Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zaligsprekingen 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zaligsprekingen 4

Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Mattheüs 5 : 3

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Degenen, die nu ziailig g'esgjroken zijn dicxar de Heeire Jezus, zijn de armen van geest. EöPbijds waren rij irijk en verrijkt, en 'hadden geen diings gebre'k.' Zo is het touneiis met leder 'mens van niatoire, m'aar dloor MtodheM '23iet men het niet. Alleen de aaliiigmatoende werlktog des EDeMigen Geestes kan de mens daarvan overfcuiigen. Wanneer men vreemdeltog os van het l©\'en der genade, is de mens rijk aan dwaze tobeeildtog en eigengerechtiigheiid, en het is nodiiig, dat men er aan on'tdletkt wardt. Om'diat de mens bij zijn ge- 'boorte al diadelijk Mgtt to zijn diepe val, is het haast de naibuurlijikste zaak van ide wereCd lom "Zichzelf belangrijk en voortireiffelijlk te vtodten. De één is rijk to deugden en plüchteni, ook al 'doet men helemaal niet aan godsdiengt. De ander is rijk met zijn ibedij^denis en fcenkelijk leven. Weer een ander 'iis rijk met ds eer en het aanzien, wat men bij de mensen heeft, door giaven en ikennis. Zelfs ail is men helemiaai niet rijk to aardse goederen en mi'ddteaen van bestaan, kan men rijk en verrijkt zijn, 'niet wetende, idat men is ellendig en jammerlijk en bltod en maakt. Men is dus rijk en verrijkt to geesibelijk opzicht, men heeft een togebeelde rijkdom. De mens 'is niet werkelijk rijk, maar de iduivei maakt hem wijs, diat, 'hij rijk is, en wij geloven de leugeniaar 'van den be^nmei, igeüjk Eva in het Paradijs.

Maar waarto bestaat dan diie togetoeeOde rij'kdom van de natuurllijfce miens! In de earsbe pl'aartis heeft elk mens, en voaral diegenen, die onder de waarheid 'leven een geheime hoop, een gehi^me grond. Als men geen hoop hiad, zomk men to de wanhoop, en ails wij niet heimelijk 'dachten dat 'er toch voor ons nog wel hoop was, dan zouden wij zonder God en 'buiten God niet zo rustig kunnen leven. Dus al is heb, dat wij meni'gmaal moeten treuren over de vaise 'gronden, waar 'dUüEenden raöedemensen op ztiibten, het is evenwel een vaste waarheid^ diat ©ik mens •van n'ature zit op een diroggirotnd, en 'dat bestaat daarto, diat hij steunt op zijn eigen geredhtdiglhieiden. Bijvoorbeeld, men is toch een keurige nette man en vader voor vrouw en kinderen, men doet zo zijn best voor het huisgeizto, of men is een trouwe vrouw en moeder, , die zioh uitslooft voor het hu'isgezto, en ibovendiien het hele gezto gaat itaiouw op naar Gods huis op de dag des 'Heeren, wait ontfareekt er 'dJan n'og aan? De 'fcerkeraad heeft nog •nooit ide minste last met ons gehad. Niemand 'fcan zelfs een natte vtoger lop ons leggen. Zijn idat idlan geen igrote "voorrechten, zo denkt men, 'al zegt men het niet, want dat ware toch al te doorziohfcig. Neen, miet de mond belijden wij, dat niem'and zalaig worden lean op grond van deugden en pHchten. Onze belijdenis moet zuiver zijn, maar er lis geen overeensbemmtog tussen - mond en hart, want het hart is 'd'Odelij'k arglisti'g en wederspreelct 'de belijdenis onzer 'lippen. Wij zijn nog zo slecht ndiet, vtoden wij dan.

En •daardoor is er voor de Heere Jezus Christus niiet de 'aOHerminjSte plaats 'to ons .hart. Wat moet een mens, die gerust daarheen leeft, en die nog •nooÉt to zijn ongeluk 'geaet 'is vanwege onitdekking van schuld, met Jezus ais Borg en Zaüigmaker 'doen? Net zo mto ais bij PonMus Püaitus is er bij 'ons van niat'Ure plaats voor Chirisstus, zo üamg wij geen zon'daar en söhuWenaar voor God worden. Ons hairt is vol van 'alles, maar ieeg •van God en de Heere Jezus. M Bethlehem •was het ook izo vol van aMes en nog wat, dat daar ook geen jiilaats voor Ohristus was. Is het hart dels mensen van niatiuje niet voi ; godsdlienst, vol eigenwaarde, vol eigenliefde? Ais God' er maar licht over beOiieft .te geven, idan schrikt en beeft die mens, en dan wordit er z» •hartelijk mee ingesitemd, dat wij onbekwaam zijn tot enig goedi, en geneigd tot adle kwaad. En al komt er nog bij een zuitvere redhtatonsilge belijdenis, met veel 'beschouwende 'kennis van de waariheid, dan zal dezelfbedoelfiingeriefiigenfldefde duidelijk openbaar worden, doordat dfe ernst en •de 'verootm'oediging ten enenmale onttareekt. De satan zai, ais een echte vorst der duüstemis, er steeds op werken dat de mens miaar denken aal, dait het wel goed met 'hem aal afilopen. De mens maeenit zo liicht, dat het aan het eind nc^ wei aal m.'^vaillen. Zo zai satan aJltijd de airme blinde mens blijven stijven to de waan, dat het wel gaan zal om God te ontmoeten, gezien zijn ingebeelde rij'lcdommen. E5fi tenzij dat ide Heere' ojm-^ makende genade kraciïtig schenkt, zal het •de aartsverleidier gelukken om de mens te bedrtliegen voor de gnotie eeuwigheid, want men is geruist 'bij een •ui'bwendiiige igodsdienist, en •ziet zijn eilgen zonden nieit. Wanneer men 'toch 's 'avonds de knieën buigt en vraagt om genade, mag men toch •wel rustig 'gaan sjapen? Men kan j'areniang gekerkt hebben, .en toch nooit waarlijk wat gehoord hebben. Doch bij de uibverkorenen komt er een ogenb'iik in hun le\^en, dat er een to'wendlige 'fcrach'tdadiige roeping plaats grijpt, en 'diat men getrokken VTOiMt uit ide duiBftom'is 'tot Gods wonderbaar licht. Dan geeft de Heere doorboorde oren en een geopend hart-, igelijk Lydia te 'beua: * viel, zodat zij 'acht 'nam op hetgeen van de apostel Paulus tot haar gespfrOfcen werd.

Rotterdam-Z

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1963

De Saambinder | 4 Pagina's

De zaligsprekingen 4

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1963

De Saambinder | 4 Pagina's