Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEVESTIGING EN INTREDE VAN Ds. H. RIJKSEN TE ZOETERMEER

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEVESTIGING EN INTREDE VAN Ds. H. RIJKSEN TE ZOETERMEER

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bevestiging

Het was woensdag 25 augustus j.l. voor de Ger. Gem. van Zoetermeer een blijda dag. Na 7 jaar werd in de vakature van Ds. L. Vogelaar voorzien door de komst van Ds. H. Rijksen uit Gouda. In de middagdienst, die plaats vond in de Ned. Herv. Morgensterkerk, werd Ds. Rijksen tot zijn dienstwerk in het zich snel uitbreidende Zoetermeer ingeleid door de konsulent Ds. F. Harinck van Den Haag-Zuid. Deze wees er in zijn inleidend woord op hoe de Heere de gemeente verblijd had met het zenden van een dienst­ knecht: "De Heere heeft grote dingen bij u gedaan, dies zijn wij verblijd".

Wat een voorrecht in vergelijking met zovele andere vakante gemeenten. De Heere deed het om Zijns grote Naams wil en omdat Hij werk heeft in Zoetermeer. De boodschap van het Evangelie is een reuk des levens ten leve, maar ook een reuk des doods ten dode. Gemeente, bidt dan de Heere of het werk van Zijn knecht niet tot uw eeuwige ondergang, maar tot uw eeuwige behoud moge zijn.

Ds. Harinck koos als tekst Lukas 1 : 76 en 77 met als thema:
"De taak van Johannes de Doper", waarbij het gaat om:
1. de verkiezing tot;
2. 'de vervulling van en
3. de zegen óp deze taak.

Hij vergeleek deze taak met die van een dienaar des Woords. Evenals Joh. de Doper verkoren werd om als wegbereider voor het aangezicht des Heeren heen te gaan, mag een geroepen dienstknecht een wegbereider zijn in de harten van verloren Adamskinderen. Door Gods Woord en Geest verwonde en verbrijzelde zondaren mag gewezen worden op het vloekdragende Lam Gods. Wie Horebs vloek met een verbrijzeld hart hoort, leert de zegen van Golgotha verstaan nl. 'kennis der zaligheid in vergeving hunner zonden'. Na het zingen van Ps. 69 : 13 las Ds. Harinck het bevestigingsformulier. Op de hem gestelde vragen antwoordde Ds. Rijksen plechtig: "Ja, ik, van ganser harte".

God heeft u geroepen tot een profeet van de Allerhoogste om zondaren te brengen tot de kennis van de zaligheid in Christus, aldus Ds. Harinck in zijn toespraak tot Ds. Rijksen. Dat uw woorden niet zullen zijn in beweeglijkheid, maar in wijsheid en kracht om vele zondaren tot Christus te mogen leiden. Daartoe is veel zelfverloochening nodig: "Hij moet wassen en u minder worden". Gemeente, u hebt gehoord wat de taak van een dienaar des Woords is. Bedenk, dat Christus zegt: "Wie hem ontvangt, ontvangt Mij en wie hem verwerpt, verwerpt Mij en Degene, Die Mij gezonden heeft".

Broeders kerkeraad, zoek samen met uw leraar het goede voor de gemeente. Staande werd Ds. Rijksen nu toegezongen Ps. 134 : 3, waarna deze dienst besloten werd met het lezen van het slotformulier, gebed en het zingen van Ps. 89 : 8.

De intrede

In een zeer druk bezochte dienst deed Ds. H. Rijksen 's avonds zijn intrede. Na votum en groet zong de gemeente uit de Morgenzang vers 5 en 6, waarna Ds. Rijksen voorlas Joh. 3 : 22-36 en voorging in gebed. Zijn tekst was uit Joh. 3 : 29 en 30, met als thema

"Het getuigenis van Johannes de Doper". Dit getuigenis werd de gemeente getoond in:
1. de levenstaak en
2. de levenskeus van een dienstknecht des Heeren.
De discipelen van Joh. de Doper kwamen zich bij hem beklagen, dat Jezus doopte in dezelfde streek waar Johannes werkzaam was en dat alle mensen nu tot Hem kwamen. In plaats van mee te klagen wees Johannes hen op zijn roeping als wegbereider: "Ik ben de Christus niet". Met blijdschap getuigde hij nu van Christus, Die hij eerst als Lam Gods en Zoon van God had aangewezen, als de Bruidegom, Die Zijn zwarte bruid, de kerk des Heeren, van eeuwigheid aanvaard had en de bruidsschat op Golgotha betalen zou met Zijn eigen hartebloed. Deze Bruidegom staat in elke Woordbediening in het midden der gemeente met Zijn aanzoek: "Laat u met God verzoenen", aldus Ds. Rijksen. Johannes echter is de vriend des Bruidegoms, die evenals in het oude Israël de taak heeft om de liefde van de bruid tot de bruidegom te doen ontvonken.

Dit is ook de eervolle, heerlijke, maar ook moeilijke taak van een dienstknecht des Heeren om vriend des Bruidegoms te mogen zijn. Het gaat niet om de vriend, maar om de Bruidegom. Daarom verblijdt Johannes zich met blijdschap om de stem des Bruidegoms. Zo ook Zijn dienstknechten als zij Zijn stem horen in het roepen van zondaren uit de diepte van hun verlorenheid tot God. Johannes jubelt zijn blijdschap tegenover zijn klagende discipelen uit: "Hij móet wassen, maar ik minder worden". Dat is niet alleen de levenskeus van Johannes, maar van alle ware dienstknechten. Deze levenskeus is 'geen menselijk produkt, maar alléén vrucht van genade. Dit getuigenis komt van boven, niet van de aarde. En Zijn getuigenis neemt niemand aan, omdat het de doodsklok luidt over ons leven nl. onze diepe val in Adam. Alleen Christus maakt plaats in harten, die dit doodsvonnis mogen aanvaarden. "Hij móet" wijst in het grieks op een Goddelijk moeten. Moge dit de vrucht zijn van de prediking in Zoetermeer voor leraar en gemeente: minder worden, niets worden voor God; zoals Calvijn zegt tot het nulpunt te worden teruggebracht, opdat Christus ons alles moge worden. Na deze ernstige en indringende prediking richtte Ds. Rijksen zich in een persoonlijk woord tot zijn bevestiger Ds. Harinck, B. en W., de aanwezige predikanten, afgevaardigden van classis, studenten van de Theol. School, afgevaardigden van de Ger. en Ned. Herv. Kerk, waarbij opgemerkt werd, dat Ds. G. Boer helaas door ziekte verhinderd was, familie en vrienden en tenslotte tot de gemeente en de kerkeraad, die hij vroeg om hun liefde en bovenal hun gebed.

Ouderling N. v. d. Kolk sprak namens kerkeraad en gemeente op gevoelvolle wijze woorden van welkom en verzocht de gemeente Ds. Rijksen toe te zingen Ps. 143 : 10 (gewijzigd). Tenslotte dankte Ds. Rijksen voor deze welgemeende woorden en besloot deze indrukwekkende, dienst met dankgebed, het laten zingen van Ps. 138 : 3 en het uitspreken van de zegen.

Z.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 1971

De Saambinder | 6 Pagina's

BEVESTIGING EN INTREDE VAN Ds. H. RIJKSEN TE ZOETERMEER

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 1971

De Saambinder | 6 Pagina's