Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Dordtse leerregels over de dood van Christus en de verlossing der mensen door deze

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Dordtse leerregels over de dood van Christus en de verlossing der mensen door deze

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in de gekruiste Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

(6)

DE BELOFTE DES EVANGELIES

Artikel V.

a. Hoe deze belofte luidt. In Gods Woord staan vele beloften. Deze beloften omschrijft Comrie in „de Eigenschappen" als volgt: „Een belofte is een dadelijke bekendmaking van de wil van God in Zijn beschreven Woord aangaande al datgene, dat de Heere naar Zijn vrijmachtig welbehagen besloten heeft Zijn kinderen, naardat hun gebrek en omstandigheden zijn, in welke zij de Goddelijke hulp en bijstand nodig hebben, uit loutere ontferming te schenken, en welke Hij tot waarborg van de vervulling aan Zijn wet Zijn trouw, waarheid en macht verpandt", blz. 377. Deze beloften zijn in Gods Woord beschreven en de Bijbel is de uitnemende schatkist waarin al deze kostbaarheden zorgvuldig bewaard worden. Tot de waarmaking en de vervulling van al deze toezeggingen verplicht Zich de Heere vrijwillig aan Zijn kinderen, aan wie Hij ze doet, zodat zij niet alleen om de vervulling mogen bidden en uitzien, maar op een allerootmoedigste vsdjze dit mogen eisen. Deze beloften bevatten tijdelijke, geestelijke en eeuwige zegeningen.

Nu wordt in art. V gesproken, in het enkelvoud van de belofte des Evangelies. Deze belofte des Evangelies is eigenlijk de samenvatting van alle beloften die in Gods Woord voor Zijn kerk beschreven zijn.

Al die beloften des Heeren zijn in Christus ja en amen. Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons (2 Cor. 1 : 20). De vastheid van de Goddelijke beloften is er, omdat God getrouw en omdat Jezus Christus de Getrouwe is. Hierom is er een onwankelbare zekerheid en onbetwisbare oprechtheid en volheid in alles wat de Heere Zijn kerk belooft en beloofd heeft. De beloften zijn gegeven door de God der waarheid, van Hem, Die niet liegen kan, Wiens trouw evenals Zijn barmhartigheid eeuwig duurt. De beloften zijn gegeven in Christus Jezus, de Amen, de waarachtige en getrouwe Getuige, Die als Hoofd, Borg en Middelaar de beloften van het genadeverbond verdiend heeft, ze bevestigt, en ook toepast door de Heilige Geest, Die als onderpand in de harten van Zijn volk wordt gegeven. Dit onderpand verzekert de beloften en is ook zelf deel van de belofte voor Zijn kerk.

Het is de belofte des Evangelies, waarin alle beloften Gods begrepen zijn, namelijk dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwig leven hebbe. Door het waar zaligmakend geloof in Christus zullen duivel en dood en eeuwig verderf hun prooi verliezen. Dit zaligmakend geloof is een gave Gods, en is als genade particulier.

Het blijft een persoonlijk karakter dragen, maar dan ook zal een ieder, wie dan ook, oud of jong, arm of rijk, die uit Adam overgezet is in Christus, eeuwig leven. Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwig leven, maar die de Zoon ongehooiTiaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op Hem (Joh. 3 : 36).

b. Hoe deze belofte verkondigd moet worden. Op grond van de grote kracht en waardigheid van het enige en volmaakte offer van Christus, kan en moet heit Evangelie zonder onderscheid, verkondigd en voorgesteld worden^ met bevel van bekering en geloof.

