Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

S. te K. vraagt wat de betekenis is van de woorden des Heeren: „En Ik zeg ulieden, maakt uzelf vrienden uit de onrechtvaardige mammon, opdat, wanneer u ontbreken zal, zij u mogen ontvangen in de eeuwige tabernakelen". Luk. 16 : 9.

Antwoord: Deze woorden staan in verband met de gelijkenis des Heeren van de onrechtvaardige rentmeester. Deze man, verklaagd bij zijn heer, overlegde dat hij na zijn verplicht rekenschap geven van zijn rentmeesterschap, geen middelen van bestaan meer zou hebben, daar hij op zijn ontslag, door zijn heer hem reeds aangezegd, rekenen kon. In allerijl zoekt hij, misbruik makende van de hem toevertrouwde verzorging van het goed van zijn heer, op zeer listige wijze de schuldenaars zijns heren tot vrienden te maken, opdat, wanneer hij straks brodeloos zou zijn, zij hem toegenegen in hun huizen zouden ontvangen.

De Heere Jezus wijst daarna op het merkwaardige, dat zijn heer, hoewel het zijn eigen goederen betreft, hem prees, niet om zijn onrechtvaardig handelen, maar omdat hij voorzichtig gehandeld had, want zegt de Heere: „de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger dan de kinderen des lichts in hun geslacht". Hierop volgt dan de vermaning van bedoelde tekst.

De Heere prijst in deze gelijkenis dus niet het onrechtvaardig handelen. Met nadruk noemt Hij deze man een onrechtvaardige rentmeester. Nodig is echter altijd goed te bedenken, dat een gelijkenis geen allegorie is, 'waarbij elke zin, en zelfs soms elk woord vergeestelijkt wordt. Meestal heeft een gelijkenis het doel slechts op één zaak in het bijzonder de aandacht te vestigen, welke dan met beelden uit het dagelijks leven wordt voorgesteld.

Welnu, in deze gelijkenis worden geen onrechtvaardigheid of slimme en zondige handelingen goed gekeurd, doch voorzichtigheid en wijs beleid geprezen, tegenover alle valse en dodelijke lijdelijkheid en onverschilligheid.

Wat nu de betekenis kan zijn van de woorden van de eigenlijke vraag, kunnen wij zeggen, dat deze door sommigen nog al eens verkeerd uitgelegd worden. Nooit mag men deze woorden zo willen verklaren, alsof de Heere hiermede zou aanmoedigen zich te verzwageren met de wereld en haar werken.

In tegengestelde zin dringt de Heere er op aan, zich te beijveren om degenen, die op het geld en goed der wereld hun betrouwen stellen, daarvan af te brengen door op het vergankelijke daarvan te wijzen, en met woord en daad middellijk zichzelf in te willen stellen tot hun eeuwig heil.

Ook zijn er verklaringen, die er de nadruk op leggen, dat hier er op aangedrongen wordt, dat men met geld en het verstrekken van hetgeen dat tot het tijdelijk leven nodig is, de armen en gelovigen moet bijstaan, opdat zij u bij God niet verklagen, doch u zullen zegenen.

Daarbij nog, wanneer alles u zelf ontvalt en ge sterven moet, maar de Goddelijke genade en verzoening over al uw zonden deelachtig geworden zijt, en moogt ingaan in heerlijkheid, dezulken dan God verheerlijken mogen over het heil, aan hen geschonken in de eeuwige tabernakelen (waarmede de hemelse heerlijkheid bedoeld wordt), en waartoe gij in de weg der middelen dienstbaar hebt mogen zijn, om dan met u in eeuwige zaligheid te leven.

Rotterdam-W

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1961

De Saambinder | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1961

De Saambinder | 4 Pagina's