Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verslag van de rouwdienst en begrafenis van Ds. G. Schipaanboord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verslag van de rouwdienst en begrafenis van Ds. G. Schipaanboord

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE ROUWDIENST

Voorafgaande aan de begrafenis van wijlen ds. G. Schipaanboord te Lisse werd op woensdag 14 november een rouwdienst gehouden in het kerkgebouw van de Ger. Gemeente te Rotterdam-Zuid aan het Mijnsherenplein. Om 12.30 uur was het ruime kerkgebouw geheel gevuld. Ondanks dat er in vele gemeenten dankdag werd gehouden, waren er toch nog vele predikanten aanwezig, sommigen hadden zich voor deze rouwdienst toch nog voor enkele uren kunnen vrijmaken. 

Ds. Vergunst, die deze rouwdienst leidde, liet zingen Ps. 27 ers 7, las Openbaringen 21 : 1-7 en ging voor in het gebed. a het zingen van Ps. 73 vers 12 en 13 sprak hij over det ekst Phil. 1 : 21: „Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin". Hoe onverwacht, zo sprak ds. Vergunst, brengt de hand des Heeren ons hier bijeen, de familie van ds. Schipaanboord, de gemeente van Rotterdam-Zuid en vele vrienden uit het gehele land. Stof zijt ge en tot stof zult gij wederkeren, predikt het sterven van de mens. Het oordeel 'door God uitgesproken gaat over de zonde van Adam en in hem geldt het ons allen. Daarom zal het sterven van de mens doorgaan door de eeuwen heen. Dit plotseling sterven van ds. Schipaanboord is een prediking voor ons allen. De gehele dag was ds. Schipaanboord bezig geweest in de dingen van Gods Koninkrijk, tot in de avond toe en toen was het: Ziet, de Bruidegom komt. Alleen zij die gereed zijn om Hem te ontmoeten, die de verzoenende kracht van Christus' bloed hebben leren kennen, zullen met Hem kunnen ingaan in de hemelse feestzaal. De apostel Paulus zegt dan dat sterven winst is.

Wanneer een mens sterft wordt dit in de familiekring ervaren als een verlies. Ook degene die sterft moet veel achterlaten, en toch zegt Paulus dat sterven voor Gods kinderen winst is. Het lichaam der zonde, een leven van zorgen en moeite, de strijd tegen de zonde, kan dan achtergelaten worden. Al het onbegrijpelijke wat hier op de aarde niet verstaan kan worden, zal in de hemel opgehelderd worden wanneer Gods kinderen daar de Heere aanschouwen zullen van aangezicht tot aangezicht. Dan zal ook gezien worden hoe de Heere Zijn koren op de aarde rijpt voor de eeuwigheid. Alleen die met Paulus door hetzelfde geloof geleefd hebben en in dit zelfde geloof gestorven zijn, zullen dan God in de hemel volmaakt kennen. Reeds op de aarde is er in de harten van Gods kinderen ook een uitzien en verlangen naar zulk een sterven dat winst is.

Niet alle mensen zullen sterven zoals Paulus gestorven is. Om dit te kunnen moet er op de aarde geweest zijn: Het leven is mij Christus. Paulus was eerst farizeeër geweest die in eigengerechtigheid zijn leven in de wet zocht. Hij was een vijand van Christus totdat de Heere aan zijn ziel het grote wonder deed op de weg naar Damascus. Hij werd door God overwonnen en werd een gevangene van Christus. Hij ging de wet nu verstaan in haar geestelijke strekking en werd nu zelf een verloren mens onder het oordeel Gods. Maar ook Christus openbaarde Zich aan hem als Een Die de wet volkomen volbracht heeft en de straf der wet gedragen heeft. Toen werd het: Ik heb niet anders voorgenomen te prediken dan Jezus Christus alleen. Zo werd Christus de grond, de inhoud en het doel van zijn leven. Zijn gehele leven lang heeft Paulus meer en meer zijn inwonend verderf blijven leren kennen. Ook om dan meer te leren dat Christus alleen de Fontein en de Bron van de genade blijft. En alleen die dit met Paulus zo geleerd hebben in dit leven, zullen bij het sterven met Christus eeuwig leven.

