Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OPENING VOETIUSSCHOOL TE GOES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OPENING VOETIUSSCHOOL TE GOES

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op donderdag 28 augustus vond onder grote belangstelling de opening plaats van het nieuwe schoolgebouw der ULO-school, uitgaande van de Geref. Gemeente te Goes. Velen gaven blijk van hun belangstelling voor dit heugelijke feit, o.a. de loco-burgemeester, de inspekteur van het l.o., de schoolarts, en afgevaardigden van kerkeraden en schoolbesturen, zowel van de zijde der Geref. Gemeenten als van het openbaar en bijzonder onderwijs. De Scholenbond was vertegenwoordigd door haar voorzitter, Ds. L. Rijksen, en de Geref. Onderwijzersvereniging eveneens door haar voorzitter, de heer J. Koppejan. In een voor dat doel ingericht lokaal opende Ds. A. F. Honkoop om vier uur dit samenzijn met te laten zingen Psalm 66 : 2, vervolgens werd gelezen Psalm 78 1—8 en ging hij voor in gebed.

Na een hartelijk woord van welkom tot alle aanwezigen sprak Ds. Honkoop over de grote blijdschap, die op deze dag ons hart vervulde. Drie jaar geleden werd deze school gesticht en nu hebben we een eigen gebouw. Wat heeft ons bewogen om deze school te beginnen? Niet om voor onze kinderen en die uit de omliggende gemeenten een onderwijsinrichting te scheppen om een diploma te halen. Iets anders heeft ons hiertoe gedreven, namelijk om het zaad van Gods Woord uit te kunnen strooien en de grote daden Gods aan onze kinderen te vertellen. Op de grondslag, die onze vaderen hebben gelegd, moet het onderwijs worden gegeven. Van die eis hebben we straks gelezen in Psalm 78. Onze kinderen moeten gewezen worden op onze diepe val in Adam, maar ook de rijkdom in Christus mag worden voorgesteld. Het was geen behoefte aan scheuring, die ons geleid heeft om deze school op te richten, maar dat Gods werk, en Zijn lof verteld zou worden, opdat God er in verheerlijkt worde en een zondaar zal vernederd worden. Niet allereerst de vraag hoe groot deze school zal worden, is van belang. Maar op de voorgrond moet staan of het God behagen mocht Zich in onze leerlingen te willen verheerlijken.

Hierna richtte Ds. Honkoop zich tot verschillende personen, om hun dank te brengen voor hun medewerking en steun bij de bouw van de school. Veel werk is er geweest en moeite bleef ons niet bespaard. Thans is het ogenblik aangebroken, waarop al deze moeite en zorg rijkelijk wordt beloond. Het personeel werd inzonderheid gelukgewenst met hun mooie school. Het omzwerven is ten einde. Mocht ge onder biddend opzien tot God hier uw werk beginnen.

Loco-burgemeester van Melle bracht hierna namens het gemeentebestuur hulde aan Ds. Honkoop voor zijn taaie volharding, om in een tijd van bestedingsbeperking dit toch voor elkaar te hebben gekregen, en wees op de grote verplichting, die het bezit van dit riante en praktische gebouw met zich meebrengt.

De inspekteur van het l.o., .' de heer Wolf, sprak zijn bewondering uit voor het personeel, dat zoveel tempeesten heeft moeten verdragen en zich daar toch doorheen wist te slaan. Spreker stelde Gijsbertus Voetius, naar wie de school is genoemd, ten voorbeeld. Van deze geleerde is bekend, dat zich ware godsvrucht paarde met kinderlijke eenvoud, eerlijkheid en bescheidenheid. Hij heeft gewoekerd met de vele hem toebetrouwde talenten. Ds. L. Rijksen bracht namens de Scholenbond een hartelijke felicitatie over met het bezit van deze nieuwe school. Het is een dag van blijdschap, maar ook van droefheid. Droefheid, omdat deze scheiding nodig was, daar het onze begeerte is altijd pal te blijven staan bij de grondslag, ons gegeven in het Woord des Heeren. Moge het onze bede zijn met de wijze Salomo: „Laat Uw ogen dag en nacht geopend zijn over dit gebouw", en geve de Heere Zijn onmisbare zegen. Dan zal de vrucht daarvan zijn: „Niet ons, o Heere, niet ons, maar Uw Naam worde de eer toegebracht".

Namens de kerkeraden en schoolbesturen der omliggende gemeenten van Westelijk Zuid-Beveland bad Ds. Heerschap van Borssele de school Gods zegen toe, tevens wijzende op de grote verantwoordelijkheid der ouders door de gegeven belofte bij de Doop.

Nadat nog verschillende andere sprekers het woord hadden gevoerd, sprak als laatste het hoofd der school, de heer Bakker. Hij memoreerde enkele uitspraken van prof. Voetius. Wetenschap is hoog te waarderen, maar godsvrucht gaat daar boven.

Na een korte pauze sprak Ds. Honkoop een slotwoord. Er is ons, aldus Ds. Honkoop, door verschillende sprekers een vraag gesteld, namelijk: Hoe hebben jullie dat gedaan? Welnu, hier is het antwoord: We hebben gebeden en gewerkt, en we hopen dat tè blijven doen. Hierop sloot Ds. Rijksen, na het zingen van Psalm 89 : 7, deze bijeenkomst met gebed en was er gelegenheid om de school te bezichtigen.

