Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christelijke gebeden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke gebeden

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze woorden kunnen we vinden achter in ons psalmboek. Behalve de formulieren van Enigheid, de Ned. Geloofsbelijdenis, de Catechismus en de Dordtse Leerregels, vinden we er meestal dan ook de drie oude Geloofsbelijdenissen n.l. De Apostoüsche Geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Nicea en de Geloofsbehjdenis van Athanasius. Ook dan nog het Kort Begrip en de Ziekentroost.

Tevens dan: Christelijke gebeden, met als ondertitel: Die in vergaderingen der gelovigen, in de huizen der christenen, en elders, gebruikt worden. Het zijn er dan een veertiental, gebeden in verband met de kerkdienst en de kerkelijke bijeenkomsten, morgen- en avondgebed, vóór en na het eten, en een gebed voor kranke en aangevochten mensen enz. ^

Over deze formuliergebeden is in vroegere eeuwen nogal wat te doen geweest, er is in de kerk des Heeren nogal over gestreden. Tegenstanders van de formuliergebeden wezen erop dat het gebed tot de Heere altijd een persoonlijke zaak is, een gebed waarin met eigen woorden de nood van het hart aan de Heere beleden moet worden, het moet een levende zaak des harten zijn. Formuliergebeden veroorzaken dan maar een sleur en sleurgebeden zijn de Heere een gruwel. Voorstanders wezen erop dat er bij het „vrije gebed" ook zoveel sleur kan zijn, telkens weer herhalen van dezelfde termen en zinnen, zonder levende indrukken van wat een waar gebed moet zijn, soms een gedachtenloos opzeggen van woorden zonder inhoud. Zo ver er vandaan van wat de Heidelberger Catechismus (zondag 45, vraag 17) in de vraag: Wat behoort tot zulk een gebed, dat Gode aangenaam is en van Hem verhoord • wordt? dan als antwoord geeft: Ee^stelijk, dat wij alleen de enige ware God, Die Zich in Zijn Woord ons geopenbaard heeft, om al hetgeen dat Hij ons geboden heeft te bidden, van harte aanroepen. Ten andere, dat wij onze nood en ellèndigheid recht en grondig kennen, opdat wij ons voor het aangezicht van Zijn Majesteit verootmoedigen. Ten derde, dat wij deze vaste grond hebben, dat Hij, niettegenstaande wij zulks onwaardig zijn, om des Heeren Christus' wil zekerlijk wil verhoren, gelijk Hij ons in Zijn Woord beloofd heeft.

Ongetwijfeld is er toch bij Gods kinderen de gebedsnood, de noodzakelijkheid om altijd weer geleerd te worden door de Geest der genade en der gebeden om een Gode aangenaam gebed te doen, is er ook een oefen- en leerschool der gebeden voor de Heere. Ook de discipelen vroegen de Heere Jezus: Leer Gij ons bidden. Daarom waren ei: ook „oudvaders" die erop wezen, ik meen ook Comrie, dat het goede en rechte gebruik van de formuliergebeden tot veel zegening voor de kerk kan zijn.

Vooral als men dan bedenkt waarom de verzameling van de gebeden voor kerkelijk en huiselijk gebruik in het psalmboek zijn opgenomen. Juist daarom om er door in de dienst der gebeden geleid en gesteund te worden, om de christenen in hun gebedsleven tot voorbeeld te dienen en te helpen. Om ook de eenheid der kerk in het ware gebed te bewaren en om voor willekeur en voor soms stotende uitdrukkingen te bewaren. Ongetwijfeld ligt er in deze formuHergebeden door de Geref. Vaderen opgesteld een leerschool van onderwijs.. Wat de afkomst betreft, deze gebeden zijn afkomstig deels uit Geneve (van Calvijn), deels uit de Palts, deels uit de vluchtelingen-gemeente in Londen (è Lasco en Maarten Micron), terwijl ook Datheen er aan gewerkt heeft. En hoewel de roomse kerken, de Lutherse kerk en de Anglicaanse kerk in Engeland meer met de formuliergebeden gewerkt hebben dan de Geref. kerken, heeft toch ook de Geref. kerk formuliergebeden in hu^ liturgische formulieren opgenomen (Doopsformulier, Avondmaalsformulier enz.). Staan dan ook een veertiental gebeden nog altijd achter in ons psalmboek, ook tot onderwijs voor ons allen.