Ds. Vergunst verhaalde hoe hij in Leiden als jongen ds. Schipaanboord gekend had. In zijn „eertijds" was deze in eigen oog een zelfverzekerd en eigengerechtigd mens. Toen de Heere echter zijn ogen opende voor de bevindelijke waarheid heeft ds. Vergunst hem ook gekend als een diep ongelukkig mens. De Heere heeft echter de bediening des Woords in de Ger. Gemeente te Leiden willen gebruiken om ds. Schipaanboord de zaligheid te openbaren die in de Heere Jezus Christus te vinden is. In de omgang met de vromen heeft ds. Schipaanboord veel onderwijs mogen ontvangen. Hij h^t ook geleerd de voetstappen van de Koning te drukken en nu heeft hij de kroon des levens mogen ontvangen. Laten we te .midden van alle verdriet en gemis hem dit niet misgunnen. Moge de Heere Zelf balsem gieten in de wonden die geslagen zijn bij de weduwe en de kinderen. Met grote toewijding heeft ds. Schipaanboord de gemeenten gediend, nu is er een ledige plaats. Moge wij ook allen leren dicht bij de Heere te leven, om pelgrims en kruisdragers van Christus te zijn, dan zal ook het sterven gewin zijn.

Na het zingen van Ps. 89 : 8 sprak ouderling van As uit Apeldoorn enkele hartelijke woorden van deelneming. Ouderling Van Bochove van Rotterdam-Zuid gewaagde ervan dat ds. Schipaanboord op deze dag de dankdiensten zou houden, nu mag hij eeuwig dankdag in de hemel houden. Hij sprak woorden van troost tot de weduwe en de familie, wees de gemeente op het vele werk dat ds. Schipaanboord gedaan heeft. Hij sprak van de getuigenissen die als vrucht op de bediening des Woords in de gemeente te vinden zijn. Na het zingen van Ps. 149 : 5 eindigde ouderling Van Bochove met gebed.

BEGRAFENIS TE LISSE

Daar ds. Schipaanboord in Lisse ter aarde besteld zou worden, stonden er een twintigtal autobussen gereed om genodigden, kerkeraad en de gemeente daarheen te brengen. Precies op het aangegeven tijdstip kon ds. Paul op de begraafplaats te Lisse in de aula zijn toespraak beginnen. Rondom deze kleine aula kon de grote menigte door middel van luidsprekers het gesprokene in de aula beluisteren. Ds. Paul sprak over de grote droefheid bij het sterven van ds. Schipaanboord. Maar ook dat de Heere Zijn welbehagen in Christus in het hart en leven van ds. Schipaanboord geopenbaard heeft. Dat deze in zijn hart een heimwee kende om met Christus ontbonden te wezen. Zijn lichaam wordt wel ter aarde besteld in het graf dat gesloten zal worden. Maar satan heeft toch zijn prooi verloren, want Christus zal eenmaal Zijn kerk volmaakt naar lichaam en ziel opwekken. De grote Levensvorst zal ook waken over het lichaam van ds. Schipaanboord.. Deze Levensvorst kan ook genade en troost schenken in rouw, verdriet en eenzaamheid. Na het zingen van Ps. 89 : 7 - 8 sprak ds. de Gier aan de geopende groeve nog enkele woorden namens alle predikanten van de Geref. Gemeenten. Na het lezen van enkele verzen uit het opstandingshoofdstuk 1 Kor. 15 en het zingen van Ps. 68 : 2 werd door een zoon van de overledene een dankwoord uitgesproken voor alle medeleven en goede zorgen die de familie in deze dagen heeft mogen ondervinden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 1973

De Saambinder | 4 Pagina's

Verslag van de rouwdienst en begrafenis van Ds. G. Schipaanboord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 1973

De Saambinder | 4 Pagina's