Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De profeet Elia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De profeet Elia

Elia aan de beek Krith (6)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de smeltkroes der beproeving moet Gods volk gereinigd worden van alles wat van de mens is, gelijk wij daarvan lezen in Maleachi 3 : 3: En Hij 'Zal zitten, louterende, en het zilver reinigende, en Hij zal de kinderen van Levi reinigen, en Hij zal ze doorlouteren als goud en als zilver, dan zullen zij den Heere spijsoffer toebrengen in gerechtigheid. Louteren is een woord ontleend van metaalsmelters, bijv goud- en zilversmeden, die het goud en zilver werpen in een smeltkroes in het vuur, om de waarde ervan te beproeven, en van minderwaardige bestanddelen te zuiveren. Daarom wordt in de Schrift gesproken van goud en zilver, dat gelouterd is. Van Gods Woord lezen wij Ps. 119 : 40: Uw Woord is zeer gelouterd, dat is, het is volkomen zuiver, en niet vermengd met menselijke fantasieën. Zinnebeeldig wordt zelfs God door Maleachi voorgesteld als een smelter, die Zijn volk bezoekt om hetzelve te reinigen van aardsgezindheid en andere zonden, met verdrukkingen en wederwaardigheden, die dikwijls bij het vuur der reiniging worden vergeleken. Inzonderheid en in het afgetrokkene wordt Christus bedoeld, want van Hem spreekt Maleachi in het voorgaande vers. Christus zou, zijnde gekomen tot Zijn tempel, zitten reinigende en Hij zou de kinderen van Levi reinigen, Hij zou ze doorlouteren als goud en als zilver, met grote oplettendheid, als zittende bij de smeltkroes, en deze nauwkeurig beziende. Met ijver en aanhoudendheid zou Hij daarmee bezig zijn, want dat werk was Hem van de Vader opgedragen tot Zijn eer en de zaligheid der uitverkorenen. De kinderen van Levi zijn de priesters en de Levieten, die bij zilver worden vergeleken, omdat zij dienaars waren van God en dagelijks in Zijn heiligdom verkerende. Vooral heeft de profeet het over zulke kinderen van Levi, die behoorden tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade, en die de Heere zou vergaderen tot en het gebruiken in de dienst der Nieuw Testamentische Evangeliekerk. Die zou Christus reinigen en doorlouteren als goud en zilver, waar zij tevoren onrein en onzuiver waren in Zijn ogen. Hij zou hen van ' onzuiverheden reinigen door Zijn Woord en Geest, en daarna werpen in de smeltkroes van beproevingen, lijden en ellende. En dat is waar geworden na de uitstorting van de Heilige Geest, toen gehele scharen van priesters en Levieten toegebracht werden tot de gemeente des Heeren. Maar daar is Christus nóg mee bezig, om de ware godsdienst te herstellen bij Gods kinderen in een weg van onderwijs door Woord en Geest, maar ook door beproevingen en duistere voorzienigheden.

Ook Elia werd gereinigd en gelouterd bij de uitdrogende beek, gelijk de Heere voor hem en na hem met de uitverkorenen Gods handelde. Bange, diepe wegen zijn vaak nodig om de Zijnen te louteren van aanklevende verdorvenheden, die zijzelf niet in zich bemerken, omdat zij er niet aan ontdekt waren. Het is wel zeer pijnlijk voor het hoogmoedig bestaan van de mens, als alles er aan moet, eigen eer, eigen verstand, eigen naam onder Gods volk enz., enz.

Werkendam

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 1972

De Saambinder | 4 Pagina's

De profeet Elia

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 1972

De Saambinder | 4 Pagina's