Over dit alles zou natuurlijk nog heel veel meer te schrijven zijn, maar dit is mijn bedoeling thans niet. Ik ben ertoe gekomen om dit bovenstaande te schrijven, naar aanleiding van een vraag die mij enige tijd geleden bereikte van een dooplid, die vroeg wat er in het stille gebed vóór de kerkdienst gebeden moest worden. Daarvoor zal ik één der „christelijke gebeden" hieronder overnemen. Daarmee dan ook bedoelend eens te wijzen op dit stuk dat in de liturgie achter de psalmen is opgenomen, om dit ook weer eens voor onze christelijke aandacht te brengen. Misschien kan het oorzaak zijn om al de gebeden eens met aandacht

te lezen.

d. G.

CHRISTELIJKE GEBEDEN. Die in de vergadering der gelovigen en elders gebruikt worden.

Gebed des Zondags vóór de predikatie.

O eeuwige God en allergenadigste Vader, wij verootmoedigen ons uit de grond des harten voor uw hoge majesteit, tegen welke wij zo menigmaal en gruwelijk gezondigd hebben, en bekennen, dat, zo Gij met ons wilt in het gericht gaan, wij niet anders dan de eeuwige dood verdiend hebben. Want behalve dat wij allen door de erfzonde voor U onrein en kin- ^ deren des toorns zijn, ontvangen uit zondig Ï zaad, en in ongerechtigheid geboren, waardoor allerhande boze lusten, tegen U en onze naaste strijdende, in ons wonen, zo hebben wij nog bovendien met de daad Uw geboden menigmaal en zonder einde overtreden, nalatende wat Gij ons geboden had, en doende wat ons I klaarlijk .verboden was. Wij hebben allen als schapen gedwaald, en hebben grotelijks tegen U gezondigd, hetwelk wij bekennen, en het is ons van harte leed; ja wij belijden tbt onze ' vernedering, en tot prijs Uwer ontferming jegens ons, dat onze zonden het getal der haren onzes hoof ds te boven gaan, en dat wij tien ' duizend talenten schuldig zijn, waartegen wij niets hebben om te betalen; waarom wij ook' niet waardig zijn Uw kinderen genoemd te wezen, noch onze ogen op te slaan ten hemel, om onze gebeden voor U uit te spreken. Nochtans, -o Heere God en barmhartige Vader, wetende, dat Gij de dood des zondaars niet begeert, maar dat hij , zich bekere en leve, en dat Uw barmhartigheid oneindig is, die Gij bewijst aan degenen, die zich tot U bekeren; zo roepen wij U van harte aan, in het vertrouwen op onze Middelaar Jezus Christus, die het Lam Gods is, dat de zonde der wereld wegneemt, en bidden U, dat Gij wilt medeUjden

hebben met onze zwakheid, ons om Christus' wil al onze zonden vergevende. Was ons in de zuivere fontein zijns bloeds, opdat wij rein en sneeuwwit worden. Dek onze naaktheid met zijn onschuld en gerechtigheid, om de eer Uws naams. Reinig ons verstand van alle blindheid, en onze harten van alle moedwil en hardnekkigheid. Open thans de mond Uws dienaars, en vervul die met Uw wijsheid en kennis, opdat hij Uw woord zuiver en vrijmoedig verkondige. Bereid ook ons aller harten, opdat wij datzelve horen, verstaan en bewaren mogen. Schrijf Uw wetten (naar Uw belofte) in de tafelen onzer harten, en geef ons lust en kracht daarin te wandelen, tot prijs en eer Uws naams en tot stichting Uwer gemeente. Dit alles, o genadige Vader, bidden en begeren wij 'in de naam van Jezus Christus, die ons alzo heeft leren bidden:

Onze Vader, die in de hemelen zijt; Uw naam worde geheiligd. Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want uw is het koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 mei 1979

De Saambinder | 8 Pagina's

Christelijke gebeden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 mei 1979

De Saambinder | 8 Pagina's