Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstfeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstfeest

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij baarde een mannelijke zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon. En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd en zestig dagen. Openbaring 12 : 5—6

Het Kerstfeest met alles wat er mee in verband staat, is door alle tijden heen het voorwerp geweest van de fantasie der kunstenaars. Dichters hebben gezongen van stille nacht, heilige nacht. Schilders hebben op het doek gebracht een jonge maagd met een aanvallig kindeke, zo mooi en zo bekoorlijk, dat zelfs mensen, die zich nooit met God en Zijn dienst bemoeien, heengaan om een kerstboom te kopen; die boom te versieren en te verlichten, om dan op Kerstavond met hun familie plaats te nemen rondom die verlichte kerstboom en in devote stemming te zingen van stille nacht, heilige nacht. 

De Heere Jezus is echter niet geboren in Bethlehem om een groep dwaze mensen een gezellige avond te verschaffen, maar om te lijden en te sterven voor Zijn volk.

Als in Zondag 15 van onze Heidelbergse Catechismus gevraagd wordt: „Wat verstaat gij door het woordeke „geleden", luidt het antwoord: Dat Hij naar lichaam en ziel, de ganse tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, de toom Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft.

Niet bij een verlichte kerstboom, maar tegenover de donkere Paradijsnacht van onze schuld, wordt de geboorte van Immanuël dierbaar en noodzakelijk. In het Paradijs stonden geen kerstbomen, maar wel de boom des levens en de boom der kennis des goeds en des kwaads.

Van de verboden boom heeft Adam gegeten, en daarom is ons de toegang tot de levensboom ontzegd. Met een beetje heidense kerstboomvroomheid kunnen we niet voor God bestaan. Zonder grondige kermis van schuld en ellende is er geen behoefte aan een Zaligmaker. Boven de kribbe van Bethlehem hebben de engelen gezongen, maar achter die kribbe loert de vuurrode draak.

Het wonder van Bethlehem is niet alleen een historisch feit, maar heeft ook een diepe geestelijke achtergrond. Johannes, de adelaar der evangelisten gaat in zijn evangelie terug tot achter de schepping. In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God.

Dat Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des eengeborenen van de Vader, vol van genade en waarheid.

Diezelfde Johannes wordt genoemd de Daniël des Nieuwen Verbonds.

Op Padmos werden hem de hemelen geopend en zag hij de gezichten Gods. Hij heeft de zeven bazuinen horen slaan, de zeven zegelen zien verbreken, de zeven violen zien uitgieten.

In een reeks gloeiende taferelen heeft hij de eindworsteling gezien tussen het rijk van Christus en het rijk van de antichrist. Eer dat de grote eindbeslissing valt, wordt hem. een tussentafereel getoond dat voor Gods kerk bijzonder bemoedigend is.

Johannes ziet een zwangere vrouw in haar heerlijkheid, een mannelijke Zoon in Zijn kracht en een machteloze draak in zijn woede. Dit visioen werpt een kostelijk licht over het wonder van de Kerstnacht.

Johannes zag een vrouw, bekleed met de zon, op haar hoofd een kroon van twaalf sterren, en de maan was onder haar voeten.

Die vrouw stelt voor de kerk des ouden verbonds, zwanger op de belofte van de komende Messias. Zij is verlicht met de zon van de bijzondere Godsopenbaring. Gelijk de maan, die in zichzelf duister is, haar licht van de zon ontvangt, zo laat de kerk het licht van de bijzondere Godsopenbaring uitstralen in dit ondermaanse leven.

Zij draagt een kroon van twaalf sterren omdat het licht van die openbaring breekt in twaalf lichtstralen, waardoor de deugden Gods naar buiten worden geopenbaard. De ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster, zodat in die kroon van twaalf sterren de veelkleurige wijsheid Gods duidelijk uitstraalt. Vooral in de adventstijd die aan de vervulling der belofte vooraf gaat wordt de gemeente bij die zwangere vrouw bepaald.

Vanaf het Paradijs heeft Gods volk uitgezien naar de vervulling van de Moederbelofte. Wij hebben Hem verwacht en Hij .zal ons zalig maken, wij hebben Hem verwacht en zullen ons verbhjden in Zijn zahgheid. Jesaja, de evangelist van het oude verbond heeft in de geest bij Bethlehems kribbe gestaan en gezegd: Want een Kind is ons geboren en een Zoon is ons gegeven". Jesaja heeft door het geloof uit de heilsfeiten geleefd, en hoewel eeuwen verwijderd van de vervulling der belofte, heeft hij door het geloof van verre gezien en omhelsd.

