Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heilrijk geleid te worden tot Jezus  V

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heilrijk geleid te worden tot Jezus V

En hij leidde hem tot Jezus, Johannes 1 : 43a

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze itetesit zegt: „En Jeznis hem aanaienide, zeldei: Gij zijit Siimofn die zoon vam J'ona". Wait mioeit dat Peitirus nieit tot verwondeirfag gebmdhit ihietoben, boen J«zus btetoonde 'hem 'giains en < sd 'te taenmie Zo was heit ook toij 'de Samiarfitaianse. Simon wandlt bepaailid toij zijn afbomsit en zdjn niaam, dae 'hij vmi 'n)ait!UiP& diraajgib, wondt genoemd. Dat iis Golds weg met 'al Zij^n volk. Met 'al deigenen, diie uit ide duiisiteimiis ©ebrokikien 'woirdien tot Zijn wonideinbojar Miciht, en aan Zijm (gezegende voeten in waire veiroobmicwdliging 'gebiraoht wonden. Hij bepaalt hen toij hun 'affeomst. Wie < ze to aiohaelf zijm en 'wa* 'zie krachtens ihun taomdslbreuk in A'diam igewofriden '2ajn; wat hun 'naam van nsubusre is.

Dat is wat, 'als deizuilben, bepaald bij hiiii 'aftoomst, het ileren kennen wie ze waren^ itoen ze uit 'Gods hantd als het prookj'uweel Zijner schiepplnig vooritkwaimen. Geschapen naar Zijm beeld, in •k'eniruis, igerechtigiheaid en; 'heiligiheid, leviende iin Ide neohbsibneekse 'g'emeensohap met 'God. Maar diait 'Zij izJich dioor ide 'Zonlde, 'door 'de' (banidslbreiuk in hun verfciondishoofd Adam., moed- en vrijwüillig van 'Gdd heWben 'losigteecheurid, en ide 'zonldie, aHe ellende, 'de vijand, ja ide idood zdj'n boiegeivallen. Ja, hun naam zijn 'kiwijit igenaakife, en nu in 'zichzelf dood 'in laonidien en miisidaden. Hoe zou 'hun naam dan nu andeans- kunnen zijn idan aonidaar, hellewidht en albeideirtver?

„Gij izijit Simon, zoon van Jion'a". Opm'enk'elijk is, 'Wat we lezen in Genesiis 5 : 1, diait God Ide mens schiiep en ham maakte m'aair 'de gelijkenis 'Gods; en dan van Adam: hij igewon een zoon naar •zijn gelijkenis, naair zijn 'evenbeeiM. Dat veelbebeteenende ondecsdheiid wijst ons op de dliepe 'zondeval. Nu wondt h-at 'aardisie 'beeld «gedraigen. Nu iSimon, 'zoon van Jona. Doch (bemerk, ja hoor het 'grote heilgeheiim idengenen, idie mieit Sim'on tot J'ezius ige'I'eiLd wonden; 'dat idezu'ltoen van Hem een 'andene 'naam, een nieuwe naam verkirajgien, iwljl ze, idoor 'de 'harbveimiieuwenide 'genade Golds iin hen venheerlijkt, nu lodk in Ohitistus heit b'eeOld dies hem'elsien dragen zullen. Luisiber maar wat 'het 'bekistivienbanid 'ons zegt. Jezus zeilde: „Gij 'zijit Simon, zoon van Jon'a; gij zult genaamd - Woir^den Oefas, h'e*weilk 'ovengezieit wondt Peitnuis".

Pe*ruis, 'd.i. Riotsman, Sim'on van 'nature, zal 'hij nu in Ohrijisibus, in 'Veremiginig meit Hem, Petrus worden.

