Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belangstelling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belangstelling

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet altijd heeft de' school bij 'de 'ouders di'e toelangste'ltog, idüie eigenlijk nodHg zou zijn. Soims ds de toelangstiellltog groot: 'als na de 'vakantdie op schooi lallies weer 'zijn (gewon'e gang 'gaat, zijn de ouders, en (vooral de moeders, opgelucht. Het werd 'lanigzamerhand welffletjes met dite 'vak'antaie en het werd hard 'tij'd 'diat 'de ktoderen weer gtogen leren. Vdier of - vijf weken achtereen konden de kto'deren nu eenmaal niet op reds (gaan. Na de eventuele uditstapj'es werd het rondhanigen, en de regen 'was 'ZÏO vaak spelbreker 'bij het spelen. En tekenen bdmnenshuis en wat teaen ging op den idluur ook ndiet meer zo (van hartie. De moeders sliaakten een zucht en •waren 'heel 'blij toen alles •weer werd ^s^ voor de 'vakantie. Wat waarderen ze 'de schooi. Als de sch'ool 'er nfiiet was. Als dit alleen de iwaardertog dis, dan staat het er maar povertj'es bdj. Dan wordt 'de school lalleen een be- 'wtaarplaats, 'waar de kdndieren goed zijn bezorgd en (de moeders (geruime tijd van ide ktodieren 'af zijn.

Gelukkig 'is 'het niet bij allen zo. Wianneer met september het eerste kdnd naar de „grote school" moet, (dan is er al •wat over het schoolgaan gfepraat; (dan gaat het 'weken van te voren al lOiver dat leerste begto. En (de eerste dagen wordt er belangstellend gemformeerd hoe het 'toch gegaan 'is. De ouders zien het 'oaimiddeHijk bij het ithudis komen 'hoe het was, en 'ze luisteren naar opgetogen verhalen en zien ook al de eersite kundigheden Ito d)e vorm van krabbeltjes 'op een stukje papdier. Als' deze bieiiangsibeHtoig eens bleef. Wat zou er een (goede •verstandhiouddng kunnen ontstaan en ibesitendi(gd blijven tussen school en gezto.

J'aimm'er .dat die eerKl» befliangsteiltog zo vaak gaat tanien. Het gaat goed meit ide kamidieren, 20 zegt men, en wat mioet je diam mag meer? Küiaxsh- *en loveir idiiit en diat komen er nflieit en het scShioolgaan "Vaai de ikinüeren wondit een slieuangamg. Bn lalB ea: 'iets Is walt mimd'er aainigenaam kan zijn, dan wondt idat «Jgedaan met een „geen gezeur over d'e sdhool". Zou het dan niet wenseüijtoeor zij'n ^iven te iinformeren hioe de vork leigenlijk in de steel zit? Het ds een iMeiine moeite ©ven fcontaikt op te noemen met 'de toetreffende 'ondearwijzeïies of loniderwljzer. Kinideren kuamen geweüdiig fantaseren en als m.en het oor 'leent aan idle , ; ver!halen", idan kunnen eir miinder goede verhou'diin'gen 'ombstaan tussen school en huis. Soms ban er gedacht worden, dat «r todi wel iets van aan moet zijn, want een 'Mnid 'zegt toch nieit zo waatax iets. Bij anavraag büj'fct dan 'dat inderdaad ihet teinid iouter heeft gefantaseerd om öok eens Sjets gewiohtiigB te vertellen en in het m)iddeipuoit van de taelanigstellinig te staan.

Anderen zitten vol knitieik. Zo gauw is men genieigd te geüoven (dat het ene ikünd mieer mag idan het andere; mijnfeindwicxrdt'aoht'eiruiitigeaet: 'het doöhtertje van die en düe tean op school geen kwaad en 'het zoontje van idie 'krijgt altijd hogere cijfers dan het toekomt. Wanneer dit thuis wordt geHoof d en er voedsel aan woindt gegeven, dan kan de juffirouw of meester 'geen igoed meer doen, al protoerten die dan 'Ook, tussen 'alle mogelijike iklippen heen te zeilen om het iedereen naar ide zin te m'afcen. Zulke 'ouders zouden eens een dag op school moeten zijn 'om te zien hoe alleis daar reiüt en zeilt. Zo de waard ds vertrouwt hij zijn gasiten. Zijn ze zölf miet toehept met de ondeugd van het ene toinid tooven het aaidere voor te trekken, en idenken ze daarom idat het op school ook zo igaat? Ze verwachten idat de onderwijzeris volmaalste mensen zijn en voimiaalst werik leveren, en idat ze geen sitreepje uit de koers mogen gaan. Zijn de iopvoeders op school dan geen mensen, 'die to. vele sitruiikeaen? Staan die elke dag niet voor niieuwe problemen en onverwachte moeüijkhieden?

De ouders, idüe leüke dag m, et schuld de 'dag mioeten beëinidigen to verband met het 'besturen 'van hun igezta, zullen ide beste beiangsitelung voor de school kuainen 'opbrengen. Zij weten wat ktodieren zijn en gevoelen hoe moeilijk hiet 'is om te worden 'aüis een kind; hoe 'Zwaar het valt te -pogen hun 'ktoderen een plaatsje to ide maatschappij ite ibezorgen en 'bovenial een weg te wijzen, 'die nög uditniemender is. Zij hielbben hulp nodig van Hem, Die gezegd heeft: „Wüe wljshedld ontbreekt, dat hij ze van Mij toegere". Zulke mensen tonen nüet steedis 'de beüanigstel- !to!g to het lopenlboar, miaar werken to het verborgen mee tot het welzijn van ide school, voor de iktoideren en voor hen, (die ler (geregeüid miee moeten omigaan.'

M. 

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 september 1962

De Saambinder | 4 Pagina's

Belangstelling

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 september 1962

De Saambinder | 4 Pagina's