Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONDERWIJS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

VISIE OP HET ONDERWIJS

(2), .

Bovengenoemd boek wil ons laten zien hoe anderen het onderwijs waarderen. Vakmensen geven hun mening ten beste. Het is voor ons uiteraard van belang om kennis te nemen van de "brede blik" die ons in dit werk geboden wordt. Het is niet alleen een leesboek. Het is ook eén naslagwerk. Het is een bron van gedocumenteerde gegevens. Het is een boek ter overweging, ter bezinning, ter bespreking in breder verband. Ik denk aan onze schoolbestu- . ren en aan de personeelsvergaderingen van onze scholen. Maar in deze bespreking gaat het toch wel allereerst om het eigen persoonlijk gebruik. De geboden stof kan ons weerbaar maken in deze labiele tijd. Schroom niet dit boek aan te schaffen. Zet er u toe om een eigen visie te. verwqrven. Om u een indruk te geven van de inhoud van genoemd boekwerk willen we eerst de hoofdstukken en de onderverdeling van de artikelen weergeven. Na het "Woord vooraf' van de samenstellers, vinden we een duidelijke inhoudsopgave. Onderwerp en auteur zijn vermeld; Zo kunnen we - naar eigen keuze en behoefte - datgene lezen waaromtrent we in een bepaalde situatie belangstelling hebben. -

1. Waarde bepaling van het christelijk onderwijs. Drs. M. Burggraaf 2. Enkele gedachten over gezin en kerk in relatie tot de school bij onze gereformeerde vaderen. Drs. A. Vergunst. (overleden). 3. De reformatorische school: geen "clock sender clepel". W. van der Zwaag. 4. Ons christelijk onderwijs in deze tijd. L. Pieper (overleden). 5. De crisis in het christelijk onderwijs. Ir. J. van der Graaf 6. Onderwijs en tijdgeest. Dr. W. Aalders 7. Het reformatorisch onderwijs in de branding. Mr. L.J.M. Hage. 8. Wat willen we met ons onderwijs? C. Bregman. 9.' Christelijke opvoeding een aangevochten zaak. Ds. A. Moerkerken. 10. De betekenis van het vijfde gebod in deze tijd. Dr. W. Aalders. 11. Onderwijs en opvoeding, een zaak van ons allen. Prof Dr. W.H. Velema. 12. Aandacht voor het kind. J. Koppejan. 13. Isolatie of confrontatie? Drs. M. Burggraaf 14. Heiligen de steUingen het doel? Prof. Dr. W.H. Velema 15. Het christelijk onderwijs en de vraag naar zijn doelstelling. P. Kuyt. 16. De Bijbel op school? Ja! I.A. Kole. 17. Bijdrage tot beantwoording van de uitdaging van Gilhuis. Drs. A. Maljaars. 18. Hebben de drie Formulieren van Enigheid onderwijskundige betekenis? Dr. A. Aalders. 19. Onderwijs en belijden. Drs. A. .Noordegraaf 20. Het schoolwerkplan in een reformatorische school. C. Houweling. 21. De identiteit van reformatorisch onderwijs. J. Koppejan. 22. Uitgangspunt en doel van het christelijk onderwijs. Mr. L.J.M. Hage. 23. De onderwijsvernieuwing en de achtergronden daarvan. J. Dankers. 24. De nieuwe schoolstrijd. Drs. M. Burggraaf 25. Hoopvol perspectief voor reformatorisch voortgezet onderwijs? J.J. Vèrhage.

U ziet, een respectabele lijst van belangrijke onderwerpen. Niet eenzijdig geschreven. Een keur van auteurs zijn aan het woord. Zouden we daar ons voordeel niet mee doen? Meeleven met de school, mei het onderwijs, kan niet zonder actieve deelname. Weten we in welke tijd we leven? Wat staat ons te wachten? Daarom, ouders, neem kennis van de visie'^ op het onderwijs. No. 1. is "Ter inleiding". De no's 2 en 3 handelen over."De les van het verleden". 4. 5 en 6 behandelen de "Crisis in het christelijk onderwijs". De no's 7 en 8 staan in het teken van "Onderwijs, staat en maatschappij". De no's 9 tot en met 13 zijn ondergebracht in het hoofdstuk "Opvoeding en christelijk onderwijs". No. 14 en 15 is een "Discussie over de doelstelling" Nummer 16 handelt over "Het enige fundament". In 17, 18 en 19 lezen we over "De drie Formulieren van Enigheid en het onderwijs" Omtrent "De identiteit van het reformatorisch onderwijs" kunnen we lezen in de no's 20, 21 en 22. Tenslotte bepalen de no's 23, 24 en 25 ons bij een dringende kwestie, nl. "Let op uw zaak!"

U gevoelt wel < St het ondoenlijk is om al de geboden onderwerpen uitputtend te gaan behandelen. We willen slechts opwekkefi: neem en lees. Enkele belangrijke aspecten willen we summier onder uw aandacht brengen. Iets uit de Inleiding. Die begint al met de waardebepaling. Wij waarderen zo gaarne. Doen we dit ook met het onderwijs? ^ Wat is het christelijk onderwijs ons waard? We kunnen de enorme invloed van de school op de ontwikkeling van het kind tot volwassene niet genoeg benadrukken. Straks wordt (is) de school al vanaf het vierde levensjaar van onze kinderen de plaats waar ze onderwezen, waar ze gevormd zullen worden. Drs. Burggraaf schrijft dan ook zo treffend: "de kleuter gaat vanuit de bescherming van het ouderlijk milieu, de vreemde, en daardoor lokkende maar ook griezelige wereld van de school in." En dat is dan het begin nog maar. Dan volgt'de "grote school" (straks basisschool), daarna het voortgezet onderwijs en eventueel hoger- of beroepsonderwijs. Zo vindt een belangrijk deel.van de opvoeding plaats buiten het gezin, in de scholen. Daarom is het van groot belang dat we ons tijdig rekenschap geven welke scholen onze kinderen zullen bezoeken en welke rnensen onze kinderen zullen onderwijzen.

D.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 1983

De Saambinder | 8 Pagina's

ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 1983

De Saambinder | 8 Pagina's