Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

V. De verering van Maria 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

V. De verering van Maria 9

De Reformatie en Rome

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vertoeerlijikiing en aanbidding van M'aria is zo godonterend en in strijd met de geopenbaarde waarheid, dat 'het haast ongelioofilijik ds om aan te nemen dat de roomse keUk 'het leert. In welke grote donkerheid en nachtelij'ke duiistemlB leven de noomse mensen, die göleend worden 'om Maria te aan(bldden. Ai de gebeden en sm'ektagen welse door duizenden en miljoenen eenvoudige en ernstige zielen in de roomse kerk tot Maria iworden opgezonden, zijn waardeloos en dwaas, ze worden nimmer verhoord, omidat Marl'a een mens is, en ons niet helpen kan. Maria is geen God, ze lis oök geen m'iddelares, ze is alleen de gezegende ondier de vrouwen.

De roomse keilk verrast haar leden steeds met 'iets nieuws. Zo heeft ze de vorflige eeuw de onMlbaarheiid van ide- paus afgekondigd, en in onze eeuw heeft ze de hem'elvaart van Maria gepro- Ikiameerd. Officieel heeft de paus verMaard, dat Maiia ten hemel is gevaren en naast Ohristus zit lin de eeuwige heerlijkheid, en oQs koningin regeert. Is Maria 'werkelijk ten hemel 'gevaren? Welke bewijzen zijn er om te bevestigen, 'dat Maria uit het graf tó opgestaan, en nu met een verheerlijkt lichaam 'in de ihemel is? We willen gaarne dat Rome ons 'de waarheid van 'Maria's hemeOivaarit bewijst. Daax'om verzoeken we de roomse geesteüjkheiid zeer vriendelijk om ons te vertellen waar er in de Bij'bel 'Over de henuölivaart van Maria 'gesprofeen wordt. We iweten, dat Ohirtistus voor •de ogen van Zijn discipelen vanaf de Olijflbepg naar de hemel is opgevaren, maar van de 'hemelivaart van M'aria wordt ni'ets vermeld.

Er was eens een tijd, d-at de rooimBe geestelijkheid aan het volk 'vertelde, dat ze ide pOaatB 'wist waar Maria 'begraven was, natuxmrlijk met het doel om daarvan een pelgrimsoord te maken. Het duurde echter niet 'lang of die geruclhten werden verspreid, dat Maria met 'lichaam en ziel opgenomen was in de hemel der heerlijkhieiid. De roomse priesterB vertelden aan de mensen, dat Maria iprecies als Jezus ten toemiel gevaren was. Zie zeiden: Marlia bwam aan de hemelpoort, en zie, de engelen zongen: Open de 'poorten, o prinses, en open uzelf o eeuwige deuren, opdat de 'koningin der eire zal binnen treden.

De roomse kerkhtstaricus schrijft: M'aria werd met grote eer en heililge aanbiddtog in de hemel onltvangen door de engelen Gods, de 'kerk des Heeren en de heiMge martelaren. God de Vader kroonde Maria met eer en schonk haar Zijn macht, ide Zoon Zijn wijsheid' en 'ói& 'HeiMge Geest Zijn liefde. De Viader, de Zoon en de Heifliiëe Geelst gaven haar een erepl'aats op een heilige troon aan de rechtersajde 'van Christus, en riepen haar als soeverein ufit over 'hemel en aajrde. Ze igaven het goddelijk be^-el taan alle engelen en 'mensen om haar lals koningin te aanbidden, te idienen en te igehoonzamen.

De roomse kerik heeft nu deze fantasie van haar prlesibers over Marüa uiit de middieleeu'Wen officieel tot kierüsleer uitgeroepen. Onget'wijfeld toomt 'die gedachte fin uw ihart op, maar was er dian 'geen bezwaar itegen het dogma van de hemelvaart van Maria bij de veristandiige en weMtenkiende roomse 'geestelijkheid? Gewis, de opposütlie was zelfs 2ieer sterfe in de boezem van de roomse 'kerk, vele voaraanstaanide 'geestelijken hadden 'srnstag bezwaar tegen het aanvaarden van Maiila's hemeivaarit als dogma. Imm'ers men wtiist goed; , 'dat er nilet één 'bewijs voor de hameüvaart van Mamia in de Bij'bel te vinden was. De paius met zijn vrienden en de •vurige Mariaaatnibadders hebben hun wil doorgedreven. Nu ishet Ide roomse ikerfeOeer, een kerikeuj'k dogma, dat Maflüa 'ten hemel ds gevaren en daar koningin des hemels is en in heerlijkhei'd schittert. . Weet u weOlc ni'euw dogma de Maria-aanbidders- J in de toekomst willen proklameren? Dat Miaria. ' oinize miiddeOares is, zodat we alleen idoor haar ' 'voorspraak zalig kunnen vrarden. De Mariaver- ( eerders, ide roomse kerk telt ze 'bij dulzendten onder haar geesiteilijikheid en bij 'mHj'oenen on(der^ haar il'edlen, willen dat 'de paus offici'& el verklaart-f dat M'aria mfflddeiares 'is tussen God en de zon- \- daar.

Wilt u gaarne iets weten hoe sterk de vereringen verafigodlng van Maria onder de roomse gees- "telijikheid. is? Luister dan inaar de uitspraken van enkele 'geestelijke leiders van Roane over Maria en haar 'beibekenis als middelares - voor de mens om. met God - verzoend te 'Worden. Ieder 'die GodS Woord 'lief heeft, en de zaMigheid van zijn ziel 'bemint, oordele zelf over wat er geleerd wordt om'trent Maria.

Capelle a.d. IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 1962

De Saambinder | 4 Pagina's

V. De verering van Maria 9

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 1962

De Saambinder | 4 Pagina's