Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het sabbattisme

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het sabbattisme

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ons berdkte een brirf van D. te B., waarin gevraagd wordt eens iets te schrijven over de Sabbattisten. D. was nl. in aanraking gekomen met een predikant van deze stroming. Welnu, de Sabbattisten zijn christenen, die bezwaar maken tegen de zondag, de eerste dag der week, als rustdag. Zij gdoven, dat ook de Nieuw-Testamentische gelovigen, evenals de Israëlieten onder het Oude Testament, op die zevende dag van de week sabbat of rustdag moeten houden.

Reeds in Luthers tijd traden er Sabbattisten op in Bohemen, Moravië en Hongarije. Vooral in Engdand kwam dit Sabbattisme echter voor. Op de grens tussen de 18e en de 19e eeuw verzamdde zich om de dweepster Johanna Southcote een kring van mensen, die zich Nieuwe Israëliden noemden. Zij gdoofden, dat Christus nog gedvirende hun leven op aarde zou wederkomen en achtten zich verplicht de Joodse wd en de Joodse sabbat te onderhouden. Ook onder de Baptisten is een groep, diehd Sabbattisme aanhangt. Hd zijn de Zevendedags-Baptisten. Ook zijn er de Zevendedags-Adventisten, die tegenwoordig grote propaganda maken en een geweldige aktivitdt ontwÜükelen.

De protestanten hebben zich volgens hen nid gebed van roomse smetten gezuiverd en wijken in de viering van de rustdag op een hddense dag (de zondag) op een zeer bdangrijk punt van Cïrods Woord af.

De bdangstdlende lezer kan verder over deze Zevendedags-Adventisten uitvoerig ingelicht worden in het boek, dat van mijn hand is verschenen onder de titd: „Sekten en stromingen in deze tijd". De Sabbattisten menen, dat hd 4e gebod naar de letter moet worden gehandhaafd, en dat dus de rustdag op de zevende dag, op de zaterdag, gevierd moet worden. De Nieuw-Testamentische gemeente hedt echter vanmeetaf aan de eerste dag, de zondag, als rustdag gevierd. Wij noemen daartoe enkde gegevens uit hd Nieuwe Testament Op de dag der opstanding van Christus, de zondag dus, de eerste dag der week, zijn de disdpden 's avonds vergaderd, en dan staat de opgestane Levensvorst plotsding in hun midden en spreekt: „Vrede zij ulieden".

Een week later herhaalt zich hetzdfde en dan is ook Thomas in hun midden. Hier hebben we dus al hd prUle begin van de zondagsviering.

In Hand. 20 : 7 lezen we: „En op de eerste dag der week, als de discipden bijeengekomen waren om brood te breken, handdde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen". Paulus hedt daar dus de zondag, de eerste dag der week afgewacht, om afschdd te nemen van de gemeente, want dan was hed de gemeente blijkbaar bij dkaar. Verder schrijft Paulus in 1 Kor. 16 : 2: „Op dke eerste dag der week legge een iegdijk vön u ids bij zichzelf weg, vergaderende een schat, naardat hij wdvaren verkregen heeft, opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik zal gekomen zijn". Paulus schrtjft er hier over aan de gemeente van Korinthe, dat er kollekte gehouden moet worden voor de verarmde gemeente van Jeruzalem. En nu moeten de leden van de Korinthische gemeente op iedere eerste dag der week, dus iedere zondag, wat apart leggen voor de gemeente van Jeruzalem, daar ze immers gewend waren om op die dag hun gaven voor armen en kerk te offeren.

Hier blijkt dus opnieuw, dat men op die eerste dag als gemeente bij dkaar kwam. Ook Johannes spreekt er in de Openbaring van, dat hij op „de dag des Heeren" (de opstandingsdag van Christus) in de geest was. Uit deze gegevens kan dus blijken, \dat de Nieuw-Testamentische gemeente van meet af aan de zondag als de opstandingsdag van Christus een zekere bijzondere betekenis heeft toegekend en dat men op die dag als gemeente samenkwam. / Ook zijn er getuigenissen buiten Gods Woord uit de oudchristdijke gemeente, waaruit onomstotelijk blijkt, dat men de zondag als rustdag vierde. Daarom moeten wij ook hd standpunt van deze Sabbattisten afwijzen.'

Gouda

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1965

De Saambinder | 4 Pagina's

Het sabbattisme

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1965

De Saambinder | 4 Pagina's