Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geestelijke loopbaan 1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geestelijke loopbaan 1

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom dan ook alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen alle last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is. Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand van de troon Gods. Hebreen 12 : 1 en 2.

De apostel gebruikt in het eerste vers van ons teksthoofdstuk het redegevende woord „daarom". Daarom dan ook alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, enz.

In het elfde hoofdstuk sprak hij namelijk van die wolk der getuigen. Het is een lange rij van geloofshelden, die de apostel opsomt. Deze wolk der getuigen hebben allen de geestelijke loopbaan gelopen en zij hebben de kroon ontvangen. Zij allen hebben dezelfde strijd moeten strijden, dezelfde verdrukkingen moeten lijden en dezelfde woestijnreis moeten maken.

Het leven van een christen wordt hier dus voorgesteld als een lopen in de loopbaan. Het is een geliefkoosd beeld, dat de apostel Paulus meerdere malen gebruikt In 1 Cor. 9 : 24 lezen we: , , Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat één de prijs ontvangt? Loopt alzo dat gij die moogt verkrijgen". Tot Timotheüs zegt de apostel: „Strijd de goede strijd des geloofs, grijp naeir het eeuwige leven". Van zichzelf zegt hij: , , Ik heb de loop geëindigd".

Het beeld, dat de apostel gebruikt, is ontleend aan de wedstrijden die de Grieken op bepaalde tijden hielden. Grote massa's mensen kwamen dan naar de lopers kijken die , , alle last aflegden" d.w.z. ze waren zo sober mogelijk gekleed. Ook werden er worstel wedstrijden gehouden, die eveneens een groot aantal toeschouwers trokken. De lopers, kamp- en vuistvechters onthielden zich in alles, zij matigden zich in spijs, drank, slaap en andere dingen, die hen traag of onnut zouden kunnen maken in de strijd. De overwinnaar werd gekroond met een kroon van laurieren, olijftakken, eikebladeren en dergelijke, of ten hoogste van zilver of goud. Maar Paulus noemt dit een verderfelijke kroon. Deze mensen spanden zich tot het uiterste in om zulk een vergankelijke kroon te bemachtigen. Hoeveel te meer moet dan de geestelijke worstelaar zich inspannen om straks de onverderfelijke kroon te ontvangen. De naam van de lichamelijke loper werd door dichters bezongen, zijn roem werd alom verbreid. Maar voor dergelijke athleten geldt: opgaan, blinken en verzinken. Hoe anders is dat met de geestelijke strijder.

Die geestelijke loopbaan wordt de geestelijke loper voorgesteld. Neen, de christen kiest niet zijn eigen weg, de Heere bakent het pad voor hem uit, die weg is bepaald. Elk mens heeft een weg die hem recht schijnt, maar het laatste van die zijn wegen des doods. In ons bondshoofd Adam zijn we onze eigen weg gegaan, het is een weg des doods. Hier spreekt de apostel tot geroepenen en getrokkenen. Het was genade die hen bracht in de geestelijke loopbaan. Aan de geestelijke loop is veel strijd verbonden, daarom zeiden oude christenen tegen jonge christenen: Welkom in de strijd. We.zouden ook kunnen zeggen: Welkom in het worstelperk, want het is een worsteling op leven en dood.

Bij alle goddeloze en heidense spelen behoren spelregels, zo ook in de geestelijke loopbaan. De Heere Zelf gaf de regels aan in Zijn onfeilbaar Woord, en alleen de wettige strijder ontvangt de prijs. Het gaat er dus om te lopen zoals door God is voorgesteld. Waar moet de loper vooral op letten? Wat moet hem altijd voor ogen staan? De apostel geeft ons het antwoord met de volgende woorden: , , Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus". De loper mag en moet ook zien op „de wolk der getuigen". Deze geloofshelden hebben in het geloof, de hoop en de liefde volhard. Alle geestelijke strijders hebben dat geloof na te volgen, aanschouwend de uitkomst hunner wandeling, J

De bevinding' der bijbelheiligen is opgetekend ter toetsing voor Gods volk. Soms denkt de vermoeide strijder dat niemand zulk een weg heeft als hij. Dan klagen de moede lopers: , , Mijn weg is voor de Heere verborgen en mijn recht gaat aan mijn God voorbij". Zulke zielen worden vermaand te zien op „de wolk der getuigen", die in het geloof gestorven zijn. Ook zij waren wel eens strijdensmoe, ook zij wisten wel eens niet wat ze er van moesten denken.

