Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JOZEFS GELOOF HEERLIJK GEOPENBAARD (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JOZEFS GELOOF HEERLIJK GEOPENBAARD (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Door het geloof heeft Jozef, stervende, gemeld van de uitgang der kinderen Israels, en heeft bevel gegeven van zijn gebeente". Hebr. 11 : 22

Hoe kan Jozef, stervende, nu zo heerlijk profeteren.? Wel hij verlaat zich door het geloof op Gods Woord, op Gods beloftenissen, die nimmer hun vervulling zullen missen. God heeft het beloofd en daarom is het waarachtig. Want Hij is de God van ja en amen, Hij is de Getrouwe en Onveranderlijke, Hij is de Eerste en de Laatste. God had het gezworen aan Abraham, Izak en Jakob, krachtens Zijn onwankelbaar Verbond. En op die belofte, op dat Verbond rust Jozef, daarop mag Jozef zich verlaten. Hoor die stervende Jozef: mijn broeders, mijn volk, ik sterf - ik ben aan het eind, maar God zal u gewisselijk bezoeken en Hij zal u^doen optrekken uit dit land, in het land, hetwelk Hij Abraham, Izak en Jakob gezworen heeft.

Hoe is die belofte vervuld? Door het onmogelijke van des mensenzij de heen. Dan spreekt de God des eeds en des Verbonds tot een eeuwige gedachtenis: Ik ben de Heere, uw God, Die u uit Egypteland, het diensthuis, uitgeleid heb. Welk een belofte: uit Egypte naar Kanaan. Want in die belofte omhelsde Jozef door het geloof alle heil aan Gods Kerk toegezegd. Neen, het ging niet alleen om tijdelijke zegeningen en aardse weldaden. Die belofte van het aardse Kanaan was het onderpand van de zaligheid, van de rust, die Gods kinderen boven, eeuwig bereid is. De inhoud van de belofte was Christus, in Wie alleen het heil. voor tijd en eeuwigheid is voor de Kerk des Heeren. Hoe kunnen Gods kinderen ooit anders een godzalig sterfbed hebben? Door het geloof in Christus, zo hebben al de gelovigen — ook Jozef — eertijds onder het Oude Testament Christus omhelsd, Die komen zou en zo mogen nu Gods kinderen door het geloof Christus omhelzen als de gekomen Borg en Zaligmaker. Gelukzalig volk, dat het hoofd zo mag neerleggen, rustende op Jezus en Jezus alleen. Zalig zo het tijdelijke met het eeuwige te mogen verwisselen.

Dan mag Jozef het al weten, d.i. de vastheid van dat Verbond, dat die Christus komen zal. Alle schuld zal Hij betalen, alle zonden zal Hij verzoenen, al de deugden Gods zal Hij opluisteren. Het recht Gods zal voldaan en Sion zal door die Christus naar recht verlost en God op het allerhoogst verheerlijkt worden. Welgelukzalig is het volk, dat door het geloof zo met die Christus verbonden, in Hem alleen maar de gegronde hoop op de eeuwige zaligheid mag hebben. Zo kan Jozef melden de uitgang van de kinderen Israels. Straks, 't is of Jozef het al ziet, dan zal de verdrukking voor dat volk verschrikkelijk wezen. Maar daar lag de belofte Gods voor de stervende Jozef: maar God zal u gewisselijk bezoeken en Hij zal u doen optrekken uit dit land, in het land, hetwelk Hij Abraham, Izak en Jakob gezworen heeft. Want Gods goedheid zal uw druk, Eens verwiss'len in geluk!

„Door het geloof heeft Jozef, stervende, gemeld van de uitgang der kinderen Israels, en heeft bevel gegeven van zijn gebeente." Heerlijk wordt Jozefs geloof ook geopenbaard in het bevelen omtrent zijn gebeente. Wat spreekt daaruit eveneens het vaste geloofsvertrouwen van Jozef. In Genesis 50 : 25 lezen we verder: En Jozef deed de zonen van Israël zweren, zeggende: God zal u gewisselijk bezoeken, zo zult gij mijn beenderen van hier opvoeren! Wat was Jozefs bedoeling daar nu mee? Wel, daarmee gaf Jozef te kennen, dat hij vast en zeker vertrouwde, dat God het maken zou, zoals Hij het beloofd had. Ook bewees hij daarmee, dat zijn leven niet lag in Egypte. Dat land was hem geweest een land der verdrukking, dat land was hem gebleven een land der vreemdelingschappen. Door het geloof in Gods belofte betuigde hij zijn heil en zaligheid te hebben bij Gods volk. Met dat volk wilde hij leven en bij hen wilde hij ook in zijn dood zijn. En zijn broeders hebben het gedaan.

