Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NIGERIA Land van de ontmoeting 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NIGERIA Land van de ontmoeting 6

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook is de boqdschap van het kruis van Christus in Nigeria gebracht. De eerste boodschappers van het Evangdie zijn waarschijnlijk reeds hed vroeg in de 'gëschiedeiiis van het Christendom in Nig'érïa"'g: èw^eest. Zoals Ethiopië voor het Christendom gewonnen werd, doordat vanuit Noord-Afrika het Evangdie daar gepredikt werd, zo zal ook zeker in Nigeria het , , gerucht" van het Evangdie vernomen zijn. Wij moeten nimmer vergeten, dat de Noord-Afrikaanse kerk met een gewddig missionair dan bezidd was. Er is een machtige invloed van uitgegaan. Het is zeer te betreuren, dat hdaas de kerk aldaar door de mono-physietische dwaling zo zeer is aangetast. Deze dwaling is een voortzetting, zij het in een gewijzigde vorm van de opvattingen van Eutychus, die de naturen van Christus zo vermengde, ' dat er slechts van één natuur sprake kon zijn. Deze dwaling is op het concilie van Chalcedon veroordedd in 451. De kerken in Noord-Afrika zijn toen door dit mono-physietisme (de één-natuur-beschouwing) sterk aangetast. Ook de kerken, 'die vanuit Noord-Afrika ontstaan waren, zoals de kerk van Ethiopië. De kerk is na door deze dwaling aangdast te zijn in een droeve, onvruchtbare toestand geraakt, zoals in Ethiopië duidelijk is waar te nemen.

Van de invloeden, die de oude christdijke kerk heeft uitgeoefend, is behalve dan in Ethiopië, weinig meer aanwijsbaar.

Pas in de nieuwe tijd is opnieuw getracht om het christendom in Nigeria bekend te' doen worden. De nieuwe tijd vangt dan voor ons aan bij de afsluiting van de Midddeeuwen. Toen zijn de grote reizen gdiouden, die_^ tot de ontdekking van nieuwe werdddden hebben geleid. In deze reizen hebben de Portugezen een grote rol gespedd. Hendrik de Zeevaarder, de Portugese prins, die de stoutmoedige reizen van de Portugese zeelieden zo sterk heeft aangemoedigd, hidp de Portugezen om steeds vérder langs de kust van Afrika naar het zuiden te varen. Het moet tot eer van deze zeevaarders gezegd worden, dat behalve hun ijver om te ontdekken, zij ook een werkdijke bdangstdling hadden in het heU van het volk van Afrika.

Diego Gomez, die de Gambia rivier heeft ontdekt, verhaalt hoe hij met de koning van dat land sprak over het christelijk geloof. Dit gesprek had op, deze koning zulk een invloed, dat hij dé Mohammedaanse priesters opdracht gaf om binnen drie dagen zijn land te verlaten.

In 1472 hebben Portugese schepen de Baai van Benin bereikt. In deze baai monden de vde rivieren uit, waarin de grote rivier de Niger zich in het Ddta-gebied van Zuid-Nigeria heeft gesplitst. Hier in deze baai vonden de Portugezen veilige havens voor hun schepen. Aan deze baai ligt nu de grote stad Lagos, die als hoofdstad van de Federatie van Nigeria fungeert. Hier vestigden de Portugezen hun handds-factorijen en ontstond een bdangrijke handd in ivoor en peper. Hier ook landden de eerste Portugese zenddingen, die het christendom gingen prediken. Het schijnt dat de poging om de christelijke rdigie ingang te doen vinden aanvankdijk niet zonder succes bleef. De geschiedenis vermeldt, dat Johan Alfonso d'Avéiro één „factorij" bouwde in Ugwatto, de rivier-haven van Benin. In deze vestiging schijnt zelfs een duizendtal „bekeerlingen" geweest te zijn, omdat de koning had aangeboden om zijn volk te verplichten de nieuwe religie aan te nemen in ruil voor een Portugese vrouw. Een zelfde geschiedenis is bekend over de koning van Warri. Toen de Potugese zendelingen hem voorhielden, dat men slechts één vrouw mocht hebben, wilde hij ook aan deze verplichting voldoen, op voorwaarde, dat het dan een blanke vrouw moest zijn. De geschiedenis vermddt niet, wat op deze vdorstdlen geantwoord werd. Okok hierin is weer een voorbedd met welke wonderlijke voorstelHngen zij, die in Afrika werken, te doen hebben. Want deze zelfde ideëen leven ook nu nog. Toch is van deze pogingen geen blijvende vrucht waarneembaar. Dezdfde moeite, waarmee ook later de zending in Nigeria te kampen gehad heeft en nog te kampen hedt, is oorzaak geweest, dat deze Portugese pogingen gdaald hebben, namdijk: de malaria. Deze tropische ziekte heeft duizenden blanken het leven gekost en hedt ook het zendingswerk dikwijls grote zorgen gegeven, zoals we nog later hopen te zien.

De Portugezen zijn tot circa 1650 de voornaamste buitenlandse macht geweest, die in Nigeria aanwezig was. Toen Spanje en het daaraan verbonden Portugal ophielden wereldmacht te zijn, is ook de handhaving van de vestiging in Ugwatto aan een eind gekomen. De aanvankelijke kerstening van de negers is door de dood van hen, die daar werkten, ook op niets uitgelopen. Zolang er geen kinine bekend was, was het onmogelijk voor blanken om in deze tropische moerassige streken te werken.

Er is echter een andere zaak, waarop de aandacht moet gevestigd. Een zeer droeve. Vanaf de 16e tot aan de 19e eeuw hebben de handel-drijvende naties van Europa dedgenomen aan de vreselijke slavenhandd. De kust van Nigeria stond bekend als de slaven-kust (Slave-Coast). Van deze handd hedt het volk op onvoorstelbare wijze gdeden. De Arabieren hadden reeds lang in Oost-Afrika deze droeve .handel bedreven. Duizenden negers waren door de Arabieren uit hun dorpen geroofd en naar Arabië verkocht. Het eiland Zanzibar met de haven Dar-es-Salaam heeft dienaangaande een kwade naam gehad. Tot op heden is aan deze Arabische mensenhandd nog geen eind gekomen. De revolutie van de bewoners van het nu pas onafhankdijke Zanzibar tegen de Arabische sjeik, die de vorst van Zanzibar was, met de moord op . duizenden Arabieren, die met echt Afrikaanse woestheid en wreedhdd bedreven werd, wordt tegen de achtergrond van dit verleden wd duiddijk. Maar, hdaas het waren niet alleen Mohammedaanse Arabieren, die zich aan dezegruwel-praktijken schuldig maakten.

Rotterdam-C

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1964

De Saambinder | 4 Pagina's

NIGERIA Land van de ontmoeting 6

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1964

De Saambinder | 4 Pagina's