Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wilhelmus a Brakel: Halleluja of lof des Heeren over hét genadeverbond, opgesteld naar aanleiding van de verklaring van Psalm 8.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wilhelmus a Brakel: Halleluja of lof des Heeren over hét genadeverbond, opgesteld naar aanleiding van de verklaring van Psalm 8.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKENNIEUWS

W. a Brakel, de bekende predikant van Rotterdam schrijft vooraf (1689) dat hij de ver­ klaring van Psahn 8 als inleiding heeft geschreven, en deze verklaring het fundament is van het daarop volgende n.l. een verhandeling over het Genadeverbond. Nadat hij dit boek geschreven had, had hij liever een geheel nieuwe verhandeling willen schrijven, maar de tijd liet hem dit niet toe. Wel geeft hij aan dat hij de hoofdstukken dan bepaalde opschriften zou hebben gegeven, die hij dan ook aangeeft in zijn voorwoord.

Door de heer C. J. Meeuse is dit boek herschreven uit het zeventiende-eeuwse Nederlands in hedendaags Nederlands. Volgens de heer C. J. Meeuse, toen nog leraar aan het Guido de Brés scholengemeenschap te Rotterdam, was dit geen eenvoudige zaak, maar hij is daarbij vakkundig gecontroleerd door dhr. C. Bregman, leraar Nederlands aan dezelfde opleiding. Meeuse heeft een aantal hoofdstukken bij elkaar samengevoegd en daarbij de opschriften gebruikt die a Brakel zelf in zijn voorwoord aangeeft. Tevens heeft hij in onbruik geraakte woorden, spreekwijzen of uitdrukkingen vervangen door hedendaags gebruikte bewoordingen. Maar hij heeft het oorspronkelijke, door a Brakel geschrevene steeds onder aan de bladzijde vermeld, zodat de lezer weet wat er oorspronkelijk stond. Ik acht dit een eerlijke wijze van een herschrijven van een boek dat in de oud-nederlandse taal is geschreven. Alleen op blz. 162 was het beter geweest, dacht ik, het woord „trap^' maar te laten staan. In het oorspronkelijke boek had a Brakel na de bespreking van de openbaring van het Genadeverbond aan Abraham tot Christus een aantal vragen opgenomen, van ruim 200 pagina's, die ingingen op zaken, die in de dagen v^n Brakel algemeen ter discussie waren in de strijd tegen Labadisten en Coccejanen. Om het boek niet te dik te maken zijn deze vragen weggelaten, wel is er een korte samenvatting van deze vragen achterin opgenomen.

Hoewel we begrip hebben hiervoor, Meeuse wijst ook op het niet praktikale ervan in onderscheid van het geheel van dit boek dat praktikaal is geschreven, is het uit historisch oogpunt jammer dat ook deze vragen niet zijn opgenomen. Maar de kosten van een boek zijn nu eenmaal ook een faktor. Het nu uitgegeven boek is een boek van 230 bladzijden en kost ƒ 47, 50.

Tot zover iets over de uiterlijke verschijning van dit boek. Wat de inhoud betreft, reeds is vermeld dat dit' een bij uitstek praktikaal boek is. a Brakel onderscheidt wezen en bediening van het genadeverbond, of ook wel inwendig en uitwendig. Het wezen van het Genadeverbond bevat de zaligheid van de verkorenen in Christus. Door wedergeboorte wordt men een waarachtige Bondgenoot die de geriade van Christus door toerekening ontvangt en door het ware geloof als eigendom mag bezitten. Het is a Brakel in dit boek niet te doen/ geweest om alleen maar een uiterlijke beschouwing van het verbond der genade te geven, maar vooral om de verborgenheden van dit verbond voor de ware bondgenoten voor te stellen (blz. 66). Wat zij ontvangen uit genade, wat Christus aan weldaden voor hen heeft verworven, maar' ook welke strijd er bij de ware kinderen Gods gestreden moet worden, o.a. ook tegen de ongelovige gestalten in hun harten. En toch telkens heeft a Brakel ook een woord voor de niet-wedergeborenen en onbekeerden. Hoe priesterlijk bewogen is hij met hen. Hij bestraft uit liefde, maar nodigt hen tot de zaligheid, stelt hen hun droevig einde voor hun geest als ze onbekeerd blijven. Als prediker legt hij ze als het ware voor de voeten van Christus, nodigt hen tot Hem en biedt Hem hen aan. En toch erkent hij gedurig dat de wedergeboorte en de genade van Christus geen werk van de mens is, maar alleen het vrije werk van Gods soevereine genade, alles en alleen van de Heere en niets van de mens; maar wel dat Christus door Zijn Geest daarvoor Zijn gegeven genademiddelen wil gebruiken.

Degene die wat in oude theologie thuis is, zal zeker weten dat a Brakel de verzekering des geloofs niet tot het wezen des geloofs rekende. Zo schrijft hij: Het geloof kan wel zonder verzekering en troost zijn; dat zijn vruchten van een sterk geloof, maar ze behoren niet tot het wezen van het geloof (blz. 162). Wel rekende a Brakel het hongeren en dorsten naar Christus als het toevluchtnemend geloof tot het wezen des geloofs. Over het wezen des geloofs is^er in het midden van de 18e eeuw verschil gerezen oeder de Nederlandse theologen. Wie~hierover meer wil weten, kan dit lezen in de dogmatiek van Ds. Kersten, deel 2, blz. 164.

