Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de geschriften van  Jan Nupoort

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de geschriften van Jan Nupoort

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(3)

Geloven?

Neen, daartoe komt een geestelijk dode, dnwedergei)oren zondaar uit zichzelf nooit. Óp hem passen de woorden van de Heere Jezus: "Leest men ook druiven van doornen, of vijgen van distelen? (Matth. 7:16).

Het geloof is een genadedaad van God, Die de door Zijn Heilige Geest geestelijk levend gemaakte zondaar het vermogen schenkt om te kunnen geloven. Het geloven is een geloofsdaad van die nieuwe mens, die voortvloeit uit de genadedaad, die de Heere in hem volbracht. We weten het': velen worden op een dwaalspoor gebracht, doordat men het geloof ziet als éérste genadedaad van de Heere en men de daden (oefeningen) van het geloof ziet als de wedergeboorte (in de zin van geestelijke vernieuwing). In het voorafgaande hebben wij gezien, dat de Heilige Geest het geloofsvermogen schept in een wedergeboren mens. Wie de wedergeboorte ziet als uitvloeisel (vrucht) van het geloof, moet van gedachte zijn, dat van wedergeboorte alleen sprake kan zijn, wanneer de zondaar begenadigd is met de gave van het geloof Dan veronderstelt de wedergeboorte het geloof

Naar de Schrift moeten we echter belijden, dat het geloof gevonden wordt in een geestelijk levend, wedergeboren mensenkind. Spreken we van het geloof of over geloven, dan veronderstelt het geloof het geestelijk leven, de wedergeboorte. Nu weten we heus wel, wat zij, die zo suggestief aandringen: "U bent een zondaar, een zondares. Maar Christus is ook voor uw zonden gestorven. Dat moet u geloven." (Nou, en dat gaat u dan "geloven"), ons tegenwerpen. Wij zeggen immers: "U moet, wedergeboren worden." Zij zeggen: "Dat klopt niet met de geloofsbelijdenis. In artikel 24 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis belijdt de Gemeente des Heefen duidelijk het volgende:

"Wij geloven, dat dit waarachtig geloof, in de mens gewrocht zijnde door het gehoor des Woords Gods en de werking des Hpiligen Geestes, hem wederbaart en maakt tot een nieuwe mens, en doet hem leven in een nieuw leven, en maakt hem vrij van de slavernij der zonde."

"Ziet U wel", zegt men dan, "eerst werkt Gods Geest het geloof En de vrucht van dat geloof is de wedergeboorte. Wij hebben de belijdetiis: aan onze zijde. Het geloof gaat vóór de weder-f geboorte..Spreken we over de wedergeboorte, ï dan veronderstelt deze wedergeboorte het ge-| loof"

Ja, van dit standpunt gezien, kan ik me goed indenken, dat invloedrijke theologen het veroordelen, dat de catechismus in antwoord 8, dus in het stuk der ellende, belijdt, dat de mens alzo is verdorven, dat hij ganselijk onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, tenzij dan, dat wij door Gods Geest wedergeboxeji worden.

"Zie je wel, " zeggen ze, „wat hier gezegd wordt, is nog een overblijfsel van de roomse zuurdesem. Rome zet de heiligende genade, die het kind bij de Doop deelachtig wordt, voorop. Die heiligende genade bewerkt, dat de gedoopte door goede werken rechtv^rdigende^ genade ontvangt." ^ - '^Èi^^i^y

Wel een zware beschuldiging! OleViarïüs en Ürsinus, de samenstellers van de catechismus, besmet met roomse dwalingen!

Zeer zeker is er, als we met antwoord 8 van de catechismus belijden, dat de wedergeboorte, de levendmaking van de zondaar, noodzakelijk is en in orde voorafgaat aan het geloof, hetwelk de Heere door Zijn Geest en Woord schept in de levend gemaakte ziel, en de N.G.B. art. 24, waar beleden wordt, dat de wedergeboorte een vrucht (uitvloeisel) is van het geloof, een schijnbaar scherpe tegenstelling te constateren.

En met deze tegenstrijdige tegenstellingen omtrent de orde des heils (of: roeping, wedergeboorte, geloof, bekering; óf roeping, geloof wedergeboorte) hangen ook weer andere zeer ingrijpende zaken, die het geestelijk leven betreffen, samen.

W.

P.K.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 1982

De Saambinder | 8 Pagina's

Uit de geschriften van  Jan Nupoort

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 1982

De Saambinder | 8 Pagina's