Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Levendgemaakten met Christus III

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levendgemaakten met Christus III

En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden. Efeze 2 ; 1

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weet gij wat 'n bange strijd kan wezen? Als het volk van God zich af moet vragen: „Zou ik mij niet bedrogen hebben? " Ze moeten steeds weer bij hun afkomst gebracht worden, en dat het alles genade is. En dan is het ook genade als de kerk uitroept: „Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart". Wel wisselen droefheid en blijdschap, want ze mogen ook wel eens zingen door het geloof, dat God in de wedergeboorte inplantte: „Bij U, Heer', is de Levensbron". Paulus schrijft zo duidelijk: „Hij" heeft u mede levend gemaakt". Volk des Heeren, wat zijt gij rijk in God. Arme wereld, wat zijt gij arm, zonder hoog). Mochten wij allen eens waarlijk jaloers zijn op het volk van God, daar het voor eeuwigheid een vaste grondslag heeft in het welbehagen Gods. En dan is het een vanzelfsheid dat dat volk de Levensbron gaat bewonderen.

„Hij" heeft u mede levend gemaakt" Och, dat Gods bestreden volk het oog eens mocht slaan door het geloof op hun Levensbron. Naar het vrije welbehagen had Hij Zijn kerk hef, vóór Adam geschapen en gevallen was. De diepe wortel der zaligheid van Gods volk ligt in het souverein welbehagen Gods. „Het is des Vaders welbehagen — zegt Christus — uheden het Koninkrijk te geven". En het schepsel valt er geheel buiten. De praedestinatie is niet om voorgezien geloof, maar uit loutere souvereiniteit. O heerlijke leer van Gods getuigenis, waarin des Heeren souvereiniteit zo rijk uitblinkt. De Heere Jezus heeft toch Zijn volk met de verzegeling hunner verkiezing willen sterken en verblijden, toen Hij Zijn discipelen opwekte: „Verblijdt u veel meer, dat uw namen 'geschreven zijn in de hemelen". Volk van God, verblijdt u daarover. Spreekt toch met vrijmoedigheid over de Troost- en Levensbron. Och, mochten wij ons meer verheugen, dat er een verkiezing is. Maar daar is ook een verwerping, en de Heere is souverein in Zijn werken. „Hij" heeft u mede levend gemaakt". Welk een vertroosting is dit voor de gelovige Efeziërs. De wortel van hun zaligheid is in God. In het eeuwige wonder van de verbondssluiting van eeuwigheid. In deze verbondssluiting is de weg aangewezen, waarin Gods eeuwige souvereiniteit zal uitblinken. Hier kwamen de uitverkorenen voor als gevallenen. Maar eeuwig wonder, in het verbond, dat van eeuwigheid is, trad Christus op voor de uitverkorenen. O volk van God, wat een rijkdom van leven. Er is een eeuwig verbond van genade voor al Gods kinderen in Christus, hun Hoofd. En dat verbond zal nooit wankelen. En waarom niet? Omdat Christus aan de eisen van dit verbond voldaan heeft. Wij moeten het nooit vergeten, als er iets gedaan moet worden door de mens, dan is het genadeverbond geen genadeverbond meer.

In het verbond der genade van eeuwigheid zijn Gods kinderen verzegeld. Welk een weldaad! Mensen, die alles verdorven hebben en zelf verdorven zijn, en die niets 'kunnen aannemen of grijpen door hun doodstaat, krijgen alles in Christus. Zing het maar eens, kind van God:

De buit van 't overwonnen land
Viel zelfs de vrouwen in de hand.
Schoon met mee uitgetogen.

En die Christus in Zijn hand genomen heeft, kunnen niet verloren gaan. Laat de hel vrij woeden; al gaat alles in tegen Gods arme volk, de Heere staat in voor Zijn volk. „Hij" heeft u mede levend gemaakt". Christus is van de Vader in de wereld gezonden en treedt in de plaats der Zijnen. Zij zijn in Hem begrepen. Zij zijn in Hem gestorven en met Hem opgewekt en verheerlijkt. En weet het, bestreden volk des Heeren, dat leven eindigt niet; de dood is een doorgang tot het eeuwige leven.