Volgens Joh. 8 heeft de Heere Jezus tot het verbasterde zaad van Abraham gezegd: „Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou, • en hij heeft hem gezien, en is verblijd geweest".

De oude slang is ook met de Moederbelofte bekend en daarom staat hij tegenover deze vrouw om haar Kind te verslinden. Hier ziet ge de geestehjke achtergrond van het Kerstwonder. In de volheid des tijds heeft zij een mannehjke Zoon ter wereld gebracht.

Een zoon is altijd mannelijk, maar Hij wordt een mannelijke Zoon genoemd, omdat Hij straks als waarachtig Mens door de mannehjke kracht van Zijn gehoorzaamheid over de hel en de dood zal triumferen.

Het pasgeboren Kind zal niet verslonden worden door de vuurrode draak maar onder Goddehjke bescherming ^ de mannelijke leeftijd bereiken, om straks op Golgotha de kop der slang te vermorzelen.

De draak heeft zeven hoofden waarin zijn helse plannen worden uitgedacht. Tien hoornen die ons wijzen op zijn geweldige macht. Zijn staart trekt het derde deel der sterren des hemels.

Niet het grootste deel der engelen is hem gevolgd maar toch is zijn naam Legio. Laten we nooit te gering denken over de listen en de macht van satan. We mogen wel gedurig bidden: leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.

Die mannelijke Zoon, die te Bethlehem geboren werd, staat onder Goddelijke bescherming. De bloedhonden van Herodus sluipen al om de kribbe van Bethlehem. Als satan dat Kind niet dodelijk kan treffen, dan probeert hij als een engel des lichts Hem van het pad der gehoorzaamheid af te lokken. Het is echter alles te vergeefs, want:

Mijn hand zal hoe 't ook ga.
Hem sterken dag en nacht.
Mijn arm zal Hem in nood voorzien
van moed en kracht.
De vijand zal Hem nooit
door wrevele handelingen,
Door list of hels bedrog
in uiterst engten dringen.

Als straks de strijd principieel is beslecht op Golgotha, dan beveelt Christus Zijn Geest in de handen Zijns Vaders. En als Hij uit het graf verrijst en Zich veertig ' dagen met vele gewisse kentekenen aan Zijn volk heeft vertoond, neemt de Vader Hem op in Zijn heerlijkheid. Hij is de grote Scheppingskoning en de volkeren die weigeren te buigen onder Zijn gouden genade schepter, .worden met een ijzeren roede als pottenbakkersvaten vermorzeld.

Kus de Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op de weg vergaat, wanneer Zijn toom maar een weinig zou ontbranden.

De draak is Vergramd op de vrouw en het overige van haar zaad.

De mannelijke Zoon is veilig in de hemel en de vrouw, ontvangt in het geloof en in het gebed twee vleugelen om te vluchten. In de woestijn van deze wereld wordt Gods kerk beschermd en onderhouden op de plaats die de wereld haar niet gunt, maar die de Heere haar geeft. De grote wereldweek duurt zeven dagen, elk van duizend jaren, niet letterlijk maar symbolisch bedoeld. Duizend tweehonderd zestig dagen is twee en veertig maanden, is drie en een half jaar. Zo plaatst God Zijn gezalfde Koning in het midden van de wereldgeschiedenis. Zo zien we de diepe geestelijke achtergrond van het grote Kerstwonder.

Wanneer straks de grote rode draak het hoogtepunt van zijn macht heeft bereikt in de komst van de antichrist, dan zal het ware Vrouwenzaad op de wolken verschijnen en met de adem Zijner hppen die goddeloze doden.

De in Bethlehem Geborene wordt ons dierbaar tegenover de achtergrond van onze diepe val en tegenover de achtergrond van Gods eeuwige raad. Eenmaal kwam Naomi met Ruth uit Moab naar Bethlehem hetwelk betekent: Broodhuis.

Geve de Heere, dat zo de bevestigde en de bekommerde kerk onder Zijn hoge leiding in de Geest werd gebracht naar de kribbe, om daar te mogen bewonderen het Brood dat _uit de hemel is neergedaald, om met de apostel in te stemmen: „En buiten alle twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is - groot. God is geopenbaard in het vlees".

Rotterdam-Z

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1954

De Saambinder | 4 Pagina's

Kerstfeest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1954

De Saambinder | 4 Pagina's