Denk voorts aan de beproevingen, verzoekingen en het lijden van deze bijbelheiligen. Er zijn voorbeelden te over. Asaf klaagt: „Hoe zou God het weten, en zou er wetenschap zijn bij de Allerhoogste? " Job zegt: „Ik ben de draken een broeder geworden, en een metgezel der jonge struisen". David weent: „Mijn tranen zijn mij tot spijze dag en nacht, omdat zij de ganse dag zeggen: Waar is uw God? ' Heman roept: „O Heere, God mijns heils! Bij dag, bij nacht roep ik voor U: Laat mijn gebed voor uw aanschijn komen, neig Uw oor tot mijn geschrei". Heman was der tegenheden zat en zijn leven raakte tot aan het graf. Deze godzalige man dacht dat hij de eindstreep niet zou halen, hij vreesde met David nog één der dagen in Sauls hand om te komen. „Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen alle last, en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is". De apostel wil zeggen: Let op de wolk der getuigen, let op die galerij van geloofshelden. Volg hun geloof, hun hoop, hun liefde en volharding na. Volg niet hun zonden, hun zwakheden en hun feilen na, want deze staan niet opgetekend ter navolging, maar ter waarschuwing.

Sommige mensen lopen zelfs heel hard en ontvangen ' toch de prijs niet. Dat zijn mensen, die lopen in eigen kracht. Van dezen zegt Jesaja: „De jongen zullen moede worden, en de jongelingen zullen gewisselijk vallen". Dergelijk soort mensen lopen ook wel in de aardse loopbaan, en als zij niet meelopen, dan kijken zij er naar. In de geestelijke loopbaan wint niet de sterke, maar de zwakke. De kreupelen, lammen, blinden, de verbrijzelden en nederigen ontvangen de prijs. Dat zijn zielen die de Heere verwachten en die verwachting sterkt hen in de strijd.. Dezulken zullen lopen en niet moede worden, zij zullen wandelen en niet mat worden.

Als de hoop niet levendig is, zijn ze vanzelfsprekend wel moede en mat, daarom is hun gedurige ervaring dat ze in die loopbaan zonder de Heere niets kunnen doen. Hoe nu te lopen? De apostel zegt: , , Laat ons afleggen alle last en de zonde, die ons lichtelijk omringt". Een wedloper legt alles af wat hem zou kunnen hinderen in het lopen. Een last is iets wat neerdrukt. De Hebreen leden onder de last der vervolging. Gods kind kan lijden onder de last van het kruis, dat hem is opgelegd. Er zou van die kruisen veel te zeggen zijn; een elk voelt het zijne. Het zou echter jammer zijn als we alleen ons eigen kruis zouden zien, en geen oog zouden hebben voor het kruis van die grote Ander. De zorg om het aardse bestaan kan een last zijn; er kan bekommernis in het hart zijn, zodat de ziel als gebogen over de aarde gaat Er kan geestelijke traagheid zijn, lauwheid en biddeloosheid, die de ziel als een last gevoelt. Och, zegt zulk een ziel, kon ik nog eens innig klagen, en mijn nood aan Jezus dragen. Het kan ook zijn dat de ziel doet aan zelfbeklag. Dit gaat veelal gepaard met opstand in het hart. Dan is het kruis van een ander in hun ogen veel lichter en hun pad is lang niet zo met doornen omtuind. Gelukkig als de ogen open gaan en de loper dit alles werkelijk als een last voelt.

Zeist

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1965

De Saambinder | 4 Pagina's

De geestelijke loopbaan 1

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1965

De Saambinder | 4 Pagina's