Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstfeest Het heil in Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstfeest Het heil in Christus

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet; opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlosse zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen zouden verkrijgen. Gal. 4:4-5.

Het Kerstfeest wijst ons op de diepe betekenis van het welbehagen Gods, waarvan de engelen gezongen hebben in Efratha's velden. De diepte, de grond van het Kerstwonder ligt immers in het welbehagen des Vaders. Geen mens zal kunnen verstaan wat God bewogen heeft, om Zijn eeuwige liefde in Christus tot de Zijnen te openbaren, welke reeds was van voor de grondlegging der wereld. Het is God, de Bouwmeester en Kunstenaar, Die Zijn heerlijkheid wil openbaren aan een diep gezonken Adamsgeslacht. Israël had de Heere verlaten, maar ook het ganse menselijke geslacht was in hun verbondshoofd Adam weggezonken in diepe duisternis van zonde en ongeloof. Doch de Heere zal uit hen Zijn kerk bouwen en Jeruzalems muren oprichten uit het stof.

Hij kent degenen die Zijne zijn, en dezen zullen naar Zijn belofte toegebracht worden. Laat ons in deze verborgenheid niet dieper willen indringen en wijzer willen zijn dan God. Maar welk een wonder van Zijn ontfermende liefde! Zouden wij het niet moeten aanbidden, want het is de Hoge en Verhevene, Die om Zichzelfs wil des ontfermens gedachtig wil zijn. En welk een troost voor Gods Sion dat de Heere hen gedenkt in het zenden van de Verlosser Israels. Hoe verlangden sommigen van hen, met heimwee vervuld naar, Zijn komst, uitroepende: Jes. 64 : 1: Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt; dat de bergen voor Uw aangezicht vervloten. Dat was de levende klacht van het geestelijk zaad van israël. Maar hoeveel vleselijke verwachtingen waren er ook in die tijd, bij de komst van Christus in het vlees. Alle bouwwerk van menselijk kunnen kan geen zekerheid, noch vrede en rust brengen in het hart van verloren schapen van het huis van Israël. Maar wanneer de volheid des tijd gekomen is. Dit was de door God bepaalde tijd. Hier valt de mens met haar vleselijke verwachting geheel buiten. God gaat Zich verheerlijken in Zijn eigen werk, om een schuldig en doemwaardig volk te verlossen van het grootste kwaad en te brengen tot het hoogste goed.

Maar wijst op het grote heil dat in Christus Jezus is. God de Vader wil Zijn Goddelijke deugden doen uitstralen, dwars door de diepte van de val heen, om een verloren volk, dat in zijn verbondshoofd Adam, verdoemelijk ligt voor God, te verlossen van de vloek der wet. Welk een groot heilgeheim der zaligheid spreekt hier voor een volk dat in duisternis wandelt; dat vanwege zonde en schuld ligt onder de toom Gods. Zij hebben zich Zijn gramschap dubbel waardig gemaakt vanwege erf- en dadelijke zonden. Daarom moeten wij ons zelf de vraag stellen of wij voor eigen leven de volheid des tijds kennen, of het Kerstwonder geopenbaard is geworden aan ons hart. De wereld viert ook kerstfeest met kerstboom zonder wortel in café en dans, of op andere plaatsen der ongerechtigheid. Arme wereld, arme mens die leeft buiten God en Christus. Stelt ge u nooit eens de vraag: Mijn ziel doorziet gij uw lot?

Het is zo ontzettend, om van God vervreemd door het leven te gaan en de lusten der wereld na te wandelen! Jonge vrienden en vriendinnen, brengt de bloei van uw leven toch niet door in de dingen die van de wereld zijn, noch in de verlichte godsdienst dezer eeuw. Want als u dat doet mist gij het ware oog des geloofs voor het Kerstwonder, dat het Woord is vlees geworden en onder ons heeft gewoond. Dan heeft de geboren Christus in Bethelhems kribbe geen waarde voor u, en zult gij in uw blindheid omkomen. Maar wonder van Gods ontfermende liefde, dat God Zich in Zijn welbe-. hagen wil openbaren. Daarvan hebben de engelen gezongen in Efratha's velden: Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen! Want als de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon gezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet.

Wie zal ten volle het wonder van Gods genade kunnen verstaan, dat God in Christus de wereld met Zichzelf was verzoenende? Daar is de tong te arm voor. Maria mocht er van stamelen in haar lofzang: Mijn ziel maakt groot de Heere, en mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker. Hier in Bethlehems kribbe ligt de Zoon, in Wien'de Vader van eeuwigheid afzijn vermaak had, en waardoor een gevallen Adamsgeslacht met God verzoend kan worden. Want Hij heeft Zichzelf zo diep willen vernederen, om de volle toom Gods tegen de zonde voor Zijn volk te dragen. Daarom de engelenzang, daarom de herders, maar ook daarom geen plaats voor Hem in de herberg. Welk een weg van diepe vernedering!

