Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

V. De verering van Maria 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

V. De verering van Maria 12

De Reformatie en Rome

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus heeft Zidh to Zijn werk en arbeid nooit laten betojvloeden door Maria zoals de roomse 'kerk leert. Juist het tegendeel wordt ons to Gods Woord verteld; toet 'is nodig dit ter harte te nemen. Maria heeft wel geprobeerd om Christus te 'betovloeden to Zijn arbeid, m'aar ze heeft met deze pogtogen steeds schipbreuk geleden. Aanbiddersi van Mairda, kerk van Rom'e, lees wat er gesohreven staat to Lukas 2 : 49: „En Hij zeide tOft 'hen: Wat is ihet dat igij Mij gezocht hebt? Wist igü niet dat Ik mioest zijn to de dfegen Mijns Vaders? " Dit lis een bestrafftog van Jezus aan 'het adres van Maria. Neem en lees Markus 3 : 31: „Zo ikwamen Zijn broeders en Zijn moeder, en buiten staande zonden zij tot Hem, enriepen Hem". Wiat was lieit lamtwoord. van Chnistus laajti Zijn mioeder, igamg Hij diadielijfe tot lien om miet ihien ite spnefeen? Neen, Hij strekte Zijn hiafliid uiiit over Zijn 'vrUendien en izea: „Woie die wil van G-od doet, düe is Mijn broedier, zuster en mioedier".

Hebt u wed eens met aandiacM gelezen wat oais medegedeeld wcrdit 'Over die bmiaofit te Kama in OaMleia? Daar 'höbit u 'n zeer 'diuMeaijk toewijs, dlat 'Ohiristus Zich nöuet in (hiet miinst liet beïnvloeden door Maartia; 'ze ion-tvtog izelfs 'n lernstiige iterecMwijztog zich mieit tie bemoedien meit Zijn werk als Profeet en Mdddelaar. Luister miaaa- wat er sitiaa* 'in Joh. 2:4: „Jeeus zeftde itot ihaar: Vr"ouw, wait tob Ik met u te dioen? Mijn xire Is nog niet gekomen". Is ler nog een diuidieHJfceir bewijs nodüg om laaai te tonen dat Manila geen maididlelaires is? Jezus wijst 'Martia eomstiig iteredht, omdat ze op een terreiai kwam, waar ze geen creciht - van spre- (fcen hiad.

De uitspraiken uiiit Gods Woord zijn diuiiidelijik en kl'aair, dat Ghrtistus de enige Middelaar was en de hiuip en ihet adrvies. van Maria rad'ikaal van de •hand wees. Al de pogtogen van Marlia om Jezus te beïnviloeden mtisiluteten volkomen, ze werd zelfs door Hem 'ernstig bertisipt. Hoe dwaas is het te (geloven, dat Mania ^ons nu 'helpen 'kan, daar ze toen ize op aarde leefde door Chrastus bestraft werd 'om zlcih nliet te bemoeien met middelaarswerk. Gewis; Rome fe helemiaal mlis met haar geloof 'in Mariia, ze ds igeen middelares, allen die maar haar hiuilp ul'taien, zulilen besöhaamd uitkomen.

De rooms-kathodiiefce wereld bidt tot Maria alsof ze God Zelf 'is, ales hoort en ziiet en laiomtegenwoord'ig lis. Wij igteloven, dat God een heilig en drieëniig God is, lomidat dit duiidelijk im de Bijbel beschreven is. De riocanse kerk is m'et hiaar Malüavereiriiing lop weg om te lenen, dat er vier personen *n 'höt GocUdelijk Wezen izijn. In de pratotijk heeft Rome Mania meeds igeüj'k 'gesteld met de Goddelijke Personien, daar de geestelijkheid het volk ieeit 'om tot 'haar 'te bidden om ©enade. Een vreselijk igevaar 'dreoigt hi'er, dat de 'geifcers'tende volkeren 'terug kan voeren 'tot 'de leer van het veelgiodendom van het ou'de (heidendom. Een christendom, waar Christus niet het oentmum is en ibeleden wordt als de enige en volkomen 'ZaiMgm'afcer, -is geen waar christen!dom..meer. Gods eeuwig en 'onveranderlijk Woord 'leert lons, dat we alleen m'Oigen 'bi'dden tot de leivende God, en verbiiedt ons zeer 'emstig om een schepsel te aanbidden.

Lees wat CShnistus Zelf getuigt in Matth. 4 : 10: „De Heere vsw God zuilt gij 'aanbidden en Hem alleen dienen". 'Ohrisitus is 'de Zaligmaker van aondaren, Maria is 'geen middelares en pleitbe- ESorgsiter. 'Ohrtistus lis de Deur der hoop im het dal van Achor, Maria lis niet de toioop voor de aondaar. Jezus iheeft Ziöhzelf voorgesteld als de Deur 'der schapen en de Poort des hemels. Ieder diie 'door een anidere poort to 'de 'hemel probeert te komen, zoals Rome laan 'het volk Mamia voorstelt als imiiddeilares, is naar Ghnistus' eigen getuigenis een dief en een mioordenaar. God zal lalle izondaren, die miet door 'Ohrisitus de ware poort 'des Heeren migaan, wesrpen in de poel 'doe brandt van vuur en sulfer. CShristus is de enige Toevludht voor arme boetvaardaigie EJOOIdaren en de hoop voor ihun aiel. Maariia kan een arm schuldig zondaar niet ihelpen, lalien die op haar hopen en vertrouwen zullen gewis en zeker omkomen. God heeft Ohristus gegeven lals Middelaar 'voor lamme zondaren, niet Maria, 'alles wat over ihaar middelaarschap verteld wordt, 'is leugen en 'bedrog.

Capelle a.d. IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

De Saambinder | 4 Pagina's

V. De verering van Maria 12

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

De Saambinder | 4 Pagina's