Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De profeet Zefanja 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De profeet Zefanja 8

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al zou dat volk geen aards paradijs krijgen, en in dit leven moeten strijden tegen de driehoofdige doodsvijand, de duivel, de wereld en hun eigen vlees, toch zou het voor dat volk uitlopen op een eeuwige zaligheid, waarin zij geen kwaad meer zouden zien in alle eeuwigheid. Christus, als de Held Die verlossen kon, zou niet nalaten hun de weldaad der verlossing metterdaad te schenken. In zalige gemeenschap met hun gezegende Verlosser zal hun troost niet kunnen geroofd worden. Daar zou ook de grote verdrukker, dat is de satan, zijn macht en heerschappij niet meer kunnen oefenen; als Christus de Zijnen uit het huis van die sterk gewapende heeft gehaald, laat Hij Zijn volk nooit meer onder zijn hels geweld terugvallen. Vers 16: , , Te dien dage zal tot Jeruzalem gezegd worden: Vrees niet, o Sion! laat uw handen niet slap worden". Hier wordt niet bedoeld dat Jeruzalem, dat stond als aan de vooravond van haar verwoesting door de Chaldeën, maar hier wordt bedoeld het geestelijk Jeruzalem, dat op reis zijnde volk van God naar het hemelse Jeruzalem. Het vleselijke Israël mocht wel terdege vrezen voor de oordelen Gods, zelfs al zou het in de aanstaande nood in hun vrees tot God roepen. Hier gaat het echter over het geestelijke Israël, dat ellendig en arm volk, dat de Heere Zich zou doen overblijven, en dat zou wd mede zuchten onder de oordelen, maar tot wie het Woord Gods kwam.door de profeet Zefanja, dat zij niet behoefden te vrezen.

Vrees niet, o Sion, dat is de levende kerk, in zichzelf waarddoos en onvruchtbaar, maar door de genade en inwoning Gods voortreffelijker dan alle schatten dezer aarde. Laat uw handen niet slap worden, vanwege vrees en moedeloosheid; daar is geen reden voor als de Koning Israels in het midden van u is. Jehova, de onveranderlijk getrouwe Bondsgod spreekt toch, dat u niet behoeft te vrezen.

De Heere weet, dat Zijn volk zeer spoedig vreest en veeltijds zwak is in het geloof, vooral ten tijde van zware oordelen, en daarom wil Hij de Zijnen bemoedigen door Zijn knechten de profeten. En dat geldt niet alleen dat volk van God, dat leefde ten tijde van Zefanja, maar dat geldt alle ware geestelijke kinderen van de Vader aller gelovigen, door alle tijden heen.

In zware tijden van oorlogen en geruchten van oorlogen laat dat volk wel eens de moed zakken en de handen slap hangen. Dan vergeten zij wd eens wie de Heere altijd geweest is en altijd wezen zal. Hoe lieflijk kunnen dan de bovenstaande woorden tot hun ziel spreken. Hoe kan de zid daardoor gesterkt worden in het geloof, en vertrouwen op de Naam des Heeren. Dan mogen zij weer moed scheppen, dat de Heere van hun nood en zorgen af weet en dat Hij bereid is te verlossen, en dat Hij ook daartoe het recht en de macht heeft, omdat de Vader aller genade de bewaring en bescherming der uitverkorenen Gods gelegd heeft in de hand Desgenen, Die zij kennen en liefhebben als hun lieve Zaligmaker. Vers 17: , , De Heer e^ uw God, is in het midden van u, een Held, Die verlossen zal. Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, Hij zal zwijgen in Zijn  liefde. Hijzal Zich over u verheugen met gejuich".

Als de Heere in het midden van Zijn volk is, heerst er liefde en vrede onder elkander en geen twist en tweedracht. Dan is Hij bij Zijn volk, en Hij is hun God, niet alleen door schepping, maar ook door herschepping. Hij is dan in hun midden, om hen te bewaren en te beschermen met Zijn almachtige kracht en genade, ondanks hun schuld en zonde. Hij is dan in het midden van Zijn volk met voorkomende, bijblijvende en achtervolgende genade Naar Zijn Godheid, majesteit, genade en Geest wijkt Hij Zelf nimmermeer van Zijn volk, maar het is bovendien onuitsprekliijk groot, als Gods volk de wezenlijke tegenwoordigheid des Heeren in hun midden mag gewaar worden.

Als Hij in hun midden is met Zijn Woord en Geest en in Zijn lieve gunst, dan ligt de mens met al het zijne er buiten en wordt alleen gehoopt op de gunst van God in het aanzien van de offerande des Zoons, want dan is Hij de Held, Die verlossen zal.

Christus is een Held, Die de satan heeft overwonnen, en uit kracht daarvan ook de Zijnen verlossen kan en zal. Hij zal over Zijn bruid vrolijk zijn met blijdschap, die Hij met dure prijs Zich verkregen heeft. Hij zal zwijgen in Zijn lidde, geen enkd verwijt zal Hij haar meer doen over haar verleden, zo vol van liefddoosheid. Hij zal zwijgen als iemand, die geen woorden vinden kan om zijn liefde uit te drukken. Hij zal Zich over u verheugen met gejuich.

Zijn verlustiging zal dus zijn in 71i]ix van eeuwigheid beminde bruid, Jes. 62 : 5: „Want gehjk een jongding een jonkvrouw trouwt en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn". Christus ziet in haar Zijn eigen werk en beeld, ondanks dat zij over zichzdf vaak bedroefd is bij het gevod van haar vele zwakheden en gebreken. Toch zijn er ook wd eens tijden dat de.bruid vroüjk is over haar^Bruidegom, zelfs wd met gejuich. En al is die geestdijke blijdschap der bruidsgemeente nog maar zeer ten dele, hiernamaals zal zij eeuwig vrolijk zijn over Hem en Hem toejuichen. Welk een uitnemend rijkebdoftevangenadigetegenwoordigheid moest Zefanja dat ellendig en arm volk, dat overblijfsd naar de verkiezing der genade voorhouden, opdat zij bij de verwoesting van Jeruzalem een houvast mochten hebben, opdat zij niet al te zeer door moeddoosheid zouden bevangen worden.

Werkendam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1965

De Saambinder | 4 Pagina's

De profeet Zefanja 8

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1965

De Saambinder | 4 Pagina's