Hoe ligt de vastheid en zekerheid voor Gods volk alleen in het volmaakte offer van Christus! Is dit niet de enige grond van troost en zaligheid?

Zo moest de volheid des tijds aanbreken, waarin de liefde van een Drieënig God geopenbaard werd tot zaligheid van een doemschuldig en verloren volk, met behoud van al Zijn rechten en deugden. Welk een wonder van vrije genade, dat de liefde des Vaders in Christus Jezus uitgaat tot Zijn kerk, en dat Hij het allerliefste. Zijn eniggeboren Zoon daartoe wilde geyen. Hij is dienstknecht geworden om de wil Zijns Vaders te volbrengen tot zaligheid van al Zijn gunstgenoten.

In diepe vemedering gekomen; de heerlijkheid verlaten, die Hij had eer de wereld was; onze menselijke natuur aangenomen; gekomen onder de wet, en plaatsbekledend veroordeeld door de wet, tot de dood, om volkomen te voldoen. Daartoe moest Hij geboren worden in diepe vemedering, en straks vluchten naar Egypte, om een schuldig volk uit de dienstbaarheid uit te leiden. Veracht, de onwaardigste onder de mensen. Geen plaats in de herberg, geen plaats van nature in ons hart.

Hij is tot het Zijne gekomen, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Hoe bijzonder is dan het werk des Zoons om Verlosser te zijn. Onder Israël moest de losser aanverwant zijn. Zie, de Zich vernederende Christus, behorend tot Adams geslacht, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet. Daartoe heeft Christus Zichzelf vrijwillig gegeven. Welk een onbegrijpelijk wonder, dat de Wetgever Zichzelf geeft om Zijn volk te verlossen van de vloek der wet. Daar getuigt Hij Zelf van: Ik draag Uw heilige wet, die Gij de sterveling zet, in het binnenste ingewand. Zo brengt Hij als de tweede Adam Zijn volk terug in de gemeenschap met een Drieënig God, die zij in de eerste Adam verloren hebben. Daartoe is nodig Zijn onbeschrijfelijk lijden, het ondergaan van de toom Gods, om aan de wil des Vaders te voldoen. Zo vangt- Zijn lijden reeds aan bij de nederige geboorte van Hem, Die van Zichzelf kon zeggen: Wie overtuigt Mij van zonde? Vrijwillig gaf Hij Zich om een schuldig en verloren volk tot God te brengen.

o wondere Kerstnacht, God geopenbaard in het vlees, geboren in Bethlehems kribbe, om voor Zijn gunstgenoten een gerechtigheid te verwerven, die zij in Adam verloren hebben. Om de macht van satan te verbreken, en om een krachteloos volk vrede bij God te schenken.

Geliefde lezer(es) God kent Zijn tijd om Sion genadig te zijn, en zal aan hun ziel bevestigen, wat de dichter zong:

De Heer' is recht in al Zijn weg en werk; Zijn goedheid kent in 't gans heelal geen perk. Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht; Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht; Dat ongeveinsd, in 't midden der ellenden. Zich naar Gods troon met zijn gebeên blijft wenden; Hij geeft de wens van allen die Hem vrezen; Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen.

Al is er soms veel strijd en al is alles zo onmogelijk aan onze kant, de volheid des tijds is gekomen. De Heere blijft de Getrouwe, en uw zaligheid ligt alleen in Christus. Op Zijn tijd zal het waar worden: Nu zal Ik opstaan zegt de Heere, nu zal Ik verhoogd worden, nu zal Ik verheven worden. Jes. 33 : 10.

Welk een troost dat de Heere regeert, en verlost uit benauwdheden, gedachtig zijnde aan Zijn trouw verbond. Gelukkig volk, dat in Christus door genade mag weten, een Borg voor de schuld, en een God voor het hart te bezitten. Dan is er een verlangen, om, hoewel onheilig in zichzelf, heilig voor God te leven en om door de oefehingen des geloofs Christus te benodigen in Zijn ambtelijke bediening, om Hem te leren kennen als Profeet, Priester en Koning tot uitdelging van alle zonden en schuld.

En zie, zo moge het Kerstevangelie u zijn een boodschap des vredes, Zijn Naam tot eer.

Wijlen Ds. A. Kok.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1982

De Saambinder | 8 Pagina's

Kerstfeest Het heil in Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1982

De Saambinder | 8 Pagina's