Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

450 jaar Reformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

450 jaar Reformatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 31 oktober is het 450 jaar geleden, dat Luther zijn 95 stellingen aansloeg aan de deur van de slotkapel te Wittenberg.

Deze daad heeft de stoot gegeven tot de Kerkhervorming, waardoor God zo rijke zegen heeft willen schenken. Op zichzelf was dit aanslaan van deze stellingen een akademische daad, waarvan Luther op dat moment niet heeft kunnen voorzien, dat het zulke verstrekkende gevolgen zou hebben. Op 1 november viel namelijk de herdenkingsdatum van de inwijding van deze kapel. Om nu aan de feestelijke viering van deze herdenking luister bij te zetten hield de Universiteit van Wittenberg jaarlijks bij deze gelegenheid een openbare disputatie (twistgesprek), die eigenlijk alleen een zaak voor de geleerden was.

Nu was in 1517 Maarten Luther, die immers hoogleraar in de theologie was, aan de beurt om deze jaarlijkse disputatie te houden. En van deze gelegenheid maakte Luther nu gebruik om zijn bezwaren tegen de aflaathandel bekend te maken in brede kring. Deze aflaathandel van Johannes Tetzel, die deze in dienst van de aartsbisschop van Mainz en ten bate van de bouw van de St. Pieter te Rome uitoefende, was immers ten hemel schreiend. Als Tetzel in een plaats kwam werden de klokken geluid en de pauselijke vlag van de torens gehangen. In de kerk werd dan een groot kruis geplaatst waarvan verklaard werd, dat het dezelfde kracht had als het kruis van Christus.

Dan besteeg Tetzel de kansel en kondigde hij met grote stem het jubeljaar af. Hij predikte dan, dat nu voor de mensen de hemelpoort wijder openstond dan gewoonlijk en dat zelfs op datzelfde ogenblik overleden familieleden, die nu nog in het vagevuur waren, de hemel konden binnengaan. Dan moesten voor hen aflaatbrieven worden gekocht, die Tetzel te koop aanbood. Bekend zijn zijn woorden: „Als het geld in het kistje klinkt, zieltje in de hemel springt". Op plastische wijze schetste hij de smarten van de zielen in het vagevuur om de nog levende verwanten tot kopen te bewegen. Maar ook de levenden konden zich vrijwaren tegen de toekomende straften, indien zij aflaatbrieven kochten. Hoe zwaarder het misdrijf was, waaraan men zich had schuldig gemaakt, hoe groter de som gelds was, die men moest betalen om kwijtschelding van de straf te ontvangen. Ja, men kon zelfs een aflaat kopen voor de zonden, die men nog zou bedrijven. Tegen dit God onterende gedoe richtten zich nu de stellingen van Luther.

Hij begint zijn stellingen met de aanhef: „Uit liefde en ijver om de waarheid aan het licht te brengen, zal het hiervolgende in een disputatie (twistgesprek) worden verdedigd te Wittenberg onder leiding van de eerwaarde vader Martinus Luther, meester in de vrije kunsten, doctor en gewoon hoogleraar in de heilige theologie. Daarom verzoekt hij, dat degenen, die niet tegenwoordig kunnen zijn om mondeling daarover te spreken met ons, dit in afwezigheid per brief mogen doen. In naam van onze Heere Jezus Christus. Amen".

Over het op gerichte kruis in de kerken, waar Tetzel kwam, met het pauselijke wapen erop, schrijft hij in stelling 79: , , Te zeggen, , dat het opgerichte kruis, prijkend met de pauselijke wapens, in kracht gelijk is aan het kruis van Christus, is godslastering". Al heel spoedig werden de stellingen van Luther, die in het Latijn waren neergeschreven, vertaald in het Duits en door geheel Duitsland verspreid en gelezen. Velen werden er door gegrepen en hun ogen werden er door geopend, niet alleen voor de vele misstanden in de roomse kerk, maar ook voor de dwaalleer, waarmee de zielen werden verleid.

Luther had in zijn eigen leven bij het licht van Woord en Geest geleerd, dat de mens alleen zalig wordt uit genade, door het geloof in Jezus Christus in de weg van waarachtige bekering.

Zo hebben deze stellingen van Luther de stoot mogen geven tot de Reformatie der kerk, nu 450 jaar geleden. Het beginsel van deze Reformatie kan men samenvatten in de woorden: Sola Scriptura, alléén de Schrift. Weliswaar spreekt men dikwijls van twee beginselen, het zogenaamde formele principe, namelijk de uitsluitende heerschappij van Gods Woord en het zogenaamde materiële principe, namelijk de rechtvaardiging van de zondaar door het geloof alleen, maar dit kan alles onder één noemer worden gebracht, namelijk de Schrift alleen en de Schrift geheel. Met andere woorden: de Reformatie stelde heel het leven voor Gods aangezicht, coram Deo en wil dat hele leven doen hangen en kleven, zoals Calvijn zegt, aan Zijn Woord of aan Zijn mond. Wat dat ons ook in deze tijd te zeggen heeft, hopen wij een volgende keer te bezien.

Gouda

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1967

De Saambinder | 4 Pagina's

450 jaar Reformatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1967

De Saambinder | 4 Pagina's