Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prof. Wisse: Homiletiek, verklaring en toepassing  van het Woord Gods in de bediening des  Woords.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Prof. Wisse: Homiletiek, verklaring en toepassing van het Woord Gods in de bediening des Woords.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. Zijderveld schreef in dit boekje een „Woord vooraf' waarin hij mededeelt dat hij het copyrecht gekregen heeft van de werken van prof. Wisse. Het boekje is een dictaat van de hoofdlijnen van de predikkunde (homiletiek) waarin Wisse doceerde toen hij verbonden was aan de Theol. Hogeschool te Apeldoorn. Overigens ontbreekt in dit „Woord vooraf' wel wat de puriteinse soberheid die betamelijk is, en in overeenstemming is met de inhoud van dit boekje.

Prof Wisse is jarenlang een bekende en prominente figuur geweest in het kerkelijk leven van Nederland. Vooral heeft hij bekendheid gekregen door zijn „tijdreden" die volle kerken trok. Deze bundel van 72 bladzijden bestaat uit de letterlijke tekst van zijn colleges homiletiek, die hij rond 1938 in Apeldoorn hield. Zeer nadrukkelijk hield hij zijn studenten voor dat alleen bevindelijke prediking gereformeerd mag worden genoemd. Het is een college-dictaat en dit betekent dus dat niet alle onderwerpen uitgebreid behan­ deld worden. Men vindt er ook kort in wat men meer uitgebreid lezen kan in b.v. het standaardwerk „Gereformeerde Homiletiek" door Dr. T. Hoekstra en „De dienst der prediking" door Dr. K. Dijk. Maar het bijzondere van dit boekje van Wisse is dus zoals boven reeds is opgemerkt, dat Wisse ook vooral benadrukt dat de prediking een schriftuurlijkebevindelijke prediking moet zijn, ook de standen in het genadeleven moeten tot hun recht komen.

Zo maar enkele (losse) uitspraken die ik bij het lezen tegengekomen ben: Niet de Heilige Schrift, maar wij moeten vergeestelijkt worden (blz. 21). De prediking in gezonde zin van de bevinding der heiligen moet niet gedaan worden als grond, maar deels als weg, deels als vrucht. En om er Gods deugden in uit te stallen, gelijk die in het leven van Gods kinderen zich verheerlijken. Het werk van de Heilige Geest in en door de gelovigen, waarbij we horen, wat Christus niet alleen vóór ons, maar ook in ons is (blz. 22).

De prediker moet voor alles zelf genade bezitten en ijverig studeren (blz. 28). De principieële inzet van de ontdekkende prediking zij niet: ik bezit, maar: ik mis. Dit kan men noemen: ontdekt worden aan zijn gemis. Wie nooit zijn Godsgemis en zijn Christusgemis heeft geleerd, kan niet, althans, mag niet van zijn bezit roemen (blz. 31). De onbekeerde mens moet leren verstaan, dat er een wonder aan hem gebeuren moet en voor men hem Christus predikt, diene goed getekend, dat we tegen God gezondigd hebben (blz. 33). Om het Verbond der genade te beoefenen en te genieten, moeten we het werkverbond leren kennen, daarin als in een verbroken verbond midden in de dood liggende (blz. 36). De bekommerde moeten dus niet enkel en direct getroost, maar men predike de afsnijding. Men vergelijke maar eens, hoe de catechismus de verlossing leert door de afsnijding heen. Zondag 3-6 (blz. 36). Men onderscheide goed tussen Christus en de Drieënige God. De ware verzoening moet eindigen in Gods gemeenschap of herstelde Gods gemeenschap. Nu is dit aan Gods zijde niet gescheiden, bijv. heeft iemand waarlijk de toevlucht genomen tot Christus' bloed in geloofsvertrouwen, dan is God ook zijn God en Vader geworden aan Gods zijde. Namelijk zo aan Gods zijde, hoewel de persoon in kwestie het niet altijd durft omhelzen. Daartoe moet hij verder opgevoed. Nu is aan Gods zijde die zaak niet gescheiden, maar bij ons is de geestelijke kennis en het geestelijk vertrouwen niet altijd even klaar en diep. Hoe dieper in Christus ingeleid, hoe meer men God Drieënig als Vader benadert (blz. 37). ,

We kunnen blij zijn dat ds. Zijderveld deze kleine Homiletiek van Wisse heeft uitgegeven. Prediker en gemeentelid kan er zijn winst mee doen. Het boekje is uitgegeven bij Uitgeversmij. J. H. Kok, Kampen. De prijs is ƒ 17, 50.

de G.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 1981

De Saambinder | 8 Pagina's

Prof. Wisse: Homiletiek, verklaring en toepassing  van het Woord Gods in de bediening des  Woords.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 1981

De Saambinder | 8 Pagina's