Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Roomse biechtstoel 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Roomse biechtstoel 3

De Reformatie en Rome

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De priesters van Rome hebben een geweldige invloed in hun kerk. Dit moet ons niet verwonderen, omdat de leden van de roomse kerk geloven, dat de priesters de zonden van hen kun­nen vergeven. De roomse geestelijkheid heerst met onbeperkte macht over het leven en de konsciënties van hun volk. Ze wandelen als godenzonen onder hun mensen, daar ze beweren de sleutels van het koninkrijk der hemelen te bezitten. Een ernstige rooms-katholiek zal nooit één van zijn geestelijken tegenspreken of aanklagen wegens onrecht of zonde. Neen, hij is bevreesd voor de priester, omdat hij gelooft, dat hij hem nodig heeft om naar de hemel te gaan. Een rooms priester is in het oog van zijn eigen geloofsgenoten een heilig man en onkwetsbaar in hun gevoel.

De roomse kerk beroept zich voor haar leer soms op de Heilige Schrift, zo ook met haar dogma over de vergeving der zonde. De roomse theologen noemen als bewijs, dat ze het recht hebben om de zonde te vergeven, op Joh. 20 : 22 en 23, waar geschreven staat: „En als Hij dit gezegd had blies Hij op hen, en zeide tot hen: ontvangt de Heilige Geest. Zo gij Iemands zonden vergeeft, die worden ze vergeven, zo gij iemands zonden houdt, die zijn ze gehouden". Ziet gij wel, zo zegt men, dat de apostelen van Christus de zonden konden vergeven? , Onze geestelijkheid, de priesters en de bisschoppen, zijn de opvolgers van de apostelen, daarom hebben ze het recht om de zonde van het volk te vergeven. Deze roomse verklaring is sofistisch van aard, jezuïtisch van inhoud en met de waarheid van Gods Woord in strijd. De mens is sluw om zich goddelijke macht toe te eigenen, en zich met hemelse autoriteit te bekleden. Laat ons in eerlijkheid en oprechtheid onderzoeken wie de macht bezit om de zonde te vergeven. De waarheid van Gods Woord moet triumferen, we mogen geen verklaring der Heilige Schrift aannemen, welke een vrucht is van menselijk vernuft en tnlegkunde van ons verduisterd verstand.

Wat is de exegese van de tekst, welke roomse theologen gebruiken om te verdedigen, dat ze de macht hebben om de zonde te vergeven? Wel eenvoudig, de apostelen en al de predikers van het Evangelie van Christus hebben het recht en de macht om boetvaardige zondaars, armen van geest In Gods Naam te verkondigen dat ze vergeving der zonden ontvangen. Dat is de rijke prediking van vrije genade aan arme, doodschuldige zondaren, die hun schuld voor de Heere belijden en bewenen. Een rooms priester noch een ander dienaar der kerk heeft het recht om zelf de hemelpoort te openen of te sluiten voor mensen. Gods Heilig Woord leert zeer duidelijk zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament dat de Heere alleen de zonden van de mens kan vergeven. Neem de profetie van Jesaja en lees: „Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil, Ik gedenk uwer zonde niet". Christus zeide tot de zieke man, die door zijn vrienden door het dak werd nedergelaten voor Zijn voeten: „Zoon wees welgemoed, uw zonden zijn u vergeven". Er zijn zeer veel teksten in de Heilige Schrift, welke ons op duidelijke wijze verklaren dat God alleen de zonden kan vergeven.

De apostelen van Christus ontvingen de opdracht om het Evangelie der zaligheid te verkondigen tot vergeving der zonden. Wat is de rijkdom van het Evangelie van Gods genade? De ernstige prediking in Christus' Naam, dat schuldige boetvaardige zondaren zalig kunnen worden. ^De apostel Paulus schreef aan de gemeente van Korinthe: „Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade: wij bidden u van Christuswege, laat u met God verzoenen". De Heere wil, dat het Woord des levens zuiver verkondigd wordt, op> dat het Koninkrijk der hemelen ontsloten wordt voor alle boetvaardlgen van hart, en gesloten voor hen die in de zonde voortleven. De absolutie, welke de priester aan een boeteling geeft, is waardeloos. Ieder stempel dat een dienaar der kerk afdrukt op een paspoort voor de hemel is vals, het stempel van Gods Geest alleen is echt. Wat hebben we nodig voor onze onsterfelijke ziel op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid? Dat Gods Woord ons zalig spreekt, en de Geest des Heeren ons verzekert, dat onze zonden vergeven zijn. De apostelen van Christus hebben zich nooit als geestelijke heersers aan het volk voorgesteld, maar als predikers van Gods genade. Heeft Petrus of één van de andere discipelen van Christus ooit geëist dat de mensen voor hen zouden knielen? Wie van Christus' apostelen heeft ooit tot iemand, die tot hen kwam om onderwijs, gezegd: „Vertel mij al uw zonden dus in een biechtstoel"? We zullen tevergeefs in Gods Woord naar zulk een voorbeeld zoeken. Daarom is de oorbiecht niet ingesteld door Christus, noch geleerd door de apostelen, het is een uitvindsel van Rome's kerkdienaren. Er is niet één bewijs In de Heilige Schrift te vinden, dat Christus' discipelen tot het volk zeiden: Kom tot ons, we hebben de macht van onze Koning ontvangen om u de zonden te vergeven.

Capelle a.d. IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1961

De Saambinder | 4 Pagina's

De Roomse biechtstoel 3

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1961

De Saambinder | 4 Pagina's