Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In memoriam Ds. J. R. VAN OORDT 1859-1942 (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In memoriam Ds. J. R. VAN OORDT 1859-1942 (6)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoals wij reeds hebben opgemerkt, behoorde Ds. van Oordt bij de Kruisgemeenten. Na het jaar 1869 hadden zich andere gemeenten bij Lisse en Tricht gevoegd. Ook Waren er gemeenten die zich Kruisgemeente noemden, maar niet waren aangesloten bij de Kruiskerken. Om maar een gemeente te noemen, de Kruisgemeente te Enkhuizen had een zelfstandig bestaan. Het was in het jaar 1931 dat de meerderheid van de gemeente zich heeft aangesloten bij de Geref. Gemeenten. Een gedeelte bleef toen als Gemeente onder het Kruis voortbestaan, en is nu aangesloten bij de Oud Gereformeerden. In het begin van 1900 werden de Kruiskerken gediend door de leraren C. Pieneman, A. Janse, H. Roelofsen, J. Overduin, J.R. v. Oordt, en in 1905 werden oefenaar G.H. Kersten en oefenaar D. C. Overduin als predikanten in het ambt bevestigd.

In die tijd kwam er ook een toenadering met de gemeenten van Ds. Ledeboer. De gemeenten die door Ds. Ledeboers arbeid tot openbaring gekomen waren, leefden eerst geheel naast de Kruiskerken. Ds. G. H. Kersten geeft in zijn „Kort historisch overzicht" een verslag van de toenadering van deze gemeenten. Doordat Jan Vader (geb. 1820, overl. 1901) te Meliskerke een gemeente gesticht had, en zich aangesloten heeft bij de Kruiskerken, kwamen de leraren van de Kruisgemeenten in kennis met de Ledeboerianen. Oefenaar Jan Vader had reeds geoefend onder Ds. v. Dijke en Ds. Janse. Dus behoorde hij eerst bij de Ledeboerianen. Gevolg? Er kwam meer bekendheid. Ds. Pieneman werd verzocht te Benthuizen te preken, en Ds. Roelofsen en Ds. v. Oordt dienden ook de gemeenten van Ledeboer. Reeds onder de beminde Ds. Janse ordende Laurens Boone te Borssele. Deze was krachtdadig tot God bekeerd, en had de roeping van Gods wege ontvangen om te prediken. Hij werd eerst oefenaar te Borssele van 1889-1890 en daarna van 1890 tot 1899 oefenaar te Krabbendijke. In het jaar 1899 werd hij te Terneuzen beroepen, waar hij met zegen mocht arbeiden, en kreeg toen ook uitnodigingen "om voor de Kruisgemeenten te preken. Ook was een bekende onder de Ledeboerianen Ds. N. H. Beversluis. In het jaar 1892 was hij benoemd tot lerend ouderling, en was woonachtig te Middelburg. Op de algemene vergadering der Ledeboeriaanse gemeenten te Krabbendijke is hij in 1898 beroepbaar gesteld. Maar hij vertrok in 1900 naar Moerkapelle en nam een beroep aan naar de zelfstandige Gereformeerde Gemeente te Rotterdam. In 1903 sloot Ds. Beversluis zich met zijn gemeente weer aan bij de Ledeboeriaanse gemeenten. In die dagen van meer eenheid van de Kruiskerken en de Ledeboeriaanse gemeenten kreeg onze vriend Ds. v. Oordt een beroep van de gemeente Terneuzen. Deze gemeente had zich in 1895 aangesloten bij de Ledeboeriaanse gemeenten, had eerst als predikant gehad van 1889-1894 Ds. G. Maliepaard, en daarna Ds. L. Boone van 1899-1904.

Na veel strijd nam Ds. van Oordt het beroep aan naar Terneuzen, en werd bevestigd als herder en leraar door Ds. L. Boone. Niet lang daarna nam ook Ds. Roelofsen een beroep aan naar Goes, en ging dus ook over naar de Ledeboerianen.

Het was voor de groeiende gemeente Charlois heel wat toen hun geliefde leraar bekend maakte het beroep naar Terneuzen niet meer te kunnen weigeren. Hij werd er voor ingewonnen, hij moest het aanvaarden. Reeds tweemaal had hij een beroep ontvangen uit Terneuzen, en steeds had hij bedankt. Maar de laatste roepstem moest hij opvolgen. Hij wist reeds voordat hij voor de derde maal beroepen was, dat hij naar Terneuzen moest gaan. Hij stond op tweetal te Terneuzen, en kreeg toen deze woorden: , , Het lot wordt in de schoot geworpen", en hij kreeg te zien en te geloven dat hij onvoorwaardelijk naar Terneuzen moest. De Heere maakte hem los van zijn geliefde gemeente Charlois.

Maar nu was hij niet meer bij de Kruiskerken, nu was hij leraar van één der gemeenten van de Ledeboerianen. Doch dit was ook in de voorzienigheid des Heeren, wat wij in een volgend artikel zullen nagaan.

Sioux Center

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1966

De Saambinder | 4 Pagina's

In memoriam Ds. J. R. VAN OORDT 1859-1942 (6)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1966

De Saambinder | 4 Pagina's