Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rondom het Kerstfeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rondom het Kerstfeest

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit artikel heeft de bedoeling om wat historische gegevens mee te delen „rondom het Kerstfeest".

Het geboortejaar van de Heere Jezus

In de tijd van de geboorte van de Heere Jezus was de meest gebruikelijke jaartelling die welke aanving met de stichting van de stad Rome. Pas in 532 begon men te rekenen vanaf de geboorte van de Heere Jezus. Het heeft geduurd tot de tijd van Karel de Grote eer deze jaartelling algemeen in gebruik was. De ontwerper van deze jaartelling is geweest de monnik Dionysius. Hij had de geboorte van de Heere Jezus gesteld op 754 na de stichting van Rome.

Dit kan echter niet juist zijn, want koning Herodes is gestorven in het jaar 750 na de stichting van Rome, en volgens het Lucas-evangeiie leefde hij nog toen de Heere Jezus geboren werd, in het jaar dat door de monnik Dionysius op 754 werd gesteld. Het jaar 754 kan dus niet juist zijn, de Heere Jezus is dan ook niet geboren in het jaar 1 van onze jaartelling, doch minstens 4 jaar vroeger. Uit berekeningen van de terugkeer van Jozef en Maria en het Kindeke uit Egypte na de dood van Herodies, toen zijn rijk reeds verdeeld was onder zijn drie zonen, stelt men wel dat de geboorte van de Heere Jezus 15 a 18 maanden voor de dood van Herodes heeft plaatsgevonden. Daar de dood van Herodes was in het jaar 750 na de stichting van Rome, is Christus dan geboren in het jaar 748, dus 6 jaar eerder dan de monnik Dionysius gesteld had. Waarschijnlijk dan in de maand november, 6 jaar eerder dan de huidige jaartelling na Christus is begonnen.

Naar Bethlehem

In Rome regeerde de keizer Augustus. Na jaren van strijd was er een tijd van vrede aangebroken voor het romeinse rijk. Nu was ook de tijd gekomen voor Augustus om het grote rijk innerlijk te organiseren. Eén der bevelen die Augustus daartoe uitvaardigde was het gebod „der beschrijving". Alle inwoners moesten worden opgeschreven met vermelding van hun bezittingen. Augustus legde zich met alle kracht toe op de bevordering van de welvaart in zijn rijk. Om de opbrengst der belastingen 'te verhogen liet hij in de provinciën herhaaldelijk volkstellingen houden. Romeinse , geschiedschrijvers delen mee, dat Augustus eigenhandig een register had gemaakt over het gehele rijk met inbegrip van de bondgenoten, waarin gegevens voorkwamen betreffende de belastingen en de militaire krachten. Dit register kon Augustus alleen opmaken uit de speciale belastingregisters die hij ontvangen had uit de provincies.

Beschreven moet worden „de gehele wereld" (Luc. 2:1). Bedoeld wordt dan de wereld voor zover die door Rome onderworpen was. Ook in Palestina moest die beschrijving plaatshebben. Koning Herodes, die daar bij de gratie van de romeinen regeerde, moest ervoor zorgen. Hij moest daarbij geholpen worden door Cyrenius, de stadhouder van Syrië, die reeds vaker zulke beschrijvingen had georganiseerd en daarin dus een zekere ervaring had.

Voor de joden was één ding nogal prettig. Bij zulk een beschrijving schreven de romeinen de mensen niet maar zo achter elkaar op. Neen, ieder moest gaan naar zij.n geboorteplaats; in „zijn eigen stad" (Luk. 2 : 3b) had de beschrijving plaats. Er werd dus een beschrijving gehouden die rekening

hield met de geboorteplaats, de familie en de geslachten. En dit deden de joden zelf ook altijd (Joz. 7 : 16; 1 Sam. 10 : 19). Wel moest men dan naar zijn geboorteplaats zelf heentrekken. Dit reizen en trekken dat deze bepaling met zich bracht, was voor de joden niet zo geheel vreemd, omdat zij door hun opgaan naar de grote feesten te Jeruzalem daaraan wel gewend waren.

