijzing van zijn ondergeschikten rang, maar met bittere ontnuchtering. Spoedig daarop werd hij ziek. Zijn geneesheer ried hem in den herfst van 1834 een verblijf aan in het Zuiden, maar profetische voorspelling gebood hem naar Schotland te gaan, waat een massale bekeering op zijn arbeid hem werd toegezegd. Irving volgde de profetische roepstem op. Hij kwam nog in Glas-

gow, maar om er 8 December 1834, 42 jaar oud, te sterven,

Imniddels waren in Londen 6 gemeenten bij die van Irving gekomen, zoodat in 1833 het zevental bereikt had, zooals in Openbaringen 2 en 3, En waren er bij Irvings dood nog slechts 6 apostelen, in het volgende jaar, 1835, kwam het twaalftal vol. Nu kon men de groote zendingsreis beginnen om de wereld voor den grooten dag voor te bereiden. Op 14 Juli 1835 zonderden de 12 „Apostelen" zich af in de eenzaamheid te Albury, om zich voor de hun wachtende taak voor te bereiden. En deze dag • staat bij de Apostolischen gelijk met onzen Hervormingsdag. Op 15 Juli 1836 trokken zij er op uit om de wereld te veroveren. Zonder echter veel resultaat te hebben behaald, keerden zij op Kerstdag 1838 weer terug.

Wel breidde de secte zich in verschillende landen uit, doch haar aanhangers bleven beperkt tot enkele tienduizendtallen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1946

De Saambinder | 4 Pagina's

Secten en Stroomingen van angen tijd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1946

De Saambinder | 4 Pagina's