Om half acht werd in het kerkgebouw aan de Beatrixlaan een bijzondere dienst gehouden, waarin allereerst Ds. A. F. Honkoop het woord voerde. „Komt en ziet Gods daden", zo mogen we op deze dag getuigen. Moedeloos hebben we soms bij de pakken neergezeten, maar de Heere heeft uitredding geschonken. God baande door de woeste baren en brede stromen ons een pad!

Als uitgangspunt koos spreker tot tekst Psalm 90 : 16 en 17: „Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen. En de liefelijkheid des Heeren, onzes Gods, zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja het werk onzer handen, bevestig dat".. We vinden hierin een gebed om het werk Gods:
Ie. de heerlijkheid in dat werk;
2e. de liefelijkheid van dat werk;
3e. de bevestiging door dat werk..

Psalm 90 spreekt van de vergankelijkheid van het leven, maar ook van de blijvende trouw Gods. Vandaag hebben we veel gezien van het werk van mensen, maar nu moet Gods werk gezien worden. Dat zou het grootste zijn, dat we ooit zouden kunnen ontvangen voor onze kinderen. Gods onuitsprekelijk welgevallen is aan Zijn volk. Hij wil bij ons wonen en dan zal Zijn lieflijkheid ook van ons afstralen. Geen groter voorrecht dan dat wij dat zien zouden bij onze kinderen, dat ze in hun jonge jaren God zouden leren vrezen. Als we thans mogen zien op wat tot stand gekomen is, is er grote reden tot tevredenheid en blijdschap, maar vooral tot ootmoedige erkentenis. Maar aan alle mensenwerk komt een einde. Gods zegen is over alles zo onmisbaar. Mocht het blijken, dat het alles is in de gunst des Heeren. Dan zullen wij nooit onszelf op de borst slaan, maar dan zal onze bede zijn: „Heere, bevestig Gij het werk onzer handen".

Onder het zingen van Psalm 90 : 9 beklom nu Ds. L. Rijksen de kansel. Het deed ons goed, aldus spreker, van uw leraar te horen, dat hij begon met de woorden: „Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden". Hoe gelukkig als die bede mag inslaan. Maar we moeten ook voortgaan. Daarom koos spreker als tekst Kol. 3 : 17: „En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in de Naam van de Heere Jezus, dankende God en de Vader door Hem". Dit bevel des Heeren geldt op alle terreinen des levens, in het persoonlijke, het maatschappelijke, in het kerkelijke en in het bijzonder ook voor het onderwijs. Christelijk onderwijs is een eis des Heeren. Onze vaderen hebben dat ook gezien op de Nationale Synode te Dordrecht. Het openbaar onderwijs is hiermede veroordeeld, want het geeft hoogstens elk wat wils. Ons werk en onze woorden behoren één doel te hebben. Daarvan spreekt onze schepping, namelijk om God te verheerlijken. Dat is door de zonde ons onmogelijk geworden. Christus heeft echter die ere Gods in alles beoogd. Bekeren kunnen wij onze kinderen niet, maar wij hebben hen te wijzen op de noodzakelijkheid der bekering krachtens de diepe val van de mens, en op Christus, Die Zijn volk voor Zijn rekening neemt voor tijd en eeuwigheid beide. De leeftijd van de kinderen op een ULO-school is een moeilijke leeftijd. Er komen dan bij hen veel vragen, veel raadsels op en zij gaan daar kritisch tegenover staan. Daarom is het een voorrecht als ze ook in die tijd bij de zuivere verkondiging van Gods Woord gehouden worden. God mocht Zijn wonderen nog groot maken en er mochten door dit onderwijs velen worden gevormd, die dienstbaar gesteld zouden kunnen worden in Zijn kerk. Hierna werd gezongen Psalm 84 : 6 en kwam Ds. Heer­schap van Borssele aan het woord. Deze bepaalde zijn gehoor bij de brief van Judas : 2: „Barmhartigheid en vrede en liefde zij u vermenigvuldigd". Dat willen wij bestuur, personeel en kinderen toebidden. Barmhartigheid in een weg van recht kunnen wij niet missen. Daar moeten we in de tijd een onderwerp van worden. Dan zal Gods barmhartigheid duren tot in der eeuwigheid. Ook vrede kunnen we niet missen. Vrede met God door Christus en vrede onder elkander. En het derde, de liefde, komt met de vrucht openbaar. Ze vloeit voort uit de rijke barmhartigheden van Christus en de vrede in Zijn Naam. Die liefde wordt in ons hart uitgestort door de Heilige Geest en vermag veel, zoals Paulus dat opsomt in 1 Corinthe 13. Als deze drie dingen onder ons gevonden worden, dan alleen zal God er in worden verhoogd en verheerlijkt.

Terwijl Psalm 119 : 83 gezongen werd, nam Ds. P. Honkoop van Yerseke plaats op de kansel. Het is een wonder in onze ogen; wij zien het, maar doorgronden het niet. Daarom Gode ook alleen de eer! Na deze ontroerende woorden werd deze dienst met het zingen van Psalm 77 : 8 en gebed besloten.

W.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1958

De Saambinder | 4 Pagina's

OPENING VOETIUSSCHOOL TE GOES

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1958

De Saambinder | 4 Pagina's