Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De profeet Daniel 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De profeet Daniel 22

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het pausdom is dat wereldrijk geheel anders dan de voorgaande wereldrijken, want het oude Romeinse wereldrijk verschilde van die, vorige wereldrijken alleen in ruwheid en niet door samenstelling. Maar het zo geduchte Nieuw-Romeinse wereldrijk, met, een man aan het hoofd te weten de paus van Rome, heeft geen geharnaste krijgsknechten met wapens en adelaren, maar weerloze zendboden met boeken en rozekransen en aflaten om de wereld te veroveren. Die kleine hoorn was de pauselijke staat, door de vestiging waarvan de Griekse Longobardische en Frankische heerschappijen in Italië zijn teniet gedaan (Da Costa). Daniël zag dat, vol ontzetting, totdat er tronen gezet werden en de Oude van dagen Zich zette. Wiens kleed wit was als de sneeuw en het haar Zijns hoofds als zuivere wol. Zijn troon was vuurvonken, diens raderenden brandend vuur. Een vurige rivier vloeide en ging van voor hem uit, duizendmaal duizenden dienden Hem en tienduizendmaal tienduizenden stonden voor Hem, het gericht zette zich en de boeken werden geopend.

Toen die kleine hoorn zijn lasteringen uitgebraakt had, was de tijd gekomen dat God gericht ging houden over de tyrannen, en Zijn troon oprichtte boven alle anderen. De eeuwige en waarachtige God, genoemd de Oude van dagen, zette Zich. Zijn kleed was wit als de sneeuw, dat Zijn majesteit en vlekkeloze heiligheid beduidde. Het haar van Zijn hoofd als zuivere wol, voorstellende Zijn eerwaardigheid. Zijn troon was zeer geducht als vuurvonken, vreselijk voor de goddelozen, die er voor gedagvaard werden. Een vurige rivier ging van Hem uit om Zijn tegenstanders te verteren. De grootheid en gestrengheid Gods zou zich openbaren in Zijn oordeel, dat al Zijn yijanden snel zou overrompelen. Een ontelbaar aantal heilige engelen diende hem en de boeken werden geopend. Het was de eer van God, dat Hij zoveel dienaars had en dat Hij hen evenwel niet nodig had. Zij zouden evenwel Zijn dienaars zijn om Zijn recht uit te voeren.

Het proces dat gevoerd werd was rechtvaardig en onberispelijk. Gelijk in gerechtshoven de feiten te boek gesteld worden, zo zou ook in het oordeel van de grote dag het vonnis gerechtvaardigd worden uit de boeken. Het boek van Gods alwetendheid werd geopend en alle boze daden en woorden zouden openbaar worden, en al de geheime raadslagen, die tegen God en Zijn Woord geopperd waren, maakten de grond uit van het rechtvaardig, vernietigend oordeel Gods. Het boek van de consciëntie zou de veroordeelden overtuigen van "de rechtmatigheid van het vonnis.

Daniël zag toe vanwege de stem der grote woorden, verwachtende dat die niet ongestraft zouden blijven, maar een vreselijk oordeel zouden hebben. Hij zag toe, totdat het dier gedood en zijn lichaam verdaan werd en overgegeven om van het vuur verbrand te worden. Aangaande ook de overige dieren, men nam hun heerschappij weg, want verlenging van het leven was hun gegeven tot tijd en stonde. Hoewel zij reeds vroeger geslagen waren, werd toen in de persoon van de drager hunner heerschappij het vonnis voltrokken ter eeuwige verdoemenis.

Het was een gezicht, dat Daniël had van de antichrist, een mens geheel in de macht van de duivel, en ons mensen van de twintigste eeuw mochten meer opmerkzaam zijn ten aanzien van de tekenen der tijden, opdat wij nuchteren en wakende mochten zijn om niet in de strikken van de antichrist verward te raken". De toekomst des Heeren genaakt, al zullen nog vreselijke tijdelijke oordelen aan het eindoordeel voorafgaan. Daniël zag verder in de nachtgezichten, en ziet er kwam Een met de wolken des hemels, als eens mensen zoon en Hij kwam tot de Oude van dagen en zij deden Hem voor Dezelve naderen en Hem werd gegeven heerschappij en eer en het Koninkrijk, dat Hem alle volken, natiën en tongen eren zouden; Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet vergaan zal en Zijn Koninkrijk zal niet verdorven worden.

