Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te Dirksland: H. Rijksen van Vlaardingen.

Bedankt voor Slikkerveer: H. Rijksen van Vlaardingen.

BEVESTIGING EN INTREDE VAN Ds. G. A. ZIJDERVELD TE CAPELLE a. d. IJSSEL

De kerkeraad der Geref. Gemeente te Capella a. d. IJssel verzoekt ons mede te delen, dat de bevestiging van Ds. G. A. Zijderveld D.V. zal plaats vinden op woensdag 3 juni a.s., des namiddags om S uur, door de konsulent der gemeente, Ds. A. Vergunst van Rotterdamse. De intrede van Ds. Zijderveld zal D.V. dezelfde dag geschieden, des avonds om 7.30 uur.

IJMUIDEN

Ook te IJmuiden worden met ingang van a.s. zondag 3 mei weer kerkdiensten gehouden van de Geref. Gemeente. Deze leesdiensten vinden plaats in het gebouw „Cultureel Centrum", aldaar, en vangen aan 's morgens om 10 uur en namiddags om vijf uur.

INSTITUERING DER GEREF. GEMEENTE TE BREDA

Op dinsdag 7 april werd de Geref. Gemeente te Breda geïnstitueerd door Ds. H. Rijksen van Vlaardingen. Nadat gezongen v; as Psalm 122 : 3 en gelezen Lukas 24 : 36—49 koos spreker als tekstwoord Joh. 20 : 19b: „Vrede zij ulieden!" Thema: „De groet des vredes uit de mond van de opgestane Levensvorst". De Heere Jezus verscheen op de avond van de opstandingsdag aan de discipelen, toen de deuren gesloten waren. De andere verschijningen op de opstandingsdag droegen alle een persoonlijk karakter, maar hier zijn de apostelen, de ambtsdragers vergaderd. Christus is immers het Hoofd van een georganiseerde gemeente, die Zijn lichaam wordt genoemd. De kern van die gemeente, die eerst later over de gehele wereld zou uitgroeien, ligt in de apostelkring der elven. Christus eert hier Zijn ge­ïnstitueerde gemeente door Zich in haar midden te openbaren. Hij schrijdt hier voort van het persoonlijke tot het ambtelijke. Jezus staat onverwachts in het midden van hen. De deuren waren gesloten, maar zou het voor de Heere te wonderlijk zijn om die te openen? Immers voor Hem zijn er geen gesloten deuren. Van nature is de deur van ieder mensenhart voor Hem gesloten, maar nu kan Christus ook die hartedeuren openen. Spr. wenste de gemeente van Breda toe, dat er ook hier nog eens vele hartedeuren door Hem geopend mogen worden. „Vrede zij ulieden!" Onder de Joden was deze groet algemeen, de gewone Joodse groet, maar op de lippen van de Heere Jezus zijn deze woorden zo diep van betekenis, hebben ze zo'n volle inhoud. De Heere toch bedoelt met deze vrede de onmisbare vrede des harten, die gegrond is in Zijn borgwerk. Christus heeft de vrede verworven en deelt die mede aan Zijn volk. De opgestane Levensvorst staat in het midden der discipelen. Dat is immers de plaats, die Hem toekomt. In het midden. Spreker wenst, dat de levende Christus ook hier in de gemeente maar in het midden mag staan. Als Christus voor het eerst aan Zijn discipelen verschijnt, is Thomas niet in het midden van hen. Nu is het niet zo, dat de Heere Zich reeds de andere dag aan Thomas vertoont. Neen, • Hg wacht tot de volgende samenkomst en openbaart Zich dan in het midden van de gemeente aan Thomas. Gemeente van Breda, kom toch getrouw op naar de samenkomsten. Daar toch openbaart Christus Zich onder de ambtelijke bediening. Dat wij toch veel de Heere smeken, dat Hij de hartedeuren opene, want mist men die ware vrede, dan zal het zijn eeuwige onvrede. Arm leven! Arme stervensdag! Zo gij Zijn stem dan heden hoort; gelooft Zijn heil- en troostrijk woord; verhardt u niet, maar laat u leiden.

Hierna wordt overgegaan tot het bevestigen van één ouderling en twee diakenen. Ds. H. Rijksen wenst de kerkeraadsleden toe, dat ze maar veel arm gemaakt mogen worden in zichzelf, en dat Gods kracht in hun zwakheid volbracht mag worden. Namens de Classis Dordrecht spreekt ouderling G. Sterk. Hij wenst, dat de gemeente het toch als een groot voorrecht moge beschouwen, dat zij in deze roomse stad nog zondag aan zondag mag saamkomen. De Heere zegene u. Namens de Geref. Gemeente van Breda spreekt dan ouderling N. P. Baaij. Hij memoreert in het kort, dat in 1951 voor het eerst samenkomsten belegd werden. In 1952 werd deze afdeling gevoegd onder de gemeente Sprang-Capelle. Al die jaren is er iedere zondag leesdienst gehouden. Wat een blijdschap, dat in deze avond de gemeente geïnstitueerd wordt. Het is mijn wens, dat de leden getrouw op mogen komen en dat de Heere Zijn onmisbare zegen over de gemeente schenken moge. Ds. H. Rijksen dankt de sprekers en sluit zich van harte bij het gesprokene aan. Hij laat nog zingen Psalm 89 : 8 en spreekt daarna de zegen over de gemeente uit.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 1959

De Saambinder | 4 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 1959

De Saambinder | 4 Pagina's