Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen: te Eindhoven en te Haarlem: ds. A. Hoogerland te Krabbendijke; te Ermelo: ds. J. v. Vliet te Aagtekerke; te 's-Gravenzande: ds. A. Hofman te Scheveningen; te Hoofddorp: ds. J. Koster te Barneveld; te Meliskerke: ds. J. W. Verweij te H. I. Ambacht; Bedankt: voor Rotterdam-IJsselmonde: ds. C. Bregman te Rijssen; voor Beekbergen: ds. D. Hakkenberg te Lisse;

INGEBRUIKNAME KERKORGEL DRACHTEN

Vrijdag 17 sept, jl. werd in Drachten een nieuw kerkorgel in gebruik genomen. De heer A. Nijsse uit Wolphaartsdijk had opdracht gekregen om voor weinig geld een goed orgel te bouwen. In overleg met architekt L. Oskam uit Dordrecht werd het ontwerp de kerkeraad aangeboden en goedgekeurd. Het orgel werd geheel in Wolphaartsdijk gebouwd en in de zomervakantie in gedeelten naar Drachten vervoerd. Daar werd het opgebouwd en door een neef van de heer A. Nijsse geïntoneerd en gestemd.

Het front van het orgel is aangepast bij het interieur van de nieuwe kerk. Samen met de preekstoel is dit orgelfront een fraai geheel geworden. Ds. E. Venema bepaalde het gehoor bij Richt. 16 : 25m. Roept Simson dat hij voor ons spele. Hij merkte onder meer op dat onze harp gebroken was in de val in Adam. Nooit meer zou op dat gebroken snarenspel God verheerlijkt kunnen worden. Maar Eén meer dan Simson heeft in de weg van lijden en sterven het snarentuig ter hand genomen en God Zijn Vader verheerlijkt. Mocht dan de bede in het hart geboren worden: Roept Simson dat Hij voor ons spele.

Dan is het wel groot als het orgel klaar is, maar groter is het als Gods Geest ook dit instrument wil gebruiken tot grootmaking van Zijn Naam. De heer Nijsse werd dank gebracht voor zijn arbeid en de organist voor zijn orgelspel. Dankbaar en voldaan ging de gemeente naar huis.

INGEBRUIKNAME van het verbouwde kerkgebouw te Elspeet

Deze zal plaatsvinden D.V. donderdag 14 oktober. Ds. L. Vogelaar zal in deze openingsdienst voorgaan, 's avonds om 7.30 uur.

RIJSSEN — ZENDINGSMIDDAG D.V. 23 OKTOBER 1976

D.V. zaterdag 23 oktober 1976 is weer onze jaarlijkse zendingsmiddag in de Gereformeerde Gemeente „Noorderkerk". Aanvang 2 uur. Sprekers: Ds. H. Rijksen, Zoetermeer; Ds. A. Bregman, Rijssen; Ds. J. Karels, Werkendam. De vrouwenvereniging „Dorcas" en de schoolkinderen. Sluiting: plm. kwart over vier. Na afloop koffie.

VERSLAG van de Bevestiging van kandidaat J. S. v. d. Net te Utrecht door Ds. K. de Gier

Na 41/2 jaar vakant te zijn geweest en na vele beroepen uitgebracht te hebben, mocht de gemeente Utrecht op 22 september jl. in de persoon van kandidaat Van de Net een eigen predikant ontvangen. Daar in Utrecht geen groter kerkgebouw verkrijgbaar was, werden de bevestiging- en intreedienst in het eigen kergebouw gehouden. Na zegen en votum, zingen van ps. 68 : 13 en 14, werd na de Schriftlezing van 2 Tim. 1 : 7 en 2 Tim. 2 : 1-10 en gebed, als tekst voor de bevestigingspreek gekozen 2 Tim. 2:1: Gij dan, mijn zoon, word gesterkt in de genade, die in Christus Jezus is.

Ds. de Gier noemde in zijn voorafspraak Gods geroepen dienstknechten een vrucht van de verdienste en de genade van Christus; omdat het de Heere behaagt door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven. Een ware dienstknecht van Christus te zijn is een belangrijk, gewichtig en een verantwoordelijk ambt. In dit teken staat ook de bevestigingstekst. Deze bevat een heenwijzing naar en een opwekking tot de kracht en sterkte van de ware Evangeliedienaar. We vinden hierbij: Ie. een bijzondere aanspraak, 2e. een noodzakelijke versterking, 3e. de Bron waaruit alles voortvloeit.

1. Wanneer de apostel Paulus spreekt over mijn zoon, vindt men deze aanspraak ook op andere plaatsen: Lieve en getrouwe zoon in de Heere (1 Kor. 4 : 7), mijn oprechte zoon in het geloof (1 Tim. 1 : 2). Timotheüs is de zoon van een griekse vader en een gelovige joodse vrouw in Lystra in Klein-Azië. Maar door de prediking van Paulus en Barnabas op de eerste zendingsreis was Timotheüs voor het Evangelie gewonnen. Later is Timotheüs ia Efeze werkzaam als Paulus in Rome in de gevangenis zit. Paulus bedoelt in de bijzondere aanspraak dan geen natuurlijke banden maar geestelijke banden. Op grond van het werk van Christus mag Paulus Timotheüs zijn geestelijke zoon noemen. Paulus mag weten dat er ook in Timotheüs het geloof van de uitverkorenen Gods is te vinden, dat er bij hem de ware kennis te vinden is van de Waarheid die naar de godzaligheid is, dat in hem de levende hoop op het eeuwige leven te vinden is en een liefde voor de Heere en Zijn dienst.

