Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onlangs werd een vraag gesteld betreffende Mattheüs 1:17. Al de geslachten dan, van Abraham tot David, zijn veertien geslachten; en van David tot de Babylonische overvoering zijn veertien geslachten; en van de Babylonische overvoering tot Christus zijn veertien geslachten. Het koningsgeslacht vanaf David tot de Babylonische wegvoering telt zeventien geslachten. In de geslachtslinie door Mattheüs gemeld worden drie koningen, te weten Ahazia, Joas en Amazia niet vermeld.

De betreffende kanttekening zegt: De evangelist heeft ook maar veertien koningen en vorsten uitgedrukt, omdat van Abraham tot David maar veertien geslachten van voorvaders zijn geweest, waarom hij enige geslachten der koningen en vorsten heeft overgeslagen. Ook is deze linie onderscheiden van die van Lukas 3. Het onderscheid bestaat niet alleen in de meerdere uitvoerigheid, maar ook hierin: Mattheüs volgt de nederdalende tot op Abraham en Lukas de opklimmende lijn tot Adam de zoon van God.

Mattheüs bewijst de Joden dat Jezus de Christus is, in betrekking tot het volk van Israaël. Lukas beschrijft dat ook de heidenen door God worden aangenomen en door Jezus behouden, dat is zalig, kunnen worden en verwijst naar Jezus' verwantschap met het menselijk geslacht. (Het zaad der vrouw). Ook valt het onderscheid op in de opsomming van verschillende namen.

Zerubbabel en Sealthiël komen bij Mattheüs in een andere reeks voor dan bij Lukas. Mattheüs noemt Jechonia de vader van Selahtiël, terwijl Lukas Neri als vader noemt. Wanneer we de kant. bij Jer. 22 : 30 en bij 1 Kron. 17—20 nagaan kan volgens v. Andel het zo zijn, dat de eigenlijke vader van Sealthiël Neri was, maar voor de wet als zoon en erfgenaam van koning Jechonia gold, misschien krachtens een huwelijk met een dochter van Assir, Jechonia's zoon. Hoewel de registers door de Evangelisten vermeld, die vroeger wat betreft de koninklijke en de priesterlijke tak in de tempel werden bijgehouden, ons voor moeilijkheden plaatst, stemmen we in met hetgeen Calvijn schrijft: Ik hoop voor mij de vermaning van Paulus indachtig te blijven en geef de voorkeur aan matiging en zedigheid boven ijdele en nietige spitsvondigheden. Wat hij ons in Tit. 3 : 9 zegt is toch bekend.

De prediking en de openbaring Gods klinkt ons tegemoet uit deze registers. Daarin is sprake van de doorgang der zonde tot alle mensen en door de zonde de dood enerzijds, maar anderzijds dat Christus de menselijke natuur heeft willen aannemen om Borg te zijn voor de Zijnen uit het ganse menselijk geslacht. De registers getuigen ervan dat Hij diep gevallenen uit Zijn geslacht heeft gezaligd. Het is de prediking van Gods eeuwig welbehagen in mensen. Die door Gods Woord en Geest met de ware droefheid leert lezen de bladzijden van zijn zonde en het schuldregister van zijn levensboek, maar zich verblijden mag dat zijn naam geschreven is in het boek des levens en des Lams is welgelukzalig.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1971

De Saambinder | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1971

De Saambinder | 4 Pagina's