Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksteren I

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksteren I

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de laatste dag van het Loofhuttenfeest stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke! Die in Mij gelooft, 'gehjkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn 'buik vloeien (Joh. 7 : 37, 38). Die tot Jezus komen zou en in Hem geloven, door het waarachtig en zaligmakend geloof, als vrucht van de werking des Heiligen Geestes, die zou persoonlijk verzadiging vinden; verzadiging met bet goede van Gods huis en het vette van Zijn p'aleis; verzoening 'in Zijn b'loed voor aUe schuld, 'die de verbintenis is tot straf; reiniging van alL'e smet, 'die O'Us voor eeuwig uit Gods gemeenschap bant; een open en vrijmoedige toegang in Hem tot God, Die in .het offer van Zijn Zoon 'de schuld Zijns volks uit Zijn boek doet en geen van him zonden aanziet. En inderdaad, ieder

< üe het te beurt viel om armoedig, verlegen en oprecht over te gaan in het verbond der genade, en Hem te omhelzen. Die het. Hoofd ds, vol van genade en waarheid, zal het mede getuigen: ik vond in Hem meer dan ik ooit kon of durfde verwachten; een hanteJijke vreugde in God door Christus, zo de wereld niet kent. Maar: dat niet alléén! Ook zouden stromen des levenden waters uit zijn buik vloeien. En dit is nu een - bijzondere vrucht van het Pinksterfeest, gelijk Johannes zelf zegt in het 39e vers- „En dit zeide Hij van de Geest....".

Gehjk als uit een kruik (zie Joh. 4 : 14: de Samaritaanse vrouw) zullen stromen van geestehjke zegeningen voor anderen uit hem voortvloeien. Elke gelovige zal door woord, geschriR, gebed, voorbeeld, vermaning, levenswandel, ieder op eigen terrein en op eigen wijze, naax eigen aanleg en gaven, een werktuig zijn in de handen des Heüigen Geestes tot eeuwige winst en voordeel voor anderen, die door hen ook in Christus zullen geloven. Dit is een bifzonder werk van de Pinkstergeest, van Wie de Heere Jezus tijdens Zijn leven Zelf sprak als van een stroom van levend water. Waarom en hoe is dit dan een bijzondere belofte van de Pinksterdag? Dagenen, die in Christus geloven, zo^uden immers de Heilige Geest ontvangen. Die nog niet was. Er zou iets geheel nieuws .geschieden in de voorwerpehjke, maar daaraiede ook in de onderwerpelijke uitvoering van het verbond der genade. De Heilige Geest was nog niet: dit kan vanzelf geen betrekking hebben op Zijn bestaan; als de derde Persoon üi de Heiige Drievuldigheid, is Hij waarachtig en eeuwig God. Het kan ook geen betrekking hebben op Zijn werkingen: de Oud-Testamentische gelovigen werden op dezeKde wijze en langs dezelfde weg gezaligd als die van het Nieuwe Testament. Het is altijd het werk van ds Heüige Geest geweest in de onderscheiden bedelingen van het veihond, om de Toepasser te zijn en dus onderwerpelijk deel ite geven aan de vruchten van Christus' borgtodit. Neen, dit woord heeft betrekking op de verschijning, de openbaring van de Heüige Geest als Persoon.

Gelijk Christus er was als Persoon (zij het dan niet naar Zijn mensehjke natuur) en als beloofde Messias reeds Zijn ambten van Profeet, Priester en Koning bediende tot zaligheid van degenen, die Hem van de Vader gegeven zijn, zo was ook de HeiUge Geest er als Persoon; en verrichtte ook Zijn bijzonder werk, dat voortvloeit uit do bijzondere huishoudelijke orde die er is in de Personele eigenschappen van de drie Personen, maar ook in^ Hun werkingen naar buiten (Owen). De Heilige Geest verrichtte Zijn zaligmakend weiik in wet en Evangelie, ook onder de oude dag; Zajn werk tot doding en levendmaMng; tot uitbranding en oordeel, als ook de Geest des geloofs; heiligmaking en vertroosting.

De Heilige Geest heeft onder de Oud-Testamentische bedehng Christus verheerHjkt, doch door het floers der schaduwen heen! Niet in de rechtstreekse kennisnemingen van het geloof gehjk onder de nieuiwe dag, Lukas 10 : 23: ZaUg zijn de ogen die zien hetgeen gij ziet, enz. De Heilige Goest was er en deed Zijn genademededelend werk, deed Christus als Middelaar kermen en doorblinken in de rituele handelin^n. De gelovigen hebben Hem van verre dn de belofte gezien en omhelsd.

Maar tegeJijk was er juist in die ceremoniële wetgeving oorzaak van belemmering en verhindering om tot de volle bhjdschap des geloofs te geraken: de ceremoniën wezen heen naar Christus, stelden Hem als noodzakelijk en algenoegzaam voor. De Heilige Geest maakte de weg bekend waarlangs God, Die een iverterend vuur is, en een ontoegankelijk licht bewoont, het deel worden kon van een doodschuldige en onder vloek en toom liggende zondaar. En wel, maar ook uitsluitend door de vergeving der zonden en wassing der smet door bloed! Welk bloed? Toch zeker niet van stieren en bokken; dat kon de consciëntie niet bevredigen. Debedieninor van de Heilige Geest was uitloldfend, en henenwijzend naar het bloed, dat betere dingen spreken zou dan dat van Abel. Maar tegeUjk was Zijn bediening terughoudend en 'afwijzend, omdat ai die schaduwen wel op Christus wezen, en Hem verldaarden aJs de enige grond der hoop, maar toch Christus Zelf niet waren!

De offeranden hadden geen schulddelgende kracht. Zo werd het voHc van de oude dag bearbeid in voorbereidende zin, om het tot onderwerpelijke beleving te brengen van het onhoudbare buiten Christus; ja, om de noodzakelijkheid van" Zijn komst in het vlees te doen inleven: Och, daalde het Heü uit Sion spoedig neer! Met al die verkvdkkingen en rijke ontsluitingen van de verse en levendige weg bleef die kerk zuchten onder de onbetaalde schuld en het onuitgewiste handschrift der zonde.

-Welk een zoete gehjkenis met degenen onder de nieuwe dag die in de ontsluitingen van het Evangelie en de zeer zoete en verborgene werkingen van de Geest van Christus in hun hart, wèl hoop schepten in hun droefheid over de zonde, en him Godsigemiis, en menigmaal zeggen: het kan toch nog; wie weet. God m'ocht Zich nog ontfermen! Die ruimte in het Evangelie is soms zo groot, dat zij voor een ogenblik him ellende vergeten. Maar het ongenoegzame van alles buiten Christus blijft hen drukken en voortjagen. Die eerste druppelen des Heihgen Geestes nemen de droogte niet weg. Vei-kwikking is nog geen verzadiging! De kerk van heden verstaat de legeringen van het Sion Gods van de oude dag.

(wordt vervolgd)

Wijlen Ds. J. W. KERSTEN

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1960

De Saambinder | 4 Pagina's

Pinksteren I

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1960

De Saambinder | 4 Pagina's