Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het bedroeven van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het bedroeven van de Heilige Geest

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Efez. 4 : ' 30: En bedroeft de Heilige Geest Gods niet. doorwelke gij verzegeld zijt, tot de dag der verlossing.

II.

Is men nu nog maar de ware genade deelachtig, dan zijn er altijd wel eens andere uurtjes, dat God zelf zorgt voor Zijn eer. Maar er zijn zoveel vrijbuiters geweest, wie het meer te doen was om het goed der mensen dan om hun zieleheil, om van de ere Gods helemaal maar te zwijgen. Ook hierin bedroeft Gods volk veel meer de Geest Gods dan ze zelf wel weten. Dat hangen aan het schepsel, het prijs stellen op het getuigenis van mensen. Het meer zoeken van eigen eer, dan het zoeken van de ere Gods. Er wordt meest zoveel gepraat en zo weinig ingeleefd. En daarom, geen vuile rede ga uit uw mond. En, dat zijn lang niet alleen de zedeloze en geesteloze gesprekken van de wereldling. Alle rede is i: og geen goede rede. Alle gesprekken zijn lang niet tot nuttige stichting. Dat kan alleen als onze woorden met zout besprengd mogen zijn en opkomen uit een vernederde gestalte des harten. Wat geesteloos, achteloos, gepraat over tijdelijke dingen, of, wat erger is, over mensen, die niet er bij zijn. De achterklap neemt vreselijke vormen aan. Door dat alles wordt de Heilige Geest menigvuldig bedroefd en nog is daar meer van te zeggen. Wanneer de gaven des H. Geestes worden verkleind, in onszelf of in anderen, ja soms ruw ermee gehandeld, dan is dat niet weinig een bedroeven des H. Geestes. De kleinste weldaad is onuitsprekelijk groot, indien het een werk des Geestes is. Hoe lichtvaardig wordt critiek geoefend, twijfel geopperd, de staat veroordeeld, de liefde weggenomen, de conscientie verontrust door velen van Gods volk. En deed men dit nu nog maar alleen zichzelf aan, maar zo dikwijls doet men het elkander aan. En dan vaak onder de schijn van op te komen voor Gods eer eri recht, onder de schijn van eerlijk te zijn, terwijl het in de grond alleen voortkomt uit geestelijke hoogmoed en zelfoverschatting. De liefde werkt anders; zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, en de liefde denkt geen kwaad. Dat wil niet zeggen, dat Gods volk lichtvaardig moet handelen, elkander opbouwend buiten het vaste fundament, buiten Christus! Neen, het elkander in de bloemhoven jagen, is ook een bedroeven van de Heilige Geest, die juist aanwerkt op de geloofsvereniging met Christus. Daar zijn mensen, die hun staat opmaken uit hun gestalten en de grond hunner zaligheid te veel zoeken in hun belevenissen. In die arbeid wordt ook de H. Geest bedroefd, die hun alle grond, buiten Christus, wil ontnemen. Men kan de Geest bedroeven door de dag der kleine dingen te verachten, maar ook door de geschonken werkzaamheden te overschatten! Maar vooral bedroeft Gods volk de H. Geest, door onderlinge verdeeldheden, krakelingen, twistingen, hetzij over de leer der Waarheid, hetzij over persoonlijke kwesties. Christus heeft gebeden: , , Vader, Ik wil dat zij één zijn." Hoeveel schuld ligt hier voor God te bewenen. De breuk is zo ontstellend groot. Wat al vreemd vuur wordt op het altaar gebracht. Wat al een ijveren voor eigen mening, of voor eigen handhaving. Hoe weinig is daar een geleid worden dooi? de Geest der zachtmoedigheid, der lijdzaamheid en der heiligmaking. En dat is heel erg! Want bij al Gods volk leeft toch in de grond der ziel het verlangen naar vrede, ' liefde, eenheid, omdat zij verzegeld zijn door de H. Geest tot de dag der verlossing. Daar komt voor dat volk een dag der verlossing, niet alleen in dit leven, niet alleen bij het sterven, maar vooral bij de wederkomst van Christus. Dan wordt het lichaam verlost uit de slaap des doods, opgewekt tot eeuwige heerlijkheid, om verenigd met de verloste ziel God eeuwiglijk te loven en te prijzen. Tot die dag der verlossing zijn zij verzegeld door de H. Geest. Niet alleen immers zijn zij verzegeld tot verlossing in de Vrederaad en in de Opstanding van Christus, maar zij zijn ook onderwerpelijk in de tijd door wedergeboorte Christus ingelijfd om deel te hebben aan Hem en al Zijn weldaden. Van die inlijving in Christus, ontvangen zij het getuigenis, de verzegeling des H. Geestes in hunne harten. Wat een nederbuigende Goedheid, ook des H. Geestes, om zulk een wonder aan hun ziel te verzegelen. Wat een werk heeft die Geest, ze die verzegeling bij de voortduur duidelijk te maken. Is het niet vreselijk, volk des Heeren, dat we Hem bij al die gezegende arbeid der liefde in onze hgrten, steeds bedroeven? Moest ons aangezicht nie''> 4lan schaasite voor Heir. blozen, waar God de H. Geest van gelijke eer en waardigheid is als de Vader en de Zoon? Moest het niet ons vurig verlangen zijn, Hem te gehoorzamen, en ons door Hem te laten leiden? Heeft Hij niet getrokken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht, in het voorbijgaan van zovelen? Heeft Hij daartoe het verduisterd verstand verlicht, dat ~we evenwel in de duisternis, zo veel door eigen zondigheid, zouden wandelen? Heeft Hij daartoe de 'macht en heerschappij der zonde in ons verbroken, opdat we evenwel zouden ° beheerst worden door onze zondige driften? Zo kunnen we voort-' gaan. En desondanks wijkt Hij van Gods Volk nimmermeer. Waar Hij eens intrek nam, blijft Hij eeuwig, ondanks alle geesteloze tijden, geesteloze gebeden en geesteloze gesprekken. O, wat is Zijn liefde groot! Maar wel kunnen wij de oorzaak zijn, dat Hij Zijn rijke vertroostingen intrekt en ons doet wonen in het dorre. Daarom, bedroeft de H. Geest niet. Breekt af al die bedroevende zaken, die Hem onteren en eigen ziele schaden. En wandelt waardiglijk der roeping, waarmee .Hij ons geroepen heeft, opdat Hij ons vertrooste met Zijn lieve gunst.

w. .. D.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1948

De Saambinder | 4 Pagina's

Het bedroeven van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1948

De Saambinder | 4 Pagina's