Met opzet hebben onze gereformeerde vaderen dit tegen de remonstranten uitgesproken. De remonstranten beweerden namelijk: Een prediker die aan de verkiezing gelooft, en niet gelooft dat Jezus voor alle mensen gestorven is, kan het volle Evangelie niet prediken aan alUe mensen, daar de leer der verkiezing en van de particuliere genade dit in de weg staat. De remonstranten zeiden: Wij kunnen zeggen: Christus is ook voor u gestorven, maar jullie, gereformeerden, kunt en moogt dat niet. Dit laatste is dan ook inderdaad waar. De ware prediking is niet het zeggen, dat Christus voor alle mensen gestorven is. Dit toch is een leugen en in srijd met Gods Woord. De ware prediking van het Evangelie is niet de aankondiging in de Naam des Heeren, dat allen door de Middelaar Jezus Christus zullen zalig worden, gelijk zij allen in Adam verloren zijn, maar het is de aankondiging in Gods Naam, dat er voor het verloren menselijk geslacht een weg tot de zaligheid is geopend door het bloed van Jezus Christus. De ware prediking is niet te zeggen: Christus is voor alle mensen gestorven, maar het is te zeggen: Christus is voor zondaren gestorven. En geen enkele zondaar is krachtens zijn zonden en schuld, zijn onwaardigheid en verdorvenheid, te slecht en te onrein om door Christus' bloed gereinigd en geheiligd te kunnen worden. Christus is gekomen voor de Zijnen, Zijn uitverkorenen, maar wie dat zijn weet God alleen, dat behoeft en kan de prediker ook niet weten. De prediker moet het Evangelie Gods aan alle hoorders, zonder onderscheid, prediken. Er moet gepredikt worden niet alleen door Wie men zalig kan worden, maar ook hoe en door welke weg men zalig kan worden, namelijk om als een verloren zondaar door het geloof (waarzaligmakend) in Christus' wonden te rusten. In de prediking moet de belofte des Evangelies gepredikt worden, ook met het bevel van bekering en geloof. De dienaar des Woords heeft Wet en Evangelie, dood en leven, recht en genade te prediken met een bewogen en biddend hart, gelijk Paulus zegt: Zo zijn wij dan gezanten van Christus' wege, alsof God door ons bade, wij bidden u van Christus' wege, laat u met God verzoenen.

In elke preek mag het vermanen tot bekering en geloof, alsmede het lokken en nodigen tot de zaligheid, niet ontbreken, door er op te wijzen dat de Heere wil geven wat Hij eist door de weg des gebeds.

Aan alle creaturen moet verkondigd worden de belofte des Evangelies, met bevel van bekering en geloof. God wil dat door gehoorzaamheid aan de geopenbaarde Wil Gods de verborgen Wil zal volvoerd worden. En daarom zal de uitkomst van de prediking niet onzeker zijn.

God zal door Zijn geopenbaarde raad, Zijn verborgen raad volvoeren tot verheerlijking van Zijn beide deugden, namelijk van barmhartigheid en rechtvaardigheid. De uitkomst der prediking ligt voor Gods rekening.

Terwijl de predikers zoeken te bewegen tot het geloof in Christus, is het aan God, naar soevereine genadebeschikking, wanneer en aan wie de Heere het geloof zal geven. De predikers brengen hun boodschap over, de vrucht hunner prediking moet overgelaten worden aan hun Zender.

De Evangelieprediking moet worden gebracht tot alle creaturen, zonder onderscheid. De hoorders moeten bekendgemaakt worden met de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, ; maar het eeuwige leven hebbe. De beloften Gods moeten gepredikt worden, verkondigd en voorgesteld met de roepstem: Wendt u naar Mij toe en wordt behouden. Met bevel van be- • kering en geloof: Bekeert u en leeft. Wie onge- - hoorzaam blijft aan dit bevel, voor die is het ; recht bij God hem eeuwig te straffen, omdat ; het eeuwig Evangehe, dat aangeboden wordt, dat God terstond na de val heeft opgericht, verworpen is (Just. Vermeer, Catechismus blz. 88). i

d. G.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1981

De Saambinder | 8 Pagina's

De Dordtse leerregels over de dood van Christus en de verlossing der mensen door deze

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1981

De Saambinder | 8 Pagina's