Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hermann Friedrich Kohlbrügge en zijn prediking 1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hermann Friedrich Kohlbrügge en zijn prediking 1

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is wonderlijk, zodra er in „De Saambinder" geschreven wordt over Kdhlbrügge, komen de pennen in beweging. Dit was ook al het geval in 1924, toen de bekwame theoloog wijlen Ds. W. den Hengst de moed had gunstige woorden over deze gezalfde prediker in „De Saambinder" te schrijven. En in het oorlogsjaar 1941 kreeg wijlen Ds. G. H. Kersten in „De Saambinder" de volgende vraag te beantwoorden: „X. te L. vraagt voorts of men Kohlbrügge lezen mag". Ds. Kersten antwoordde daarop: „Ik zou gaarne willen vernemen welke bezwaren men tegen diens geschriften heeft. Zijn ze ongereformeerd? Waaruit blijkt dat? " En dus schreef ook Ds. G. H. Kersten in „De Saambinder" bet één en ander over de leer van Kohlbrügge, die in de tijd van de „brave-hendrikkengeest" scherp de waarheid heeft gebracht. En aangezien ook wij leven in dagen dat de brave hendrikken een weeldetijd Ihebben, zijn er velen die de godzalige vader Kohlbrügge geheel verwerpen. Weer anderen hebben wel bezwaren tegen verschillende uitspraken in zijn preken, maar hebben toch zijn ontdekkende preken hartelijk lief. Hernieuwde kennismaking met Kohlbrügge in ons blad wil niet-zeggen, dat wij deze bezwaren niet zullen laten spreken. Wie Kohlbrügge recht wil doen, moet zijn geschriften en zeker zijn preken lezen. Maar wie hem wil verstaan, moet ook weten wat hem in het leven is overkomen en hoe hij daarop heeft gereageerd. En dan zal men bemeilcen, dat hij ook in onze < krinigen dikwijls een ooibegrepen theoloog en prediker is.

In h^^bepn van omze eeuw is heel veel over deze hoogst begaafdte ipirediker geschreven. Dit kwam omdiat in 1905 J. van Lónkhuyzen aan de Vrije Universiteit promoveerde met ee^i uitvoerig werk: „'Hermann Friedrich Kohlbrügge en icijn prediking, in de lijst van de tijd". In deze dissertatie wördt volgens velen aan Kohlbrügge geen recht gedakjiifHet was de bekende geleerde Dr. J. C. S. Locher, die mift bewijsmateriaal in het jaar 1908 een boek schreef: „Toelichting en Verweer", waarin hij tegen 'de volgeling van Dr. A. Kuyper het opnam voor zijn geestelijke vader' Kohlbrügge. Zo schreef in ihet jaar 1935 lic. H. Klugkist Hesse een belangrijk werk Qver Kohlbrügge. 'En Dr. J. P. de Bie 'geeft in het Biogtafisch Woordenboek van Protestantse Godgeleerdheid iii Nederland ook- een beschrijving over de bekende schrijver.

OcOc is er een dissertatie van J. Loos: „'De Theologie van Kohlbrügge", 'uitgegeven in 1948. En Dr. J. H. GroUe gaf een boek uit met het opschrift: „De boodschap van Kohlbrügge nu". Een kring in Nederland, die zich noemt: „Kring van vrienden van Kohlbrügge", geeft een blaadje uit onder redaktie van Ds. D. van Heyst te Ommen, en draagt zorg dat de naam van deze theoloog niet in het vergeetboek zal komen. Hermann Friedrich Kohlbrügge werd op 15 augustus 1803 te 'Amsterdam geboren en is op 5 maart 1875 te Elberfeld gestorven. In zijn 'geboorteplaats had zijn vader een zeepziederij, Idoch de zaken van zijn vader gingen zeer slecht. Ondanks dat Hermann ging doorleren, moiest hij na ide schooltijd ook nog miaewerken dn het bedrijf van zijn vader. Kohlbrügge bezocht eerst de Latijns© school en later het Athenaeum. Hij werd. ingesdireven als student in de theologie, maar zijn belangstelling gold meer de talen en letteren. Zijn leermeester D. van Lennep spoorde hem ook aan tot het beoefenen van de dichtkunst. Helaas, de wijsheid 'der oude filosofen nam nu echter dermate hoofd en hart van student Kohlbrügge in beslag, dat het geloof van zijn godvruchtige grootmoeder werd vergeten. Het behaagde de Heere uit vrije soevereiniteit hem krachtdadig te belkeren. De Heere maakte, hem zondaar voor God. Ook mocht hij toen de ruimte van het Evangelie inleven. In één van Zijn „Gedachten" schrijft hij: „Ik buig de knie en vouw de handen saam; Dan valt het licht op God vertrouwen; En de aarde krim.pt aan de voeten weg".

