Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GOEDE VRIJDAG

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GOEDE VRIJDAG

„Alwaar zij Hem kruisigden" Johannes 19 : 18a

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met Goede Vrijdag worden de zeven lijdensweken, voorafgaande aan Pasen, in het kerkelijk jaar afgesloten. Het is de dag waarop het heilsfeit van het sterven van de Borg en Middelaar wordt herdacht. Ook een dezer dagen zullen we, zo de Heere wil en wij leven, bij dat sterven worden bepaald. Hoe Christus is gestorven vermeldt ons bovenstaand tekstgedeelte.

Levende op de erve en onder de bediening des verbonds, staan we in figuurlijke zin, niet enkel op Goede Vrijdag, maar gedurig onder de prediking van het Evangelie des kruises aan de voeten van dat kruis. Wat een voorrecht enerzijds, maar welke verantwoordelijkheid anderzijds. Dicht bij dat kruis te staan en dan toch zover van de Gekruisigde. Zal het heil van dit heilsfeit ons deel zijn, dan moeten we door Gods werk in ons hart en leven verstaan het werk Gods buiten ons in de Gekruisigde aangebracht en volbracht. Dan zo noodzakelijk deel te hebben aan de gekruisigde Borg en Middelaar om te mogen delen in die dierbare zoen-, borg- en kruisgerechtigheid door Zijn sterven aangebracht, omdat dit ons alleen kan redden van de dood.

Zegt niet God in Zijn Woord; „Het woord des kruises is wel degenen die verloren gaan, dwaasheid, maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods". Wel dicht bij het kruis te kunnen staan en onder de prediking van de Gekruisigde, vijanden des kruises van Christus te blijven. Het is ieder zo nodig recht te verstaan dat Christus Zijn leven afgelegd heeft, gestorven is aan het kruis. In de Gekruisigde openbaart zich de wijsheid Gods, welke de weg heeft uit kunnen denken om verlorenen te zaligen, maar ook de liefde Gods, daar de Heere Zijn eniggeboren Zoon niet heeft gespaard, maar Deze heeft willen overgeven tot in de dood des kruises, opdat aan de geschonden gerechtigheid volkomen genoegdoening werd gedaan en Hij nu bevredigd, Sion door recht zal verlossen. Het kruis wijst ons op de gebroken verhouding, welke door het kruis is hersteld. Nimmer zullen we de Gekruisigde begeren, als w'e niet eerst hebben gezien dat wij onverzoend met God voortleven van nature. Als wij niet kennen en weten, dat wij de verhouding, die in de staat der rechtheid ons deel was, hebben verbroken, zullen we nooit uitzien naar de herstelling noch naar de Hersteller. Wanneer dat waarlijk beleefd wordt, dan - Wordt er met Gods kinderen van alle eeuwen en nu een uitzien, een verlangen, een begeren geboren naar verzoening en herstelling. Wanneer door het licht des Geestes bovenstaand schriftgedeelte wordt verstaan, dan wordt de zondaar op het diepst vernederd, vanwege de schrikkelijkheid zijner zonden, maar ook God op het hoogst verheerlijkt, waar eer Hij de zonde ongestraft liet blijven, Hij die aan Zijn lieve Zoon Jezus Christus met de bittere en smadelijke dood des kruises gestraft heeft.

Aan het kruis is de Borg in de ontzettende Godsverlating op een geheel enige wijze eenzaam geweest. Alleen gelaten met de zonden der Zijnen beladen onder de fiolen van Gods rechtvaardige toorn. Daar daalde Hij voor de Zijnen in de allerdiepste vernedering ter helle neder. Allen hebben we de gemeenschap Gods verloren in onze val en door onze dadelijke zonden en zijn derhalve des doods waardig. Wanneer dat werkelijkheid wordt in ons leven, dan zal bij het zien van al het ongenoegzame van onze zijde en het vruchteloze van al onze pogingen, het oog worden ontsloten voor de vrede en herstelling door het bloed des kruises. Waar in of uit de mens nooit een weg w!as om met God verzoend te worden, noch voor een zonde betaald kan worden, heeft Hij willen betalen met Zijn eigen bloed aan het kruis vergoten tot verzoening van velen. Er was niets in de mens wat Hem verplichtte, maar Hij heeft alles vrijwillig volbracht tot eer Gods en uit liefde tot Zijn verloren schapen. En dat verzoenend lijden en sterven van de Gekruisigde is door het eeuwig welbehagen Gods, nader bepaald. Al is het dat de algenoegzaamheid van Christus' sterven aan het kruis zo groot en van oneindige waarde is, dat door Zijn kruisiging wel de hele wereld zalig zou kunnen worden, de vrucht daarvan zal zich uitstrekken tot de Hem gegevenen Zijns Vaders. Heeft nu het kruis en de Gekruisigde waarde in uw leven gekregen, dan zullen ook de kruiswegen u niet vreemd zijn, want Hij zegt: „Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij". De weg van Gods kind gaat door een weg van lijden en sterven, namelijk een hartelijk leedwezen, dat ze God door hun zonden vertoornd hebben. Dat is niet een keer, maar gedurig, wanneer ze leren verliezen alles waarop ze hun hoop en verwachting bouwden. Want in onszelf is geen bestaansrecht voor God. Hoe pijnlijk maar ook hoe nodig is het dit te leren opdat de Gekruisigde een gestalte in ons, verkrijgen zou. Gelukkig die ontdekt worden, dat ze in de donkerheid der ziel, wanneer in de nachten van duisternis de zonden hen beschuldigen en het recht Gods op op hun ziel weegt, zij buiten Hem niet meer leven kunnen en verlangen om in de Gekruisigde gevonden te worden, die met de misdadigers wilde gerekend worden en voor overtreders gebeden heeft. Wanneer Hij in ons leven een gestalte verkrijgt zal door Zijn kracht onze oude mens met Hem gekruisigd, gedood en begraven worden, want Zijn dood is de grond! van het leven van Gods kinderen, maar Zijn leven wordt de dood van de boze lusten des vleses.

Deel te hebben aan de Gekruisigde en Zijn weldaden wil zeggen Zijn beeld gelijkvormig te worden, om dan enerzijds in ons bestaan onze ongerechtigheid in te leven en in een stervensweg en kruisweg eigengerechtigheid te leren verliezen, maar anderzijds de rijke vertroosting in de toepassing van Zijn kruis- en borggerechtigheid, omdat vanwege de gerechtigheid en waarheid Gods niet anders voor onze zonden kon betaald worden, dan door de dood van de Zoon van God. Lezer, wie of wat volgt u, overweeg dit in ernst het is uw levensbelang. Voor degenen, die door genade Jezus Christus en die gekruist mag volgen geldt:

Gij zult mijn kruis eindigen hier;
Want goedertieren zijt Gij gestadig; |
Het - werk Uwer handen zult Gij
Volvoeren vrij, o Heer genadig.

Meliskerke

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 1971

De Saambinder | 4 Pagina's

GOEDE VRIJDAG

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 1971

De Saambinder | 4 Pagina's