Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hervorming

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hervorming

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Habakuk 2 : 4b lezen we: „Maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven" Dit woord van de profeet Habakuk wordt in het Nieuwe Testament door Paulus tot driemaal toe aangehaald, namelijk in Romeinen, Galaten en Hebreeën. In deze ene tekst ligt de grondslag van de ware religie. Als We de loop der kerkhistorie nagaan, is het opmerkelijk, dat iedere secte, die van Gods Woord afdwaalde, altijd weer in conflict kwam met deze woorden. Men zocht net dan altijd weer in de weg van werkheiligheid in de weg van goede werken, boete en berouw. Men zag dan niet in, dat de goede werken, boete en berouw, vruchten zijn van het geloof en niet de oorzaak van het geloof. Eerst wordt het geloof door de Heilige Geest in de uitverkoren zondaar ingeplant en door de werking van Gods Geest openbaart zich dan de vrucht van het geloof ia goede werken, boete en berouw. Eerst moet de boom goed zijn en dan kan die boom pas goede vruchten voortbrengen.

„De rechtvaardige zal door zijn geloof leven". Deze tekst is de tekst van de kerk tegenover alle secten en zo is het ook de tekst van de Hervorming geworden. Dit woord heeft immers een grote invloed gekregen in het leven van Luther en het is middellijkerwijze de oorzaak van de Hervorming geworden. Immers, heel het machtige bouwwerk der roomse kerk was en is gebouwd op het fundament der werken. In de weg van het verbond der werken, in het doen van goede werken, moet men genade zoeken bij God. Vandaar ook het machtige aantal kloosters, want in die weg van zelfopoffering en wijding en wereldmij ding, kan men immers het best de zaligheid verkrijgen, naar men leert. Het klooster was de zekerste weg tot de zaligheid. En in die weg heeft ook Maarten Luther het gezocht. In vasten, waken, gebeden, kastijdingen was hij onvermoeibaar.

Hij had dus meer reden dan iemand om bij God op genade te hopen. Maar de werkelijkheid was, dat hij zich al verder van de zaligheid verwijderd ging. voelen en zijn zielenood al groter werd. Totdat in de uiterste nood het licht voor hem opging met de genoemde tekst uit Gods Woord. Toen mocht Luther het zien: niet door de werken, maar door het geloof, als vrije genadegift in Christus.

Driemaal haalt Paulus dit woord van Habakuk aan en ook driemaal heeft de Heere deze tekst kracht doen hebben op Luthers hart. Eén van die drie keren was, toen hij de Pilatustrap in Rome beklom. Dit wordt ons beschreven in een brief van Dr. Paul Luther, de zoon van de grote hervormer, die schrijft: „In het jaar 1544 vertelde onze geliefde vader, in de tegenwoordigheid van ons allen, de gehele geschiedenis van zijn reis naar Rome. Hij zei met diepe blijdschap, dat hij ia die stad door de Geest van Jezus Christus tot de kermis der waarheid van het Evangelie was gekomen". ,

" De zoon gaat dan verder in die brief en vertelt, dat in de stad Rome de kathedraal van de heilige Johannes is. Daarin bevindt zich in drie gedeelten een beroemde . trap; in het midden een oude stenen trap met scherpe, puntige treden en rechts en links twee gewone trappen. Mensen lopen rechts en links naar boven en beneden, maar op de middelste trap knielen de pelgrims neer en zeggen hun gebeden, terwijl zij moeizaam op hun knieën naar boven klimmen. Op twee of drie plaatsen op die trap is een glasbedekking aangebracht, waaronder zich rode vlekken bevinden. De gepijnigde pelgrims buigen zich over deze treden heen en kussen het glas.

De traditie zegt, dat deze rode vlekken bloed van' de . Heere Jezus zijn. Ook Luther beklom deze Pilatustrap op zijn knieën, om zo een aflaat van de paus te verkrijgen, maar plotseling klinkt het in zijn ziel: „De rechtvaardige zal door het geloof leven". Zijn zoon schrijft dan: „Onmiddellijk beëindigde hij het beklimmen van de trap, keerde naar Wittenberg terug en aanvaardde dit als het belangrijkste fundament van zijn leer". Dit woord van Paulus, geheiligd aan Luthers hart, betekende dan ook de breuk met Rome. Het symbool der reformatie is: sola scriptura (alleen de Schrift), sola gratia (alleen uit genade), sola fide (alleen door het geloof).

Vlaardingen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1956

De Saambinder | 4 Pagina's

Hervorming

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1956

De Saambinder | 4 Pagina's