Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het boek Esther

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het boek Esther

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOFDSTUK IX (vervolg)

Daam'a, dat is na het rondschrijven van Mordeohai. schreef de koMinigin Eslther, ide 'dochter 'Van^ Abichaal'. en Moiidechai de Jood, met alle rnacht om deze brilef van Purim ten tweede m'ale ta bevestigen. En hij, Mordechai, zond 'de 'brieven aan alle Jolden, 'in de honidead'zeveneritwintig landschappen van het koninkrijk van Ahasvéros, met woorden van vredte en trouw; d'at zij. deze daigen van Purim bevestigen zoudten op 'hun bestemids itijden, gelij'k als Moadeohad de Jood, over hen beves'üigd had, en Esther, de koningin, en 'ge'lijk afe zij bevestigd hadden voor zidi-zdi en voor hun zaad; •de zaken van het vasten en hunlieder geroep.

En het 'bevel van Esther 'bevestigde de geschieidenilsslen van deze Puirim, en het iwerd fa een boek 'geschreven. De zaak werd dus van zoveeli gewicht igeacht, dat konfaoin Esther ©r niog een tweede brief ioverh^n zond. Het w^ wel geen 'koninklijk schi-ijven, doch een persioonüij'k 'bmcht, uit bshoeflte om de inisibeffing vian he* Purimfeest nOg eens ifce ibevestigen. Zij herhaalde nde* alleen wat door Mordechai reeds geschiteven \vias, doch voqgde er nog ^n belangrijke zaak aan toe. Zij verzocht, dat het Purimfeest 'in de toekomst door biddbiï en vasten zou igeheiligd wonden, gelijk zij zelf en he* volk driie dagen gevast en gebeden hadden om 's Heieren bijstand af te smeken, voordat ziji naai' de koning Ahasvéros gfag.

Zij gevoelde zeer wel, dat de eerste oorzaak dier vetrlossmg was de igoedhead en wijsheid Gods, Die aËes door Zijn - voorzaeniigheiid iten 'goede besituund had. Zij wist ook hoe licht de Joden de 'Wonderbare vedosising van de boize Haman zouden •vergeten.

Laat ons maar leerlijk bekennen, ook ons voiik heeBt 'baast geen beisief m'seir van de wonderlijke verlosisinigen, dis Go'd voorheen 'Ons volk geschonken beeft. Ook onze feesten zijn niet 'ande'iis meer, 'dan ijdfele. zonddge vueugdefeesten, wiaar God .m'St d'e wialidaidien fa heit aanigeaicht geslagen 'WCiridt. Niet alleen nationale, doch ook famffliefeesten, ais verjaaadaigen, 'bruiloften staan maar all te vaak fai heit .teken van 'lidiitzfanigheiidl en oppervlakMghedid!. De ware ohirisiteilijke 'geest wordit steeidis mindei* aangetroffen en het is, .alS'of men zich gaat schamen, (om één wooidl over godsdienst te sipreken.

En als de t^mieente des Heeren haar feesten vaiert miet Kerstmis, Pasen of Pink'Sbeiten, hoe is het dan gesteld? Duizenden weten zeKs 'nalet eens meei^ ide betekenis van die faesltien, en van'diaar dat 'zij geheeil opgaan m spoilt ' en spöl fapl'aat's van zich te beigeven naar de voorhoven des Heeixjn, en daar met 'eerbied te luisteren naar de veikonidiging van Gods Woo'id en de vei-Jdariing van de heflsfeiten. Hoe dor en geesteloos zijn deze tijden, hoe ver is d'e Geest van Ch-riisitus van de zaohtbare kerk geweken, en hoe onvruchtbaaj.' 'is zelfs mteniig kind vaii God, door 'de grote falgezonkenheid van het 'geestelijk leven!

Duis had Esther ook vo'lkomen gelijk, dat ziji ook zelf een brfrf zond aam de Joiden van al de laandschappen, dus 'bijgevolg ook .aan de Joden te Jeruzalem, , want Syrië en Judea waren onder ide landschappen vani iaoning Ahasvéros. Ook zij hadden 'gelegen onder het vonnis des doods, 'dte ook 'zij waren verpilicht fa idle navolgende tijden God te damlcen voor hun behoudleniiis. omdat zij anders 'geen volk m'eer zoudten gebleven zijn. Zij schreef möt woorden van vredle en trouw, dait is, woorden van waarheiid en oprechte 'hefdie, meit hartehjke begeerte naar hun vrede en welsiband, of gelijk anderen menen, dat Esth'er en Mordedmi de Joden voorspoed wensten, doch hen teveira vermaandlen, dalt zij onderlfag .fa •vrede en trouw m'Ct elkander moesten leven en verkeren.

Tenslotte werd alles fa een bciek geschreven. Uüt düt boek heeft de schrijver van het boek Esther waarschijnlijk geput .als uit een •geloofwaardig '.geschrift. Ondiaooks hun hoge rang en po'sitae bleven diuis Esther en Mordechai 'het goede zoeken voor het vo'lk 'der Joden, hetgeen in hen 'zeer te p> rijizen valt. Menigeen, die tot hoge sitaat in ds wereld ila> mt, schaamt zich zijn afkom.St en familie. Zelfs is bet vooi^gekomen, dat m'en zich schaamde "voor eigen vaidler, en moieder, hoie '.smartelijk en vernederend 'hst vO'Or zulke ouders ook is. De wereld' is vaak zo hard' en - wreed!

Maai- er zijn gelukkig odk andere gevaUen bekend!, dat gnote manmeni miët eenl Weveynaiaim, vanwege (huii g& teerdiheiicii of vaiavve^ hun pnesitattias, mat igriat© eerbdieidj bebben g^ioilcen over hun atmm, óoch ziaar igetefdie en hoojgvereerdie ouidiens. ^Het •ailleiigii-'oots.te is ecbteac, idlatt een boog verheven ZOOB Gods, bij Aviie Esther en Mordechai ndietiilge mensenklinidieiiien waren, lailtijd! het igoedle zoekt en zat blijven zoeiken voor Zijn igeesiteHjik fcraël, dait eveneens itevioren was (gelegen omidler het vooniis diesi dioodis, maar dat verlost dis, 'wiét door eigen izwaamdl of fcriaicht, miaar dioor Hem, .Die de helse vijamidi, die saitam, oveiwoainen heeft en wiMe komen ira helft hiufc van düe sterkgewiapende duivel om hem zijm vaten, dat zijn ide vaten ider baaimhaiiltligheid' 'te ootroven. Em igeeft Hijl met veel mieer teidinig aan Zijn Israël door woorden vam vrede en trouw? Gaf Hij Zaj« volik zelfsi oiiet veile biriievien, miet het ddel, dat zij hun igeesiteiltjik© verlosÊdng tooh steedls weer met igroibe bHjdischap i2»-u!deni vfenen mielt maar de hemel igerichte haaten?

Rotterdam-Z

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1959

De Saambinder | 4 Pagina's

Het boek Esther

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1959

De Saambinder | 4 Pagina's