Onbekeerde lezer, mag ik u een vraag doen? Velen zeggen zo gemakkelijk: „Ik beu dood". Spreekt gij ook alzo? Dat het uw .schuld mocht worden, want het is een wonder, dat gij nog leeft onder de voorstelling van het Evangelie. De Heere roept nog, het is nog het heden, geef acht op de roepstem des Goddelijken Woords. Wij kruipen zo gaarne achter onze onmacht, maar overdenk eens uw onwil. Het zal eigen schuld zijn als wij verloren gaan. Nogmaals, gij leeft onder de algemene roeping, gij leeft onder de middelen. „En toch — zo spreken velen, ook in onze gemeenten — als toch reeds bij de Heere alles vast en onveranderlijk besloten is, dan geeft het niet hoe ik leef. Als ^ een uitverkorene ben, dan zal ik, gelijk de gelovige Efeziërs, de genade ontvangen". Die leer van het „noodlot" wordt zo veel vernomen, en God te verdenken behoort tot ons bestaan. Wij zullen nooit de verborgenheid des Heeren met ons verduisterd verstand doorzien, daar wij vijanden Gods zijn. En onbekeerde lezer, denk eens hieraan: God heeft de middelen besloten, die tot volvoering van Zijn welbehagen dienen. O, dat eigen schuld. De Heere binde het op uw hart. Vraag toch maar: „Heere, bekeer mij", want wij moeten bekeerd worden. Neen, wij mogen in de algemene roeping de doodstaat van de mens niet wegwerken. Bedrieg u toch niet in deze weg. Er staat toch zo duidelijk in Zefanja 1 : 9: „Ook zal Ik te dien dage dage bezoeking doen over al wie over de dorpel springt". Wij moeten onze afkomst weten, en dat is vrije genade. Heel erg zal het wezen, als wij een valse grond hebben. Och, wat beleven wij treurige tijden. Voorwerpelijk weten wij het zo goed, aan kerkijver ontbreekt het ons niet; maar de ontdekkende waarheid in een afbreking van het schepsel wordt gehaat.

Op Gods tijd zullen de huichelaars openbaar worden. Gaat die tijd al aanbreken? Onderzoek u nauw, ja zeer nauw.

En gij, die uzelf niet meer kunt helpen, och, gij roept maar uit: „Ik ben een huichelaar". Geen vreemdeling te zijn van overtuiging en ontdekking, en dan de klacht: „Och, dat ik het eens weten mocht, dat mijn werk waarheid is". „Hij" heeft u mede levend gemaakt", dat is voor u zon groot geheim. Gij hebt wel eens de liefde Gods in Christus ervaren, dat gij dacht: „Het is waar", maar daarna kwaamt ge weer in de bestrijding. Gij kunt niet mee met die hoogvliegers, die altijd klaar zijn. Maar vergeet toch niet, dat er een hapering in uw leven is. Wat is de oorzaak, dat gij de verzekering mist? Ge zijt nog niet aan een eind gekomen. Dat uw werkzaamheden mochten uitgaan tot de Levensbron.

Zalig het volk, dat in de bevestiging dat leven mag kennen. Jakob wordt dun en de doorbreking van Gods Geest wordt zo gemist. En dat volk moet nu maar steeds de diepte in; voor hén wordt het een eeuwig wonder als ze er komen. „En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden". In de bevindelijke oefening der genade moeten ze steeds het laatste van onze tekst inleven. Het wordt steeds onmogelijker, steeds minder worden. Maar ia Christus is het:

Schoon 'k arm ben en ellendig.
Denkt God aan mij bestendig.

Wat een weldaad, eenmaal zal al Gods volk, klein en groot, huppelen van zielevreugd. Wat een heerlijke toekomst, volk van God. Houdt moed in dit tranendal; het is slechts een verdrukking van tien dagen. Wat groot, het gaat niet om de hemel, maar om eeuwig bij de Heere te wezen en nooit meer te zondigen. O, dan die vrede, het eeuwige leven, en geen dood meer. „Maakt God met mij groot!" Dan volkomen de Levensbron bewonderen. Daar zal het wonder volkomen verstaan worden: „En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden".

Sioux Center

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 1955

De Saambinder | 4 Pagina's

Levendgemaakten met Christus III

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 1955

De Saambinder | 4 Pagina's