Simon, zwak, lüott ihinfcen en tot 'Zinken 'ieder ogenblik geneeid, izal 'in Hem, idie gesjegende Bang en Zaliigimiaikien, een onwankeiltoare nats zij'n, die wel Idoor de dini'ehoofidige vlj'aind toestionmd 'zal wonden, en weUse aal 'brachten hem geheel te doen vengaan, dloeh vasit in de Ttobsigromid CtonisbuB Jezus zal Ijij biehouden blijven. Denk maar aan 'zijn dliepe 'Val, sitnaks 'in vijm verloochenfflng. Daar liigtb Simon, alls geworpen ter aarde, dioch 2)je het wondier, hij heeft look een 'niietuwe naam: Petrus, d.i. wat ihij in zijm gezegende Goël en liossier 'is., en hij iblijft in Hem •behoudien. Wat een toiemioedigiinig V'Oor dat to •zichzelf gams n. ellendige volk, idat to de kennisnemtog vam zijn staat, 'wat het 'geiwonden dis door ide- zonde, geen naam im'een heeft. Ja, toch nog wel 'een aiaam heeft, idooh idie idiat volk ibeflkens 'weer 'bepaalt bij hun hemeilhoge' schuld en totale vendorvenhefid. Die 'dat 'Volk 'wljsit op de 'breuk, geslagen bussen God en hun zaieli, en welke iteloof idoon dat 'vofllk miet 'al hun werken 'nooit meer te helen is, ja welifce kloof 'in 'de waJameimiing al groter - wondt. Het 'is diat volk om 'Golds igiunsit en gem'eensclhap be 'doen, en om edigen schulid moet het ^diie nu misisen, tenwijl het 'die mliet miissen kan. Wat een wonder, 'dat 'de 'Heere dezuUfcen bij monde van de profeet iboerioept: „Ik izal u ook een miaam en ©en plaats geven, ibeter idan der zonen en dier dioch- 'beren; ja, een eeuwige naam zal Ik aan een leider van hen geven, idie niet aal wonden uiibgenoedld". De idoor 'Gods Geesit loventuiigde 'zonidiaar, die dioor de 'onbdeitekenide igfenade' dies Heeren zldhzeilf leent verooridelen m het nedht van God, en 'God nedhtvaandigen, kan to aiiohzelf niet anders venwaichten, 'dan de zwarte sibeen 'der leeuwlige veroonde- 'ling in het 'vonnis, dat efllk ogenblik kan wonden voltrokken. En nu, o 'eeuwig wonideiD, verkrijgt 'hij 'de wibbe ifceursibeen 'to de vrijspnaak ito Christus, en 'op dezelve een «meuiwe m'aam, , idie niem'and kent, 'dan die hem ontvangt. Wat - was^ 'dat een mieeviaHlen voor Siimon.

Ruth m'oest - ulibrioepen: „Vanwaar kent gij mij, daar iik 'een vneemde iben? ". Mefiboseth: „Wat is uw knecht, idat 'gij 'omgeizien heibt naar een 'dode hond als ik.ben? "

En 'al dat volk zal in venwonderiing imoeten uitroepen: Waanöm fc het 'op mij igemiunt, ta het voorbijgaan van axvelen, die iGij geen ootfermtog gumt? , Zij zu'llen het hier reeds stamelen, lom het sibrakB volmaakt te zto'gen: Het is"door U, door U 'alleen, om het leeuwig iweüibeliagen. Wat een teigensibelling vinden we to het profijtelijke en Godvenheerlijkende wenk, idat Andreas doen m, 'ag lom als 'middel to Gods hand een 'lieidsmian te zijn tot Jezus. Ben teigensibelltog met hiet werk, idat de 'mens - van n'ature doet, idie, vervreemd van 'God en ide verbonden der toeloften, daarheen leeft ito de dtogen, die van de wereld zijn. Ook de wieneld tokt en leidt. Maar zij voent verre van God en 'Ohrlistus af ten venderve. Ja, 'de 'Siaban tgaat 'odk lom, maar lom weg te trekken tot eeuwige venwoesittog. EJn hoev'elen ileSIden elkander tot 'va^sie rust op gemoedelijke laand'oentogen zonder 'grond en buiten 'Chrisbus. Welk een voorrecht als 'we verwaardilgd miogen wonden om van aHe idToggronden 'afgesboten, door de 'bea.rlbeidam!g des Heiligen Geesibes 'ails een verionen aondaar igelieild te wonden tot de eeuwige behoudenis, iddie to 'Ohrisitius Jeenis is. Wel kan de weg tussen ide opzoekende lieifki'e Gods en onze doodsstaat ta Adam, waairto Hij ons vtodt en levend miaaJkit, en het komen tot Jezus, voor lons lang schijnen; toöh zoi, hoe zwaar de ivijand 'hen zowel 'inrierOijk oflis uiteirilij'lc moge ibekampen, niet één van dezailken op die weg bezwijken. Hij roept dat amedhtige voUk tioe: „Hebt goede moied. Ik - heb de wereld overwonnen".

Wat ifcurmen ze vnezeL L.1€ - de - vouw van Doth wed tiiit Sodom uitgeleid te zJjin, maar nooit to hie* Zoar ider belhoudenüs te zuillen laantoomen. Het zal imeevallen! Want Hij, Die roept, iis ook Die ae gevonden heeft en ze lOok brengt aan Zijn voeten, en hen look 'aJUen een mleuwe naam 2Ja)l dioen dragen.

Dat 'dat 'volk idian 'hope! „Hij, 'Die u roept, is getrouw; Die het ook doen izal". En Hij geve Zijn voOk, 'dat tdt Hem geledd mociht worden, veel luiit Zijn iamibteOijke bediientoig ibediiend 'te moigen wonden, en igedurig te mogen ervaren, dat Zijn Naam 'is Jeiaus, d.i. Zaligm'aiker. Om 'te getuigen: „Wij helbben igevonölen de 'Messias, di. dfe 'Ohristus". En 'om to een gediurige afhankelij'khtefld telaens weer tot Jezus te wonden geleid.

Rotterdam-W

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 1963

De Saambinder | 4 Pagina's

Het heilrijk geleid te worden tot Jezus  V

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 1963

De Saambinder | 4 Pagina's