In mijn vakantietijd heb ik dit boek van a Brakel geheel gelezen, en ik ben weer onder de indruk gekomen van hetgeen onze oud-vaders aan kennis hadden van de praktikale godgeleerdheid. Hoe nodig is het in onze geesteloze en arme tijd toch te lezen en te herlezen. Wie ze veracht doet dit tot eigen schade van zijn zieleleven.

Om een indruk te geven van de inhoud van dit boek, zal ik de hoofdstukken hieronder vermelden:

1. De verheerlijking van God. ~ 2. Over de ellendige natuur van de mens, de ene partij, die in het verbond der genade wordt opgenomen. 3. De oorzaak en oorsprong van het verbond in het eeuwig besluit van God. 4. De Middelaar van het verbond, Jezus Christus; Zijn vernedering en verhoging. 5. De natuur en het genadeverbond. 6. De aanbieding van het genadeverbond door het Evangelie aan ieder die onder de bediening daarvan leeft. 7. De overgang in het genadeverbond, of de aanneming van de Borg Jezus' Christus door het geloof. 8. De kentekenen van een waar bondgenoot of gelovige en van een vals bondgenoot of tijdgelovige. 9. De heerlijkheid der bondgenoten. 10. De plichten der bondgenoten. 11. De bediening van het verbond in de drie tijden waarbij de geschilpunten van deze tijd (n.l. waarin a Brakel leefde) in het kort worden behandeld. 12. Samenvatting van enige vragen en antwoorden.

Het boek is uitgegeven bij de B.V. uitgeverij „De Banier", Brigittenstraatl, Utrecht, tel. 030-313377. Prijs ƒ 47, 50. Gebonden in groe-_

ne linnen band met gouden letters

d.G.

Van de firma Romijn en van der Hoff te Gorinchem ontving ik een drietal boeken ter bespreking. Deze boeken zijn foto-mechanische heruitgaven van reeds eerder verschenen uitwerken. Daarom waren deze boeken mij al jaren bekend. Het is ca. 30 jaar geleden, dat ik het uitnemend werk van Jacobus Durham, getiteld: „De hemel op aarde" las. Toen reeds maakte de zo rijke geestelijke inhoud van dit boek diepe indruk. Durham beschrijft in dit boek hoe in een geweten, dat met het bloed van Christus besprengd wordt een zoete vrede nederdaalt, die de vrede van de hemel evenaart. Daaraan verbonden moet dan ^el zijn een leven in heiligmaking, 'k Zou dit boek in velef handen wensen. Het is „vaste spijs", maar ook zullen de zuigelingen, „de nieuwgeboren kinderkens" er de „onvervalste melk" in aantreffen. Voor de opbouw van het leven van Gods volk is het lezen van een geschrift als dit van zo grote waarde. Soms komt er zoveel aan de markt, waarin we de geestelijke diepten missen, die in een werk als dit is aan te treffen. De uitgever verzorgde het boek op uitnemende wijze. De prijs voor dit 480 blz. omvattend werk is ƒ 45, —.

Een tweede boek is een vierde bimdel pfedikatiën, getiteld: „In tijden van vervolging", waarin ge predikaties aantreft van James Renwick, William Guthrie, Alexander Shields, Michael Bruce. Deze preken zijn vertaald door wijlen de heer A. Docter uit Delft. In mijn jeugd reeds waren er vriendschappelijke contacten tussen de vertaler en mijn ouderlijk huis.

Daarom waren Öe boeken uitdeze reeks „In tijden van vervolging" ons vanouds niet on-, bekend. Deze preken zijn uitgesproken onder de schaduw van het kruis van de bittere vervolging. De predikers uit het in het verledene zo gezegende Schotland hebben deze prediking met hun bloed bezegeld. En in die tijden hebben zij zichzelf en de gemeenten mogen verkwikken door de geur van de Roos van Saron, welke geur dan ook in deze preken aan te treffen is. Van harte en met eerbied aanbevolen.

De prijs van deze bundel, die in linnen gebonden is, bedraagt ƒ 19, 50.

En het derde werk is een boek van Samuel Rutherford, getiteld: „De triumferende Christus". Zou ik een werk van Samuel Rutherford moeten aanbevelen? Heeft niet deze gezant Gods een naam in Schotland verkregen als een uitnemend getuige van de heerlijkheid van Christus? Ge kent zijn brieven? Welnu, over „de triumferende Christus" spreekt en schrijft, hij op dezelfde wijze! Hij verlangt ernaar, zoals ook uit dit geschrift blijkt, een bruid voor Christus te winnen. Hartelijk aanbevolen voor de gemeente; ook voor de predikers, opdat zij uit dit en dergelijke geschriften zouden worden aangespoord om een lied van een Koning te zingen. De prijs van dit kostelijk werkje is

ƒ 12, 90.

V.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 1979

De Saambinder | 8 Pagina's

Wilhelmus a Brakel: Halleluja of lof des Heeren over hét genadeverbond, opgesteld naar aanleiding van de verklaring van Psalm 8.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 1979

De Saambinder | 8 Pagina's