Immers zo lezen we dan in Gen. 50: En Jozef stierf, honderd en tien jaren oud zijnde; en zij balsemden hem, en men legde hem in een kist in Egypte. Die kist is eeuwen daar in Gosen bewaard gebleven. 360 jaren heeft die kist met Jozefs gebeente in Egypte staan wachten en toen het uur der verlossing eindelijk sloeg, heeft Mozes die eed ingelost (lees Ex. 13 : 19). Israël toog uit Egypte en in het midden van dat uitgaande volk werd gedragen de kist met het stoffelijk overschot van Jozef. En hij is meegegaan door de Schelfzee, door de woestijn, door de Jordaan en eindelijk te Kanaan in het familiegraf in Sichem begraven (Jozua 24 : 32).

Die kist was in Egypte een blijvend teken voor Israël temidden van druk en ellende, die zeer groot werd: God zal u gewisselijk bezoeken. Het was niet al Israël, wat Israël genoemd werd, zoals ook helaas nu nog. Maar daar was ook toen een overblijfsel, zoals er altijd zal zijn. En dat geestelijke Israël, dat ware zaad van Abraham, als dat volk temidden van de hoogste nood — toen het scheen, dat Gods beloftenissen hun vervulling zouden missen — dan door het geloof een blik op die kist mocht werpen, dan zei dat vreemdelingen volk in de diepste ellende: God zal ons gewis bezoeken.

Gelukkig volk, dat zich zo onvoorwaardelijk op Gods Woord en Zijn belofte mag verlaten. Wat is nu het kenmerk van een ware belofte van God, door de Heilige Geest in het hart gewerkt? Deze brengt altijd strijd, geeft werk en doet bidden, zuchten. Deze leert uitzien naar de vervulling van wat God gesproken en beloofd heeft. Lezer (es) kent u dat leven des geloofs? Bedenkt, dat zonder dat ware geloof ge niet zalig wordt. Waarin komt dat ware geloof openbaar? In levendige werkzaamheden met wat God in Zijn Woord tot zaligheid heeft geopenbaard. Is u dat Woord van God wel eens dierbaar geworden? Hebt u wel eens mogen zeggen: Heere, U hebt het toch beloofd! Misschien is het al lang geleden, dat God tot uw ziel heeft gesproken door middel van Zijn Woord. Zodat het nu zo ver weg is en zo onmogelijk geworden is en ge vreest, dat het maar verstand en alleen vrucht van opvoeding is. Die belofte, welke God doet, verbindt aan de troon der genade, maakt werkzaam met een belovend God en leert smeken om de persoonlijke toepassing: o God, dat U het eens vervullen mocht. Nu leven wij nog onder Gods Woord, de prediking van het Evangelie der beloften Gods tot zaligheid van Zijn volk. Jozef is daarmee zijn leven lang werkzaam geweest en hij geloofde: God zal het vervullen en God heeft het gedaan. \ Hij is die God: zou Hij het zeggen en niet doen, spreken en niet bestendig maken ?

Bent u nog onbekeerd? Dat is onze eigen schuld, of we het nu geloven of niet. Toch hebt u ook een teken van Gods genade aan uw voorhoofd ontvangen in uw Heilige Doop. Dat dit toch niet eenmaal tegen u getuige! Dat ge eens werkzaam worde, dat God Zijn belofte van genade eens vervulde in de weg van geloof en bekering. Smeek die almachtige God om de genade van Zijn Geest, om heilig werkzaam te worden met het heil van uw onsterfelijke ziel. Opdat u dan ook leren mag, wat Jozef begeerde. Met Gods volk te leven en te sterven. Ik wil rusten, daar waar dat volk woont aan wie God Zijn beloften heeft gegeven voor tijd en eeuwigheid, naar lichaam en ziel. Dit is geloofstaal als vrucht van ontvangen genade Gods. Dan zult u geen vreemdeling blijven van die onberouwelijke keus om met Ruth het te betuigen in het verlaten van het Moab der wereld en der zonde: Uw volk is mijn volk en uw God mijn God. Volk des Heeren, God blijft de Getrouwe en de Onveranderlijke. Hij zij uw hope en sterkte, beide in leven en sterven. U is een beter lot bereid: Uw heilzon is aan 't dagen.

Aagtekerke

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1972

De Saambinder | 4 Pagina's

JOZEFS GELOOF HEERLIJK GEOPENBAARD (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1972

De Saambinder | 4 Pagina's