Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De opgestane Christus heeft zijn kerk onderricht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De opgestane Christus heeft zijn kerk onderricht

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen. Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben. Zal verdoemd worden. ' Marcus 16 : 15-16.

Het gaat in deze woorden over het Evangelie. Evangelie, betekent blijde boodschap. Het is de boodschap, dat er genade is voor verlorenen. God Zelf zorgde voor een Zaligmaker. En deze Zaligmaker kan zalig maken allen, die door Hem tot God gaan.~Hij heeft immers niet alleen de zaligheid verworven door Zich tot in de dood te vernederen, maar Hij past die verworven zaligheid ook toe als de Opgestane uit de doden! In Hem is alles te vinden, wat zondaren nodig hebben tot zaligheid. Christus in Zijn vernedering en verhoging is dus de inhoud en het hart van het Evangelie. En dat moet gepreekt worden. Zeker, ook de wet moet gepreekt worden. Het is de ploeg, die het hart openscheurt zodat het ontvankelijk wordt voor het zaad van het Evangelie. Doch het gaat uiteindelijk niet om de wet, maar om het Evangelie. Het gaat om Christus; om de enige Naam, die onder de hemel gegeven is tot zaligheid. Daarom ook moet dat Evangelie alle creaturen, dat is alle redelijke schepselen in heel de wereld, gepredikt worden. De Heere toch wil Zich een volk formeren uit alle geslacht en taal en natie en tong. Maar dan zullen zij ook die enige Naam moeten kennen! Die Naam ruist niet langs de wolken! Het ruime hemelrond vertelt wel met blijde mond Gods eer en heerlijkheid, maar het predikt ons niet de enige Naam! De natuur leert ons wel dat er ellende is, maar zegt niet, dat de zonde daarvan de oorzaak is en ook niet, dat er verlossing der zonde is in Christus Jezus. En waar men zijn zonde niet kent, daar heeft men ook geen behoefte aan een Zondenverlosser.

Dat Evangelie moet dan ook recht gepredikt worden! Wee degene, die het verdraait, of verzwijgt, en die een iegelijk zalig spreekt op grond van doop en belijdenis. Van Jezus te weten is op zichzelf genomen, niet genoeg; wij zullen Hem moeten kennen! En die zaligmakende kennis werkt de Heilige Geest. Hij doet dat door middel van het Woord! Ja, dat Woord is het genademiddel bij uitnemendheid, omdat de Heilige Geest Zich ervan bedient om het geloof in het hart te werken en het gewerkte geloof te versterken! Maar als dat Woord zo'n belangrijk genademiddel is, hoe nodig is dan ook om trouw op te gaan onder de prediking van het Woord. Kan een mens thuis dan niet bekeerd worden? Ach, wat de Heere niet allemaal kan! Hij doet echter niet alles wat Hij kan! Onze ouden zeiden: „Voegt u bij de Godgezinden, wie weet ge mocht er Jezus vinden!" En waar er twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn, daar wil Hij in het midden wezen. Waar het Woord recht gepredikt wordt, daar wandelt Christus in het gewaad der Schrift, zo zei Calvijn. Om Hem te ontmoeten, hebben wij te gaan naar de plaats, waar Hij Zich openbaren wil. En dan is nodig, dat wij ons biddend zetten onder de' prediking van het Woord. Doch dan is tevens neutraliteit uitgesloten. Dan zijn er slechts twee mogelijkheden: Wij geloven het, of wij geloven het niet! En als wij geloven, worden wij zalig, maar als wij niet geloven, worden wij verdoemd! Dat is dus nogal wat. En vanzelf komt het dan op het ware geloof aan! Nee, niet wie het gehoord hebben, zal zalig worden, maar wie het geloofd zal hebben! Velen horen het, zonder er evenwel acht op te geven! Velen hebben het Evangelie uit Jezus' eigen mond gehoord en toch zei Hij hen: „Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben". Er staat in onze tekst ook niet, dat degenen, die het beleden zal hebben, zalig zal worden! Paulus moest van vele uitwendige belijders wenende zeggen, dat ze vijanden van het kruis van Christus waren en dat hun einde was het verderf. Er staat ook niet, dat degenen, die het met blijdschap ontvangen, zalig zullen worden. Velen, die eerst „Hosanna" riepen, lieten later hun „Kruist Hem" horen! Ook staat er niet, die méént te geloven en voor een gelovige gehouden wordt, zal zalig worden! Ons hart is immers zo arglistig en mensen kunnen zich vergissen. Werd ook Judas niet voor een ware discipel gehouden?

Nee, er staat, die het geloofd zal hebben! En geloven is „amen" zeggen op de goddelijke waarheden van het Evangelie. Die gelooft, gaat God op Zijn Woord geloven. Die gaat geloven, dat hij de zondaar is, die bedoelt wordt; die gaat geloven, dat hij een verdoemelijke zondaar is. En niemand kan hem tot rust brengen. O, wee mij, dat ik zo gezondigd heb! Hij gaat geloven, dat hij tijdelijke en eeuwige straffen verdiend heeft. Hij is het dan ook niet waard, dat de Heere ooit naar Hem om zou zien!

