Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

W. te D. 'Vraagt wat verstaan moet worden onder „haar eerstgeboren Zoon" in Lukas 2 : 7. Gaarne zou bij weten of dit betekent, dat Maria na de geboorte van de 'Heere Jezus geen andere kinderen meer gekregen heeft. Antwoord. Velen izijn inderdaad van dit gevoelen!. De roomse kerk legt bier zeer sterke nadruk op. Het koncilie van .Nicéa beeft dit reeds 'Voorgestaan en de Lateraanse synode stelde in 649 •dit Vast.

Gods Woord zvdjgt hier eöbter over. Wel lezen wij', ia tegenstelling met dit gevoelen, dat Jozef zijn vrouw tot 2acb genomen beeft, en .bekende haar niet „totdat" izdj deze haar eerstgeboren Tioon gebaard had, zie Matth. 1 : 24-25. In Matth. 1 : 18 wbrdt gezegd: „eer zij saamgekomen waren", zoals in het gewone huwelijksleven plaats grijpt. iNergens vinden wij, dat Jozef en 'Maria het gewone huwelijksleven ontzegd wordt.

De benaming „eerstgeborene" beeft niet zo zeer betrekking op de 'geboorte van meerdere kinderen, doch bijzonder daarop, dat Christus de eerste was. Die Maria mocht voortbrengen. Wel is het echter opmerkelijk, dat vele gereformeerde godgeleerden, in navolging van hel roomse standpunt, van gedachte zijn, dat het aannemelijk is, dat Maria maagd gebleven is tot baar dood toe. Men wil dan Jozef in zijn verhouding tot Maria niet zo zeer zien als man in bet huwelijk, maar meer om in e'en heilige samerleving als opvoeder dienstbaar te zijn^

Opmerkelijk is ecbter bier tegenover wat de teksten betreft ia Mattheüs 1, en ook dat gedurig gesproken wordt van Jezus' broeders, zie 'Mattb. 12 : 46-47. Zij die willeö dat Maria kinderloos gebleven is, verstaan dan onder genoemde broeders „neven". De kanttekenaren laten het in zekere zin in bet midden en zeggen, dat onder „broeders" „bloedverwanten" verstaan mioeten worden. Kinderen en neven zijn echter beiden bloedverwanten, al is dit dan in verschillende graad. Ook zijn er die menen, dat onder „broeders .van Jezus" kinderen van Jozef uit een ander huwelijk begrepen worden, d'Ocb ook hi^van zwijgt Gods Woord.

Hoe bet ook moge zijn, nergenis leert Gods Woord een ongehuwde staat van Maria na de geboorte van Christus, noch een leven met Jozef buiten de buwelijksge^meensdhap om, wat dan ook de mogebjkbeid van. geboorte van kinderen niet uitsluit.

Hoeveel beter is het echter, in plaats van over deze dingen te twisten, niet te kunnen rusten voordat men onderwerpelijk persoonlijk mag ervaren, door de toerekenende genade Gods te weten in geestelijke zin een broeder of zuster des Heeren te mogen zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1959

De Saambinder | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1959

De Saambinder | 4 Pagina's