Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Zondagsviering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Zondagsviering

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In ons vorige artikel hebben wij gezien, dat de oudste Cliristenen de zondag als rustdag hebben gehouden, maar dat zij de viering van die dag niet grondden op het 4e gCbod. Tevens 'hebben wij gezien, dat in de latere zondagswetten, die door versdiillende koningen werden uitgevaardigd, dit anders werd.

Karel de Grote ibijvoorbeeld gaat in de zondagswetten, die Ulij uitvaardigde, heel duidehjk van de gedachte uit, dat de christeHjke zondag de vooi*tzefcting is van de Joodse sabbat en hij grondt zijn wetten tot zondagsheiliging dan ook op het 4e gefoo'd. In deze Frankische wetten van Karel de Grote wordlt ook duidehjk uitgesproken, dat de zondag er niet is omi niets te doen, niaax om als christenen bezig te 'zijn in de dingen Gods.

Zo aegt hij in. een wet van het jaar 789, dat men op êe zondag niet op Joods-wettisohe wijze ibehooit te rusten, maar als christenen naar de ikerk moeit gaan en God de Heere loven in alle dingen, die Hij ons op die dag heeft geschonken.

In deze wet wordt verder bepaald, dat vrouwen op de rustdag niet de was mogen doen, m-aar het klaarmaiken van spijzen werd geoorloofd geacht. Hier werd dus ruimte gelaten voor arbeid van noo^akelijklheid. Naast het klaaranaken van spijzen, worden verder genoemd als geoorloofde werken van noodzakehjkheid op de rustdag: het zich verdedigen tegen een aanvallende vijand en zo' nodig het begraven van doden. In deze wet van Karel de Grote worden ook een aantal werken opgesomd, die veAoden waren op de dag des Heeren. Naast het doen van de was, worden hier verder als verboden werken opgesomid: het .in de wijingaard werken, het ploegen, maaien of gras snijden, een heg planten, een huis bouwen, jagen en het kopen en verkopen.

Verschillende koningen uit die tijd, stelden ook strenge straffen vast bij overtreddnig van de uitgevaardigde zondagswetten. Koning Ghildöbert, die ia het jaar 554 een wet uitvaardigde, waarin hij dronkenschap en onzede- Hjikheid in de nacht van tzaterdag op zondag en op de zondag zelf strafbaar stelde, liet bij overtreding een slaaf straffen met honderd geselslagen en een vrije werd opgesloten tot hij schuld bekende en ibeterschap ibeloofde.

Koning Dagobert, die in het jaar 630 het werken op het veld en in de wijngaarden op de rustdag verbood, strafte de overtreder met het verlies-van een derde van zijn vermogen, en 'wie op zondag de ossen voor de vrachtkar dorst te spannen, werd gestraft met het afnemen van de rechteros. Zo trad men dus menigmaal streng op om zodoende d& zondagsheiliging bij het volk er in te krijgen en te houden. Wij willen nu dit gedeelte van ons onderwerp besluiten met het citeren van enkele synode-uitspraken uit die tijd.

In het jaar 538 weigerde een synode precies te zeggen hoe het nu op de dag des Heeren zat met wandelen, met eten klaarmaken, met het huis een 'beötfe reinigen, enz. 'De synode sprak uit, dat dergeHjke vragen naar haar gevoelen meer tot de Joodse, dan tot de christelijke waarneming van die dag behoorden.

In 747 verbood een synode aan de geestelijken om op zondag wereldse bijeenkom'sten bij te wonen. Een synode van het jaar 791 bepaalde, dat men zich op zondag moest onthouden van alle zonden en van alle vleselijke arbeid, en in niets anders bezig zijn, dan in gebed, kerkgaan en dergeHjke.

In de middeleeuwen bleef (het verbod van zondagsarbeid in de landbouw bestaan, maar een synode in 1322 bepaalde, dat een priester in noodzakelijke gevallen van dit gebod ontheffing kon verlenen. Met die landailbeid op zondag hébben ook de synodes in later eeuwen zich keer op keer bezig gehouden.

Nadat we nu in het kort iets gezegd heibben van de zondagsviering in de oude kerk, willen wij D.V. de volgende keer er bij stilstaan, ho© het met de zondagsviering stond in ons 'Cigen land na de doorwerking van de reformatie, dus zeg maar na ong. 1570.

Gouda

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 1960

De Saambinder | 4 Pagina's

De Zondagsviering

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 1960

De Saambinder | 4 Pagina's