Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderwijs

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN SCHOOL....! WAT DAN?

Het zal de lezers en lezeressen bekend zijn, dat zich in ons onderwijsbestel ingrijpende wijzigingen gaan voltrekken door de invoering van de zg. mammoetwet. Misschien mogen we als Scholenbond hiervoor wel de aandacht vragen van de ouders, wier kinderen thans in de vijfde en zesde klas van de lagere school zitten. Zij komen voor de belangrijke vraag te staan: , , Mijn kind van school wat dan? "

Deze vraag gaat temeer klemmen, omdat de leerplicht binnen afzienbare tijd verlengd zal worden tot en met het 15e jaar. In normale gevallen zal, waarschijnlijk met ingang van 1 augustus 1968, uw kind na de lagere school nog 3 jaren dagonderwijs moeten volgen.

Bij de keuze van de school, die de kinderen na de lagere school minstens nog 3 jaren zal hebben op te voeden en te onderwijzen, moet met de uiterste voorzichtigheid te werk worden gegaan. Wie bij deze keuze alleen rekening houdt met de vraag, welke school het dichtst bij de ouderlijke woning ligt, of met de vraag naar een goede positie in de maatschappij, naar een school van , , standing", naar een mogelijkheid om zo hoog mogelijk de maatschappelijke ladder te beklimmen, stelt zijn kind bloot aan de verwording, die ook op de scholen schrikbarende afmetingen gaat aannemen.

In het verleden heeft Ds; G. H. Kersten met het oog op gevaren, die toen dreigden, voor onze kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar het uiterste gedaan om eigen lagere scholen te stichten. Langzaam gingen de ogen ook open voor de noodzaak van eigen kleuterscholen en eigen mulo-scholen. Helaas is het aantal van deze laatste scholen onder ons beperkt gebleven.

Nu komen wij te staan voor de vraag: waarheen gaan onze kinderen, die de lagere school verlaten en die tot en met het 15e jaar leerplichtig zijn. De periode tussen 12 en 15 jaar zijn juist de jaren, die Luther zag als crisisjaren, waarin het er, naar de mens gesproken, op of onder gaat.

Bij de vraag: waarheen met onze kinderen? dienen wij goed voor ogen te houden, dat alle schooltypen, óók de technische school, óók de huishoudschool, één jaar algemeen voortgezet onderwijs moeten geven: dus nog geen vak- of beroepsonderwijs.

Wanneer u binnen een sector, die voor 12-jarigen te bereiken is, een eigen mulo-school heeft, moeten wij aanraden: stuurt uw kinderen naar de eerste klas van deze school.

In dit verband willen wij iets zeggen van dat eerste leerjaar voor voortgezet onderwijs, zoals we dat krijgen aan alle scholen, die volgen op de lagere school. Dit onderwijs krijgt onder de nieuwe wet een bijzonder karakter. Dat blijkt uit de naam voor dit eerste leerjaar: „brugklas".

Begonnen wordt met eenvoudige leerstof, gelijk voor alle leerlingen. Nauwlettend wordt acht gegeven op de wijze van verwerking van die leerstof en op het tempo, waarin dit geschiedt. Dit geschiedt vooral tijdens de zg. studieuren. Na enkele maanden zijn er reeds gegevens over de leerlingen. In overleg met de ouders, die nauw hierbij betrokken worden, komt dan een splitsing naar begaafdheid, naar ijver, naar belangstelling, naar tempo.

Hoe groter het aantal leerlingen der eerste klas, hoe gemakkelijker en beter deze splitsing in 2, 3 groepen verloopt. Na wederom enkele maanden worden de leerlingen nog weer eens opnieuw beoordeeld en tenslotte komt aan het einde van het brugjaar de voorlopige eindbeslissing. Al naar gelang de capaciteiten van de leerling kan men dan kiezen voor verantwoord lager technisch onderwijs, huishoudonderwijs, land- of tuinbouwonderwijs en voor de andere mogelijkheden. Eén dezer andere mogelijkheden is het verder blijven volgen van het mulo-onderwijs. De mulo, die vanaf 1 augustus 1967 mavo zal heten (middelbaar algemeen voortgezet onderwijs) biedt vele mogelijkheden.

Het oude mulo-diploma zal veranderen. Na 1 of 2 jaar kunnen de leerlingen de vakken kiezen waarvan ze houden, of die ze nodig hebben voor het beroep, dat ze straks willen kiezen.

De mavo heeft, behalve de opleiding voor het mavodiploma, dat naar gebleken is bij het oude mulo-diploma, zeer in trek is in de maatschappij, een tweede opleidingsmogelijkheid (ook weer met keuze van vakken) welke opleiding na de brugklas geen 3, maar 2 jaren in beslag neemt. Na het doorlopen van de 3-jarige mavo, krijgen deze leerlingen een diploma (certificaat), dat in de toekomst veel mogelijkheden biedt.

Deze omstandigheden dienen de ouders, wanneer er een eigen mulo (mavo) in de omgeving is, niet uit het oog te verliezen.

Zeer begaafde kinderen kunnen na het doorlopen van de mavo-brugklas worden doorgezonden naar de tweede klas van een v.w.o.-school (gymnasium, lyceum, atheneum). Vanzelfsprekend geldt ook hier, dat de schoolkeuze, ook uit een oogpunt van beginsel, verantwoord moet zijn.

Er zullen ongetwijfeld onder ons ook ouders zijn, die begaafde leerlingen op de eigen mavo-school laten en hen na het behalen van het diploma zullen zenden naar de havo-top (klassen 4 en 5 havo-school), die verbonden zal worden aan de kweekschool te Gouda. Jongens en meisjes met een diploma 4-jarige mavo ontvangen ruimschoots gelegenheid om op „De Driestar" (havotop) hun studie voort te zetten en het havo-diploma te behalen. Na het behalen van dit diploma is men niet verplicht door te gaan met de studie voor onderwijzer, want na het behalen van het havo-diploma kunnen de leerlingen óf meteen een beroep kiezen, óf naar de HTS of de Hogere Land- en Tuinbouwschool, enz., gaan. Vanzelfsprekend staat ook de studie voor onderwijzer(es) open. nadere inlichtingen worden u gaarne verstrekt door de hoofden van onze mulo-scholen en lagere scholen.

Het hoofdbestuur . Adres: P. Retiefstraat 8, Gouda.

DOGMATIEKCURSUS APELDOORN EN TE GOES

D.V. 6 april hopen we weer samen te komen in het kerkgebouw der Ger. Gem. Aanvang plm. 5 uur. Ds. H. Rijksen zal met ons gaan behandelen het onderwerp: „Verschuivingen in de theologie" (Dr. Graafland). D.V. donderdag 20 april a.s. hopen wij. met de onderwijzers samen te komen te Goes, in de Ulo-school. Aanvang 5 uur. Ook hier zal Ds. H. Rijksen spreken. Alle collega's hartelijk welkom.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 1967

De Saambinder | 4 Pagina's

Onderwijs

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 1967

De Saambinder | 4 Pagina's