Het was in overeenstemming met de uitgebreid-profetische gezichtskring, dat Daniël de Messias niet zag als Davids Zoon, maar in hei algemeen als Mensenzoon, en niet als bloot Israëlitisch Koning, maar als de Wereldheerser. Zoals in het beeld van de antichrist de laatst voltooide gestalte opgesloten lag van de macht der zonde, zo was in de Mensenzoon de Overwinnaar van die zondemacht duidelijk getekend. Het slangenzaad en het vrouwenzaad waren beide getekend in de antichrist en de Zoon des mensen.

In de slang nam de duivel een dierengestalte aan, maar in een mensenzoon openbaarde Zich de Heere God in menselijke gestalte. Sedert de mens de slang volgde, was het dierlijke de overhand hebbende in hem. Christus moest de menselijke natuur aannemen, opdat de mens weer ophouden zou een beest voor God te zijn. Maar wie nu evenwel als een beest in de zonde wil blijven leven, die zal door de Zoon des mensen veroordeeld worden.

Toen Daniël dit schreef, werd de ware godsdienst slechts 'in één taal verkondigd, te weten in het hebreeuws. Hoe kon hij zich nu voorstellen, dat alle volken, natiën en tongen een Joodse Messias zouden huldigen? Niet een mens, maar de Heilige Geest wist dat wel en Hij zei dit door de mond van de profeet Daniël, die de wederkomst van Christus aankondigde. Christus' .wederkomst en het gericht van de Oude van dagen zouden geheel gelijktijdig zijn. De Vader zond de Zoon eerst tot in bezitneming van Zijn rijk. En na Zijn overwinning bevestigde Hij Hem plechtig in Zijn Koninkrijk, Hem bekledende met alle macht in de hemel en op de aarde. Die Hem beloofde overwinning volgde bij de wederkomst. Zo gaf de Heere het aan Daniël te kennen. Diep ontroerd over hetgeen het gezicht hem te kennen had gegeven, wendde Daniël zich tot één van de engelen, die bij die hemelse raadsvergadering aanwezig was en vroeg om verklaring van hetgeen hij gezien ha^. Hij vernam van die engel als oplossing, dat hem onder dat beeld voorgesteld was de geschiedkundige ontwikkeling van de wereldmacht tot aan de uiteindelijke vernietiging daarvan en de oprichting van het Rijk Gods in heerlijkheid.

Christus en Zijn volk zijn één, de heiligen, die met Christus medegezet zijn in de hemel, zullen ook met Christus regeren en rechten. De tronen, die Daniël zag, zijn dezelfde tronen, welke Johannes zag (Openb. 20 : 4) op welke de deelgenoten aan Christus' wederkomst zullen plaats nemen en de antichrist zullen zij oordelen met Hem, dat is: zij zullen volkomen met het Goddelijk vonnis instemmen. De engel gaf Daniël nog verder de uitleg, die hij gevraagd had en zeide: „Het vierde dier zal het vierde rijk op aarde zijn", het Romeinse namelijk, dat zal verscheiden van al die rijken en het zal de ganse aarde opeten en het zal ze vertreden en het zal ze verbrijzelen. 

Belangende nu de tien hoornen, uit dat koninkrijk zullen tien koningen opstaan en een ander zal na hen opstaan en dat zal verscheiden zijn van de vorigen en het zal drie koningen vernederen. En het zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, door welke hij zichzelf god maakt, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoten en het zal menen de tijden en de wet te veranderen. En zij zullen in zijn hand overgegeven worden tot een tijd en tijden en een gedeelte des tijds.

En wat bedoelde nu daarmee de heilige troongeest, die tot Daniël sprak om uitlegging te geven? Hij moest in de Naam des Heeren Daniël aanzeggen, dat er voor het ware volk des Heeren zware tijden zouden aanbreken vóór dat eindgericht zal gehouden worden. Daniël zou dat opschrijven, opdat alle eeuwen door het volk Gods weten zou, dat er eens een antichrist zal opstaan, die een zware vervolging tegen hen zou aanrichten, een tijd en tijden en een gedeelte des tijds, dat wil zeggen: een bepaalde, beperkte tijd in tegenstelling tegen het eeuwige oneindige rijk der heerlijkheid.

Wat de Heere over Zijn volk zal laten komen, is nauwkeurig bepaald en volgens het doel begrensd. De eigenaardige tijdsbepaling wil zeggen, dat de verdrukking van de gemeente des Heeren eerst bij verdubbeling zal stijgen en dan plotseling zal ophouden. De antichrist zal, geheel door de duivel bezeten, vreselijke lasteringen tegen God en.Zijn Gezalfde spreken. De christelijke godsdienst zal worden verafschuwd door een diep gezonken mensheid, en geheel afgeschaft worden. 

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 1970

De Saambinder | 4 Pagina's

De profeet Daniel 22

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 1970

De Saambinder | 4 Pagina's