Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De inspiraiie van Gods Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De inspiraiie van Gods Woord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij beiijiden een wooJTdelijke inspiratie van de Heiliige Schrift. Dat wü dus zeiggen, dat woord voor woord de bijibelschirijvers door de Heilige Geest is inigeigeven, zodat, wat ze schreven van woord tot woord onfeilbaar en Goidis eigen Woord is.

Neen, deze woondelijkie inspiratie .is igeen mechanische inspiratie, zoais soanmigen leren. De bijfoelschrijvers waren geen machines, geen aiutomaten, die igeen 'kennis droegen van wat ze schreven en die wüloos door de He£i!ge Geest werden igeddkteerd wat ze moies'ten opschrijven. Neen, deze mechanische inspiratieiljeer verwerpen wij. De bijbetbchrijvers waren igeen onbewuste werktuigen in de hand des Hearen, ajisof hun edigen wü en persoonilijikheid uitigesohakeld - was.

Neen, geen mechanische, maar een organische inspiratie. Dat wü zeiggen, iedere bijbeikchrijver schreef overeenkomsitig zijn eigen aanieg, zijn eigen karakiter en ontwikkielinig, m'aar dan zó, dat hij in dat schrijven van woooid tot Avoord idoor de Heilige Geest Avead; geleid, en hij dus Gods Woord sohrerf.

De Heilige Geest werkt door de persoonlijkheid van iedere schrijver.

Dat iedier oveaeenikomstig zijn ei^n persoonlijiMxeid en aanlag schraef en dus geen automaat was, tornt duidelijk uit als we de vea'schillende bijbelboeken met elkaar vergelijken. Ge moet eens naast elkaar loggen 'de prachtige stijl van de profeet Jesaja, die een 'geleerde was, en 'de taal van Amos, die een eenvoudiige koeienboer was. Hoe spreekt in de brieven van Petrus zijn vuiiig beproefd geloof, en in die van Johannes zij.n tedere liefde. In onze dagen komt de nieuwe th'eologie fel op tegen de woordalijike in^spii-atieleer.

Smalend zegt men, dat degenen, die geloven, dat de Bijbel van woord tot woord Gods Woord is, er een papieren paus op na houden.

De nieuwe theoiogie van onze dagen, zoA men 'die beliühaajm'd vin'dt in 'de oekumenisohe beweging, 'wil wel in een inspiratie van de Bijbel 'geloven, maar niet in 'een woordelijke inspiratie.

Men gelooft dan, 'dat ailleen de algemene gediaohten, die we kï de Bijb'sl vinden, 'door de Heilige Geest zijn geïnsp'ireerd, maar dat de woo'rden, waarin 'deze 'gedachten zijn weergegeven, louter menselijk zijn en dan ook vele onvofficomenheden en 'dwalingen bevabten. Men noemt dit een 'dynaimische inspiratieleer.

Deze theoirie van de nieuwe theologie moeten wij m^et grote beslistheid verwerpen, want wat blijft er op deze wijze over van ds vastheid van het Woord van God? Imm'ears, gedachten wiorden uitgedrukt in^ woorden, en om een bepaalde gedachte juist uit te drukken, zijn oo5< de juiste woorden nodig. Immers, als zulk een gedachte •niet door de juiste woorden wordt uitigedruikt, wat 'blij'ft er dan van de gedach'te over?

Wij •wülen dit verduidelijken' met een voorbeeld, dait we eenis ergens lazen: Als u een koutrakt moieit .tekenen. wuaTin ge u aan verschillende •veopliahtingen bindt, dan zal ieder verstandig mens, aJ'vorens hij tdkent, eerst dat kontrakt van woord tot woord lezen, opdat hij .goed wete, waartoe hij zich door te tekenen veiplicht. En dan moet ge u eens in'denken, dat ge voor de rechter moet verschijnen, omdat ge beschulidigd wordt, 'dat ge het kontrakt niet zijt nagekomen, zou dan de rechter tevreden zijn, aik u tot hem ZO'U zeggen: Ik aanvaard wel de algemene 'gedachte, die in het konifcrakt wordt uitgedruikt, maa.r ük verklaar mij niet gebonden aan de juiste woordten van dat kontrakt? Daar zou die rechter geen 'genOiegen mee nemen, maaa: hij zou zeggen: Vriend, hoe weet u wat 'de algemene gedachte van het kontrakt is, zonder 'dat u dte juiste woorden hebt gelezen?

Daarom is dam ook de woordelijke inspiratie van de Bijbel van' het grootste belang. Zo alleen 'kan dat Woord een lamp voor onze voet zijn en een licht op ons pad.

Vlaardingen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 1959

De Saambinder | 4 Pagina's

De inspiraiie van Gods Woord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 1959

De Saambinder | 4 Pagina's