Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Dordtse leerregels:

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Dordtse leerregels:

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alzo verkrijgen zij dan dit, niet door hun verdiensten of krachten, maar uit de genadige barmhartigheid Gods, dat zij noch ganselijk van het geloof en de genade uitvallen, noch tot het einde toe in de val blijven of verloren gaan. Hetwelk, zoveel hen aangaat, niet alleen lichtelijk zou kunnen geschieden, maar ook ongetwijfeld geschieden zou.

VAN DÉ VOLHARDING DER HEILIGEN. (14)

Artikel Vila

Niet door eigen verdiensten of door eigen krachten.

De grond der volharding der heiligen ligt niet in hun eigen hand. De kracht der zonde dié ten val brengt, werkt, als God het niet verhindert, steeds door. Met steeds dezelfde wisselwerking, n.l. de kracht der zonde werkt de val, waardoor de kracht van het nieuwe leven verzwakt wordt én dit werkt weer vermindering van het weerstandsvermogen van de ziel tegen de zonde, zodat de kracht der zonde weer sterker is en steeds weer treurige gevolgen met zich meebrengt. De val en de ellende worden steeds dieper en de hoop en kracht om weer op te staan steeds minder. Dat Gods kerk zal blijven staan, dat de volharding der heiligen er is, ligt zeker niet in de hand van de ware gelovigen zelf Het ligt voorzeker niet in de verdiensten van kinderen Gods. Dat Judas verloren gaat en dat Petrus behouden wordt, is niet te 'danken aan de verdienste van Petrus zelf, maar alleen aan de barmhartigheid Gods. De volharding der heiligen is één der voorrechten van Gods kerk, is één der weldaden Gods, waarin Gods ware kinderen zich mogen verblijden, waarin zij een bijzondere troost mogen vinden temidden van alle strijd, zorgen en moeiten om staande te blijven temidden van de felle aanvaiUen van de driehoofdige vijand: wereld, duivel en eigen verdorven vlees.

Maar het is geen verdienste van de mens, ook niet van de wedergeboren mens. Toch zit de verdienste van de mens zo diep in het hart, ook na ontvangen genade. De mens is er steeds weer op uit de zaligheid te verbinden aan eigen werken en aan eigen verdiensten. Alsof we het waardig zouden zijn en het ons waardig zou- • den moeten maken. Van verdienste is in het geheel geen sprake, tenzij dan dat men zou zeggen, dat de wedergeboren mens na zijn val verdiend heeft om in zijn val gelaten te worden. Geen gestalte of geen ervaren bevinding is op zichzelf grond voor de bewaring. Alleen God en Zijn genadige barmhartigheid. Geen verdienste in de mens. Alles is genade, zowel opwekkende als bijblijvende en achtervolgende genade. Hoe schoon wordt daarvan gesproken in het formulier om het Heilig Avondmaal

houden: „Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn, maar integendeel, aangezien wij Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in de dood liggen".

De Remonstranten meenden (menen) dat de mens het aan zichzelf te danken heeft, .dat hij zal volharden. De Remonstranten leerden (leren) dat God de mens, de gelovige mens, wel zo ziet met genoegzame krachten om te volharden en wanneer alle middelen gebruikt zijn om het geloof te bewaren en die God ook gebruiken wil om het geloof te behouden, dan hangt het nog verder geheel af van het believen van de wil of deze volharding er zal zijn of er niet zal zijn. Hierdoor wordt alle lof God ontnomen, n.l. om alleen in Hem te kunnen roemen en dat alles genade is en genade blijft.

De Heere heeft echter gezegd: „Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de Naam des Heeren betrouwen", (Jes. 3 : 12). Ja, juist aan ellendigen moet barmhartigheid bewezen worden. De ware gelovige zou in die ellende omkomen wanneer God de Heere Zich over hem niet zou ontfermen. En steeds weer zal die barmhartigheid Gods verheerlijkt moeten worden als de val gekomen is, waaruit door eigen krachten de m«ns zichzelf nooit meer kan oprichten. Genade is het om te mogen blijven staan als de verzoeking komt en genade is er nodig om na de val weer te mogen opgericht worden. „Ik, de Heere, word niet veranderd; daarom zijt gij, o kinderen Jakobs, niet verteerd", Mal. 3 : 6, God de Heere verandert niet in Zijn Wezen, evenmin in Zijn wil en in Zijn werken, daarom is het Jacobsvolk niet verteerd. Het is alles te danken aan de onveranderlijke genade en barmhartigheid Gods. Wat de gelovigen aangaat, zoveel het zou afhangen van henzelf, zij zouden zeker van de genade uitvallen. Neen, de duivel zou niet eens zoveel listen behoeven te gebruiken; hij kan verzekerd zijn van de medewerking van de verdorven oude mens. De Heidelbergse Catechismus zegt in zondag 52: „Dewijl wij van onszelf alzo zwak zijn dat wij niet één ogenblik zouden kunnen bestaan". Daarom zal het gebed om verlossing van de boze nooit gemist kunnen worden. De strijd zal ten einde toe moeten worden gestreden. Aan deze zijde van het graf komt Gods volk deze strijd niet te boven.

Menigeen trok met Gods kerk uit, doch voleindigde niet. De strijd werd te zwaar en evenals de vrouw van Lot was hun hart blijven hangen aan hetgeen dat verlaten was. De ware strijd werd dan ook nooit aangebonden. Maar Gods volk komt er door en zal eenmaal overwinnen, omdat 's Heeren kracht in zwakheid volbracht wordt. Gods kinderen zullen de duivel overwinnen door het bloed des Lams en door het woord hunner getuigenis, en zij hebbén hun leven niét liefgehad tot de dood toe (Openb. 12 : 11). En daarna zullen ze voor de troon Gods zijn en Hem dag en nacht dienen in Zijn tempel en het Lam volmaakt en eeuwig eren.

's-Gr.

deG.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 1983

De Saambinder | 8 Pagina's

De Dordtse leerregels:

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 1983

De Saambinder | 8 Pagina's