Verder heeft ook Paulus in de vergadering van de ouderlingen en de opzieners in Lystre Timotheüs naar de ordening van de kerk in het ambt gesteld, hem de handen opgelegd, de symbolische handeling, die erop duidt dat de Heere nu door Christus ook Zijn gaven zal uitdelen en de bevestiging tot een hemelse bevestiging zal maken (1 Tim. 4 : 14). Wanneer Paulus in 1 Tim. 5 schrijft: Leg niemand haastelijk de handen op, dan heeft Paulus dit zelf ook zeker beoefent bij Timotheüs. Het is wel de Heere Zelf die in de wedergeboorte door de kracht van Woord en Geest kinderen der duisternis maakt tot kinderen des lichts, zonen onder het oordeel tot zonen van genade. Maar het is ook de Wil des Vaders dat Zijn knechten geestelijke vaders mogen worden door de prediking

van het Evangelic. Dit geeft dan bijzondere ver- 'bindingen en verhoudingen. Bijzonder wordt dan beoefend: „Zoete banden die mij binden aan het lieve volk van God".

2. Mag Paulus erop wijzen wat de Heere gewrocht heeft bij Timotheüs, en dit is een troost voor Gods knechten om daaraan weer eens herinnerd te worden, heeft Timotheüs genadegaven van de Heere ontvangen, het blijft nodig dat de gaven en talenten die nodig zijn voor de ware evangeliedienaar ook steeds door de Heere geheiligd worden. Omdat Timotheüs een geroepen dienstknecht van God is, is er bij hem te vinden de vreze des Heeren, de beoefening van de afhankelijkheid van de Heere, de liefde tot de ambtelijke arbeid. En daarom is het niet alleen noodzakelijk, maar is het ook mogelijk dat er versterking kan zijn, wat er niet is, kan niet versterkt worden. Noodzakelijke versterking is nodig vanwege de strijd die er ook aan het predikambt verbonden is. Gods Woord recht prediken, lezen, vermanen en alle andere arbeid kan niet geschieden zonder een dagelijks gebed en zonder een dagelijkse persoonlijke omgang met God te hebben. Om de rijkdom van Gods Woord te prediken kan een gedurige bediening uit de hemel niet gemist worden. Timotheüs kan hier alleen in voortgaan met een noodzakelijke versterking van de ontvangen genade. Nodig blijft de kracht der liefde, voorzichtigheid, bescheidenheid, wijsheid en ook gepaste vrijmoedigheid, geen overmoedigheid, maar geloof en liefde in Christus. De apostel zegt als het ware: Timotheüs wees zuinig met de eer van uw dienstknecht zijn, met de gaven die de Heere u gegeven heeft. Wees getrouw, en bedenk steeds dat het een ernstige zaak is Gods mededienaar te mogen zijn, om frontsoldaat te zijn, dit eist uw gehele persoon op. Om een worstelaar te zijn die ook strijden moet volgens de vastgestelde regels en wetten van Koning Jezus. Ook in de ambtelijke arbeid mogen we niet onszelf als een wet zien, maar alleen dienstbaar zijn aan Koning Jezus. Als een landman moet er eerst met zweet gearbeid worden, de zware arbeid gaat vooraf voordat de vruchten kunnen geoogst worden. Maar de oogst loont de moeite wel, zondaren te brengen tot bij de voeten van Christus, die door Hem in genade worden opgeraapt.

3. Timotheüs kan dit alles niet van zichzelf verwachten; maar er is een gegeven Bron van de Vader: Christus Jezus. Christus Die gezalfd is tot profeet, priester en koning. Jezus, de Zaligmaker als het vleesgeworden Woord. Hij heeft Zijn Geest der bediening verworven en ook aan Zijn knechten beloofd, om uit Zijn volheid te schenken genade voor genade. En de Heere Jezus als de Verhoogde aan de rechterhand des Vaders is getrouw in liefde en hulp. Christus is een Bron Die nooit leeg is, al de schatten van wijsheid zijn in Hem te vinden. Hij is de Hogepriester Die ook Zijn knechten in de gebeden voordraagt bij de Vader. Dit moet wel daadwerkelijk gedurig ondervonden worden in de weg van armmakende genade, maar dan geeft Hij ook de kracht des geloofs om Christus in al Zijn heerlijkheid en dierbaarheid aan te grijpen, om dan te beoefenen: Als ik zwak ben, dan ben ik machtig.

Na het zingen van ps. 19 : 7, werd het formulier ter bevestiging gelezen. Na het antwoord van kandidaat Van de Net: Ja, ik van ganser harte, namen verder aan de handoplegging deel de predikanten A. Elshout, C. Harinck, J. M. Kleppe, H. Rijksen en J. W. Verweij, alsmede ouderling J. A. Saarberg.

In een persoonlijke toespraak tot kandidaat v. d. Net en zijn vrouw wees de bevestiger op de familie- en' geestelijke verhouding die er tussen hen was; wees hij op de God des Verbonds Die Zich menigmaal in de lijn der geslachten verheerlijkt, dit tot sterkte en troost. Kerkeraad en gemeente werden gewezen op het grote voorrecht dat zij nu ontvangen hadden. Draag uw jonge dienstknecht des Heeren op de handen des gebeds. Na de handoplegging werd door de gemeente gezongen Ps. 132 : 6. De bevestigingsdienst werd geëindigd met het zingen van ps. 147 : • 10 en het leggen van de zegen des Heeren op de gemeente.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1976

De Saambinder | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1976

De Saambinder | 8 Pagina's