Op 12 maart 1825 sterft de vader van Kohlbrügge en Igjat zijn gezin mi grote izoBgen achter. D'e lyerantwoorde^ 'Mjlcheid voor het igezin komt nu voor Hermann.. Dit had hij zijn vader beloofd vóór deze de eeuwigheid inging. En wij mogen dit wel schrijven, dat de jonge Kohlbrügge op 'bewonderenswaardige wijze met veel opoffering dit alles op zich heeft 'genomen. En juist in die dagen kwam de 'Heere uit vrije genade in zijn leven. De Heere hielp 'hem' o-ok uitwendig door. Nu 'gaan wij 'ons 'eerste aiïtikel 'Over Kohlbrügge beëindigen. Aan eventuele briefschrijvers zou ik wülen vragen 'Om niet al te vlug in de pen te klimmen. Want ik ben niet van plan hun nu reeds te antwoorden. Wij hopen nog mieer te sichrijven over 'deze zo veel hesiproken theoloog. Ik wil alleen nog overnemen wat de reeds genoemde en door ons zo geachte D's. W. den Hengst schreef in „De Saambinder" van 13 maart 1924: „Indien er één geweest is onder de godgeleerden der voorbijgegane eeuw, die het eeuwig bindende, het geestelijke karakter 'en de wijde uitgestrektheid van Gods vuurvlammende Wet geleerd, gehandhaafd en beleefd heeft, dan is het Kohlbrügge. Men zie dus wel toe, dat men zijn gedachtenis niet besmeure met de vuile zwadder van het antinomianisme. „Tast Mijn 'gezalfden niet aan en doet 'Mijn profeten geen kwaad", zegt God in Zijn Woord. De Heere neemt het op voor de eer van wie Hem eerden, en in het bijzonder van Zijn knechten, ook wanneer hun ogen reeds gesloten zijn en hun mond zwijgt in het stille graf".

Ja, voor dit heerlijk getuigenis van Ds. W. den Hengst ben ik dankbaar. Aan zijn woorden heb ik gedacht toen ik m'et een vriend stond bij het graf van Kohlbrü'gge. Ik heb te E'lberf'cl'd gezocht 'of er van zijn optreden aldaar nog iets overgebleven was, maar ik vond het er niet. Wel vond ik na veel zoeken en vragen — men wist namelij'k onder de predikanten aldaar heel weinig van Ko'hlbrügge — zijn graf. Hij bad verzocht geen grote steen op zijn graf te plaatsen, en dus staat er slechts een klein paaltje op, net als - op 'de andere graven op dit kerkhof. Hij had het woord van Paulus geleerd: „Want 'daar is geen onderscheid". Hebt u dat 'Ook reeds geleerd, lezer? Dan krijgt gij zeer zeker de 'geschriften van Kohlbrügge lief.

Genemuiden

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 1960

De Saambinder | 4 Pagina's

Hermann Friedrich Kohlbrügge en zijn prediking 1

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 1960

De Saambinder | 4 Pagina's