Dit bevel van Augustus maakte echter dat de Heere Jezus in Bethlehem geboren werd, omdat Jozef uit het geslacht van David was (Matth. 1), Jozef kwam uit Bethlehem. Volgens onderzoekers waren de timmerlieden = de bouwmeesters uit Bethlehem beroemd en zeer gezocht en reisden zij door geheel Palestina om huizen en gebouwen op te trekken. Maar in dit alles werd de Raad Gods vervuld die in de profetieën was uitgesproken: te Bethlehem moest de Zaligmaker geboren worden (Micha 5 : 1). Al woonde dan Maria te Nazareth in Galilea, er moest gebeuren wat de Heere besloten had. En daarvoor moest ook de keizer van Rome medewerken om de profetieën te vervullen. Wat God bepaald heeft zal gebeuren, dit geschiedt altijd en overal.

Geen plaats in de herberg

Jozef moest dus naar Bethlehem. En Maria zal hem op die reis vergezellen als zijn „ondertrouwde vrouw". Voor het oog der wereld is Maria Jozefs vrouw, maar in werkelijkheid handelt Jozef met Maria nog steeds als met zijn bruid, zonder echtelijke gemeenschap met haar te hebben (Matth. 1 : 25). Wel heeft Jozef op het bevel van de engel Maria tot zich in zijn huis genomen, maar zij wordt nog „ondertrouwd" genoemd, omdat Jozef met Maria leefde alsof zij maar ondertrouwd was geweest (Kantt. Statenvert.). Minstens vier dagen heeft de reis geduurd voor zij in Bethlehem aankwamen. Maar Bethlehem is vol van de gasten. Zeker ook alle huizen van de bekenden van Jozef en ook „de herberg". Onder „herberg" moet verstaan worden een groot vierkant gebouw, met in het midden een open binnenplaats. Een grote deur die 's nachts gesloten wordt, verleent daarheen toegang. Op de binnenplaats stonden enkele palmen rond een overdekte bron, waar de waterzakken van de reizigers gevuld konden worden. Tevens stonden er bakken voor water en voer voor de dieren. Ook" de dieren konden op de binnenplaats overnachten. Boven de poort woonde de waard. Het grote vierkante gebouw was geheel verdeeld in kleine kamertjes voor de reizigers. Langs een stenen trap kon men het platte dak bereiken en daar konden de reizigers in de avondkoelte een praatje met elkaar maken. Geen plaats in de herberg. En Maria legde Hem neer in de kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg. Straks krijgen de herders de boodschap van de engel: Dit zal u het teken zijn: gij zult het Kindeke vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe.

Volgens de kerkelijke traditie, het eerst meegedeeld door Justinus de Martelaar, heeft de geboorte van Christus plaatsgevonden in een grot die als schaapskooi werd gebruikt, zulke grotten waren (zijn) er genoeg in en rond Bethlehem. Deze grotten zijn grote stallen waarin de schaapskudden des nachts verblijf hielden. In deze grotten was het in de regel behaaglijk warm, zij werden dikwijls door de herders gebruikt als plaats van overnachten voor.de kudden. Ook gebruikten de herders zelf deze grotten wel om er 's nachts in te slapen, om de beurt stonden dan de herders bij de ingang op de wacht.

Bezoekers van het huidige Israël gaan ook naar Bethlehem, waar de Geboortekerk staat. Het is een der oudste kerken der wereld. Deze kerk is gebouwd boven een grot waar de kribbe gestaan zou hebben. In deze grot onder de kerk wijst een zilveren ster de juiste plaats aan van de geboorte van de Zaligmaker, met de woorden in het latijn: Hic de virgine Maria Jesus Christus natus est: Hier werd Jezus Christus geboren uit de maagd Maria.

Of deze plaats de juiste plaats geweest is ? Het belangrijkste is echter: En Maria baarde haar eerstgeboren zoon, en wond Hem in doeken en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg. 2 Kor. 8:9: „Want gij weet de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden".

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 december 1973

De Saambinder | 4 Pagina's

Rondom het Kerstfeest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 december 1973

De Saambinder | 4 Pagina's