Doch nu gaat het Evangelie oplichten, waar de Heilige Geest het voor hem ontsluit! O. dat wonder, dat zelfs hij nog zalig kan worden! Wat wordt Christus dan dierbaar en noodzakeiijk. Daar wordt de bede geboren: Och, dat ik Hem kennen mocht! En nu doet de Heere -nooit een half werk! Die Hij heilbegerig maakt, schenkt Hij ook het heil, waarnaar Hij begerig maakte! En wat al zaligheid wordt daar ge smaakt, waar Christus Zich openbaart en zegt: „Ik ben uw heil alleen".

Dan wordt hun weeklacht en geschrei veranderd in een blijde rei! Of ze dan uitgeleerd zijn? Zij wensen Hem nader te leren kennen in Zijn namen, ambten, staten en weldaden. Zij krijgen de héle Christus nodig. Daarom is het, dat de Heilige Geest hen van alles buiten Hem afbrengt, opdat Christus alleen hun gerechtigheid voor God worde! En waar zij uit Hem mogen leven en door Hem Gods gunst smaken, daar zet dit een stempel op hun leven! Dat wil niet zeggen, dat ze altijd in het licht wandelen, maar het is ook niet altijd duisternis! En al gaan ze in het duister, dan nog zijn ze gelukkig! Zij zijn zalig en zullen het straks nog meer worden! De Heere zegt immers: Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden. Maar die niet geloofd zal hebben, al is hij ook gedoopt, die zal verdoemd worden! Ontzettend toch, gedoopt te zijn en de waarheid beleden te hebben, maar toch die waarheid niet te hebben geloofd! Hoe zwaar zal hun oordeel zijn. Want wie niet gelooft, verklaart God tot een leugenaar en de waarheid Jot een leugen! De Heere sprak tot Nicodemus: Die in Hem, dat is in Christus, gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. En wat is dan hun oordeel? Dat zij de duister-

D.y. 5 mei a.s. zal de drukkerij gesloten zijn. Predikbeurten, advertenties etc. moeten uiterlijk 2 mei a.s. bij de drukkerij zijn. Dit voor het nummer van 11 mei.

En die de duisternis liever hadden dan het licht, zullen straks met de, vorst der duisternis geworpen worden in de buitenste duisternis, waar wening is en knarsing der tanden! Dat wij dan toch ons hart zouden zetten op het Evangelie, dat ons gepredikt wordt en dat aan onze voorhoofden verzegeld werd door de doop! De doop immers verzegelt het Evangelie. Het is een uitroepteken achter het Evangelie! De Heilige Doop roept ons toe om voor God te bukken, ons. tot Hem te bekeren en in het geloof ons tot Hem te bekeren en in het geloof tot Hem de toevlucht te nemen, aangezien voor Hem geen schuld te hoog en geen zonde te groot is! De doop wijst ons, net zoals het Evangelie op de enige grond der behoudenis, namelijk het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon. Zo zegt de doop hetzelfde als het Evangelie, namelijk dat wij tot zaligheid besprengd moeten worden met het bloed van het Lam!

En wat is dat dan een persoonlijke sprake! Dat doopwater is immers op ons voorhoofd gesprengd en dat betekent, dat het ons persoonlijk is gezegd, dat God in onze dood geen lust =heeft: dat het bloed van het Lam ook óns van al onze zonden reinigt! O, als wij de betekenis van de doop recht zouden verstaan, het zou ons bewaren voor wanhoop. Wij zijn niet te slecht of te hard, of te oud om genade te ontvangen. Wij behoeven nimmer te twijfelen aan de bereidheid Gods om ook óns genade te schenken! Maar, wij zouden ook op de knieën terechtkomen om de Heere te smeken om die genade, waarvan de doop op grond van het Evangelie gewaagt! Daarom heeft de Heere ook de Heilige Doop ingesteld. Ontzettend, als die doop ons niet op de knieën brengt, want dan zal het een gedoopte, die bekend was met de weg der Waarheid zwaarder vallen in de dag des oordeels, dan Tyrus en Sidon. Dan zal die doop een zegel zijn in onze verdoemenis. Dat dan het Evangelie, dat ons gepredikt werd en de Doop, die aan ons bediend werd ons niet bewogen en onberoerd liet, maar dat wij uit de nood des harten tot God gingen roepen om genade. Gewis, wij zouden ervaren, dat God de nooddruftige redt, die daar roept, mitsgaders de ellendige en die geen helper heeft. En wat zou de doop ons dan tot sterkte zijn, want dan verzegelt de doop ons, dat het Evangelie waarachtig is en dat de God van het Evangelie zo trouw is als sterk, en dat Zijn onbezweken trouw, hoe ontrouw wij ook zijn, nooit onze val zal gedogen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1978

De Saambinder | 8 Pagina's

De opgestane Christus heeft zijn kerk onderricht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1978

De Saambinder | 8 Pagina's