Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Tijdgeloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Tijdgeloof

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zie dit is van veel verdere strekking. Dit is geheel anders en heeft hoger karakter en vertoont een geestelijke gestalte. De Heere Jezus vergeijkt het tijdgeloof bij het zaad dat op steenachtige plaatsen gezaaid is, waar het spoedig opwast en veel belooft, doch alle verwachting teleur stelt omdat het geen diepte van aarde heeft. Luc. 8 : 13 en Mattheus 13. Toch gaat het tijdgeloof soms zeer ver en is voor menigeen dikwijls moeilijk te onderscheiden. Menigmaal zijn dezulken een voorbeeld door een uitwendig onbesproken levenswandel en nauwgezet in bidden en lezen, beleiden van de waarheid en houden van het Heilig Avondmaal. Als Paulus ijveren ze voor de ere des Heeren, doch niet met verstand. Rom. 10 : 2. Als Jehu anderen opwekken om hun ijver te aanschouwen. 2 Koningen 10 : 16. Zelfs in tijden van strijd en vervolging hun lichaam overgeven om verbrand te worden en toch de liefde niet hebben. 1 Cor. 13 : 3. Zulken stemmen de waarheid niet alleen toe, doch laten veel om het woord der waarheid en doen er veel voor. Ook hebben dezulken dikwijls smart over begane zonden, betreuren hun misdaden, zijn ontrust en hun hart ontstelt, ja de consciëntie wroegt soms, niet alléén uit vrees voor de straf, doch ook wel door afkeer van de zonde als duidelijk te zien is in Judas. Uit wraak over zijn mislukte doel om hier in een aards koninkrijk van Jezus groot te zullen zijn, had hij Hem overgeleverd, doch had later wel gedacht dat Jezus zich uit hun handen, als dikwijls daarvoor, nu ook weer vrij zou maken, maar als hij ziet dat zulks niet geschiedt, doch dat Hij veroordeeld wordt, roept hij in wanhoop uit: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Matth. 27 : 4. Een tijdgelovige kan de besmetting der wereld ontvlieden en een soort van achting en smaak hebben in de dingen die des Heeren zijn en toch weer ingewikkeld worden. 2 Petr. 2 : 20. Zelfs kan er zijn een smaken van het goede Woord Gods en de krachten der toekomende eeuw en des Heiligen Geestes deelachtig zijn. Hebr. 6 : 4—6. Soms is er een bepaalde verzekering des geloofs en een zekere toepassing van Christus aan het hart. Een eigenen van de beloften des Evangelies en een verheuging en vermaak in dezelve. Een behagen in zichzelf en in zijn vordermgen op de weg des levens. Zulken zijn maai ttaa het inwilligen, doch verstaan niet (om met Koelman te spreken) dat inwilligen juist is inleveren van alle wapens en overgave op genade of ongenade. Heel Gods Woord grijpen ze soms aan met al de dierbaarste beloften, doch van een onderwerpelijke beoefening der drie stukken die gekend moeten worden, blijven ze vreemdeling. Dat de onderwerpelijke „toerekening" vóór de „aanneming" gaat, spreken ze liever niet over. Dat er een zeker voorwerpeijk „zien" kan zijn, zonder de noodzakehjkheid van het „hebben" te beleven ontwijken ze zoveel als mogelijk is. Desnoods redden ze zich door het arme volk van God, dat die noodzakelijkheid van het eenzijdige Godswerk inleeft, te schelden als eenzijdige dwepers en dompers, die het altijd maar beter willen weten. „Geloven", dat is hun parool, zonder echter met ernst te onderzoeken vanwaar ze zulk een geloof hebben.

In onze dagen is het een der listen van de duivel om de mensen „gelovig" in de hel te doen verzinken. Met een ingebeelde zaligheid, straks echter te doen ervaren dat hun geloof te kort schiet om dan het ontzettende „voor eeuwig te laat" te moeten uitroepen. Een tijdgelovige kan menig kind van God overtreffen in wandel, deugden en vroomheid. Een tijdgelovige is het er altijd om te doen, om wat te worden en groeit, hoe bedekt soms ook, altijd in de hoogte, terwijl de Heere de ware gelovigen enerzijds wel noemt eikebomen der gerechtigheid, een planting des Heeren, opdat Hij verheerlijkt worde, doch anderzijds hen ook betiteld met de naam van „armen en nooddruftigen" en degenen die het leven in eigen hand niet kunnen houden, ze vergelijkt met het gekrookte riet en de rokende vlaswiek en in hun afhankelijkheid hen tekent als „nieuw geboren kinderkens". Is het tijdgeloof dan niet te achten? Tot op zekere hoogte wel. Denk maar hoe de Heere Jezus de rijke jongeling, enerzijds ontdekte, doch anderzijds hem „beminde". Wat de tijdgelovige dan onderscheidt van de ware gelovige? Wel de waarachtige vernieuwing des harten ontbreekt. Alle verandering is nog geen wezenlijke vernieuwing. Ook wordt de ware droefheid naar en de betrekking op God gemist, wijl nooit een afsnijding van Adam en inlijving in Christus door wederbarende werking des Heiligen Geestes heeft plaats gegrepen.

Sommige ketterse richtingen willen met de Luthersen beweren dat zolang het tijdgeloof aanwezig is, het waar geloof is. Zij stellen dan ook dat er een afval der heiligen mogelijk is. De Dordtse vaderen hebben dit gevoelen dan ook terecht verworpen, wijzende op de wezenlijke onderscheiding met het zahgmakend geloof, in de drieërlei onderscheiding die de Heere Jezus maakt in de gelijkenis van het zaad in de akker. Is het wonder dat menige recht ontdekte ziel zo menigmaal met vreze voor zelfbedrog het uitroept: „Heere, zie of bij mij een schadehjke weg is, en leid me op de eeuwige weg." Ps. 139 : 24. Doch alvorens we over het zaligmakend geloof, dat dezulken geschonken is en de uitkomst des Heeren zal doen zijn, spreken, willen we vooraf nog eerst handelen over het „wondergeloof', doch daarover dan D.V. een volgende keer.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 1950

De Saambinder | 4 Pagina's

Het Tijdgeloof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 1950

De Saambinder | 4 Pagina's